Säsongen 2013 är snart här och frågan är vad man kan göra som prestandahöjning som är billigt i mätreglerna.
Grynet har en standard Seldén aluminiumrigg. Från början utrustade jag den med backstag som jag satte på för att stötta förstaget i hårdvind. Detta fungerar utmärkt men kostar naturligtvis något i mättalen i lättvind. Segelmässigt kan vi välja att köra med genua eller fock. Grynet och Dehlta är de enda Dehler 34SV som har förlängda genuaskenor för att kunna köra med 144% genua. Med genua har vi imponerande 82sqm på kryss. 10sqm mer än med fock. Med det nya storseglet med kortare E-mått och mer utbyggd akterrunda så funkar det att köra med genuan upp till 15knops vind. Slutsatsen som jag dragit är att regler som tar hänsyn till vindstyrkorna som DH och ORCi så lönar genuan sig då man inte betalar för den i hårdvind. Att betala i mätregeln för ett segel som ligger i påsen är ju inte snabbt.
I SRS och IRC så får man hoppas på vind istället om man kör med fock. 65% Code-segel verkar vara billiga i SRS. Enligt Trelleborgarna som fockkonfigurerat sina båtar och lagt till Codesegel så har deras SRS-tal minskat med 2% jämfört med genua. För vår del skulle det innebära att vi i så fall går från 1.283 till 1.263. Måste kollas.
Ett annat segel som skulle kunna vara intressant är en VMG spinnare till distansrace i lättvind. På WinDriven gick vi både högre och snabbare än båtar runt omkring oss med gennacker. Kostar inget.
Att spara vikt i riggen är ju annars alltid positivt. PBO istället för dyform och byte av Furlexprofilen i aluminium skulle spara ca 20kg. Vår rigg skulle då hamna på ca 163kg istället för 183kg. Att gå hela vägen till en kolfiber rigg med PBO skulle ge oss en rigg på 136kg. Naturligtvis till en helt annan kostnad. PBO och plastprofil skulle kosta ca 1-2s i DH.
Kölen kan man alltid checka mot designad profil. Nu känns det inte som vi har särskilt mycket att hämta här. Vi har inga höjdproblem mot andra men det kan vara värt en kontroll.
Vår 1.95m djupa L-köl med blybulb går naturligtvis också att byta mot 2.15m T-köl med blybulb. En viktbesparing på 150kg ger detta. Kostar dock i mättalen. En tredje variant är att byta mot en SimonisVoogd designad fackverksuppbyggd T-köl med blybulb och fena i plast. Då kan man kanske kolla på en 2.40 köl istället.
13 kommentarer:
Passade på att känna på Grynats botten på väg till MSS' klubbhus. Tror du vinner en del om du slipar med 500-800 Mika Abranet och sen polerar med 2000 Mika Abralon!
Håller med Anders B. En annan bra prestandahöjande är att öka träningdosen, den är kostnads effektiv
Anders B.
Intressant att du säger det för jag tyckte själv inte hon var så slät som hon brukar vara. Jag brukar vattenslipa med 800-papper så också i våras.
I år låg Grynet still i september så jag skrubbade botten med kvast innan Mumm-Stelton för säkerhets skull. Jag tror att den mjuka färgen Micron faktiskt inte tål skrubbning utan att ytan påverkas.
Mirka Abranet och Abralon är bättre den där gamla vanliga vattenslipningen
Tvåbåts träning under 1 vecka ger mest tilbaka, nu behöver du bara hitta en likvärdig båt till med initierad besättning.
//Johan D35 #232
Var håller du hus med din?
Er Alex Simeonis villig til å sende NACA profilene for kjølen?
Hermod
Marlin, Dehler 34 SV RS
kan det vara något?
den innehåller en del NACA-profiler och med den köpta versionen går det att skriva ut eller lägga in i CAD-filer för vattenskärning.
http://www.profili2.com/eng/default.htm
Anders, är du säker att 2,40 inte straffas för hård, åtminstone i SRS?
Nä, jag har inte kollat det. Dock går det att reducera vikten rejält så det är ett spännande alternativ. Största problemet är att jag i så fall behöver skaffa en egen skrovfil till ORCi.
Lenken til Profili er mest for å lage en ny profil. For oss er der mer intressant å få den som S/V har designet slik at kan kontrollere om kjølen faktisk er som designet. Det gjøres mye feil på støperiene. Min hadde en feil på babord side som jeg har sparklet.
Hermod - jag ska se vad jag kan få tag på.
Det hadde vært fint å få dem, ja.
Skicka en kommentar