fredag 9 november 2012

SAMMANFATTNING AV ISAF OCH ORC ANNUAL GENERAL MEETINGS 2012

Sten Edholm på Svenska Havskappseglingsförbundet har gjort en sammanställning av senaste ISAF och ORC mötet i Dublin.

Intressantast är kanske sammanfattningen av ändringar i ORCi VPP-beräkningar.


Justeringar av ORCi VPP (ORCi Velocity Prediction Program)


De viktigaste justeringarna i ORCi VPP för 2013 är följande;

- Revidering av en 13 år gammal delformel i VPP som gäller ”Hydromechanic Residual Recistance”, dvs strömmotstånd i vattnet. Särskilt har man sett över värdena för LVR (Length versus Volume Ratio) och BTR (Beam to Ratio) .
- Man har reviderat vindfunktioner främst på undanvind vad gäller spinnakerbommens /bogsprötets längd, stora spinnakers i lätt vind och (nu med apparent wind speed) och man har tagit bort den s k Blanketing-funktionen som berör storseglets täckning av förseglen
- Hela fältet blir mera sammanpressat, dvs tightare racing
- Lätta/snabba båtar får det kärvare
- Man kommer att tillåta elektriska/hydrauliska vinschar även på båtar <20 ett="ett" m="m" men="men" rre="rre" s="s" sm="sm" straff.="straff." tter="tter">- Age Allowance anses något för generös och justeras ned något
- Man har också studerat nya s k Quad-sails som har dubbla skot. Kommer att behandlas som en fock och mätas tii förlängningarna av akterlik resp underlik.

Totalt sett så justeras den svenska flottan så att GPH-värdena sänks med i snitt 6,5 sek. Kärvast får bl a Tp52, X-332 och X-362. De båtar som gynnas är bl a Finngulf 33, Landmark 43, Elan 410 och Finnflyer 42. Se särskild bilaga.

Under det kommande arbetsåret kommer man att titta särskilt på;
- Fractional vs masthead rigs
- Transom Drag
- Crew weight rätande moment
- Mindre och lätta båtar
- Öka spannet av vindstyrkor i VPP

Fullständig sammanfattning kommer på SHF´s hemsida snart. www.shf.nu

5 kommentarer:

Peter Kross sa...

själv har jag intryck att mindre lätta båtar(sportbåtar) är något missgynnade. är det den sådan ändring som kommer ses över nästa år?
Intressant att vissa ändringar ändå tra så lång tid i ändå en av världens bästa respitsystem. Visar kanske hur komplex det är med alla påverkande faktorer.

Anders Nilsson sa...

Nja,missgynnade vet jag inte.
De är ju så att i respitsegling är det extra tufft att vara liten båt i fleeten vid bansegling.
Det finns ju små sportbåtar som gått bra på längre race. Det finns en liten rysk sportbåt som går bra.
Ju fler som seglar efter en regel desto bättre underlag får man för justeringar. Det som de gjort nu måste ändå betraktas som att bästa regeln blir ännu bättre. De jobbar för tillfället med den amerikanska sportbåtsregeln för att lära sig den. Blir kanske ännu bättre därefter.

Leif E. sa...

Här har ORCi ett problem, speciellt på en offshorebana.
Blir det mycket undanvind som på ÅF 2011 med 90% undanvind så är små sportbåtar överlägsna. Då var det två ryska 0-800 på topp i klass ORCi Alfa fem timmar före 3:dje placerade Arcona 340. Blir det däremot mycket kryss så är de chanslösa. På kryss läns stämmer mättalen bättre när man har givna vindvinklar. För att uppnå rättvisa så kan sportbåtar inte segla i samma klass som cruiser racers enligt min mening, inte heller i SRS.

Anders Nilsson sa...

I DH regeln hanteras detta genom att man använder ett "accelerationstal" för att gruppindela.
Tyvärr så fungerar detta dåligt i praktiken om det är få sportbåtar så händer det att de lägger alla de inte vet var de ska placera tillsammans med dem. Då blir det många gånger ett löb med absurd skillnad i storlek. Typ Cookson 50 mot Farr 30.
ORCi är ju den enda regel som borde kunna justera för mycket slör. Det är klart att blir det planing när vinden når över 20 knops vind så kan inte ORCi hantera det heller.
Det är nog trots allt klassindelningar som borde utvecklas. Sen är det ju så att ISAF godkänner ju inte att flera världsmästare utses på mästerskapen men det är ju en annan sak

Peter Kross sa...

det med för få sportbåtar är vanligt förekommande. Jag håller med Leif att sportbåtarna ätt blir missgynnade om de inte få just deras vindar. Open 800 placerade sig väl inte så bra i Helsingfors som en jämförelse.
Däremot används ORC på rena sportbåttävlingar.
Blir spännande att se vad ORC kommer fram till.
Det med klassindelning är väl en helt klar fråga. Jag hade förhopningar att nu när SRS sätts utifrån en formel och där det görs en klassning av båtar så skulle arrangörerna får just den klassning. Visserligen kan det bli en diskssion kring varför en båt får den ena eller andra klassning men i botten är det oftast mycket tydligt och jag kan ärligt talat inte förstår varför TK inte skriver ut det på mätbev och i tabellen. Kanske en vacker dag släpps det och jag tror nog att många arrangörer kommer följa rekommendationer för klassindelning som har funnits länge sedan (skulle gissa >10-15 år)