torsdag 26 juli 2012

Nilsson på tur 2012 - mot Simrishamn

Efter att lastat ur racingsegel fyllt på diesel och vatten kom jag äntligen iväg på min korttur.
Måndagskvällen passerade jag Öresundsbron guldmålads av solnedgången. Kom iväg först vid nio-tiden på kvällen. Får väl segla så länge jag orkar. Per-Håkan Persson ringde och undrade om jag kunde hänga på och segla på Hanöregattan under Simrishamnsveckan. Blev tufft att hinna dit när Falsterbokanalen stängde klockan 22:00.

Övernattning i kanalen. På tisdagsmorgonen missade jag nio öppningen och kom iväg vid tio på tisdagen istället. En hyfsad dagsetapp låg framför mig men utlovade sydliga vindar skulle göra etappen ganska enkel.

Först måste man utanför Stavstensudde där enligt sägnerna Karl XII landsteg efter att ha ridit i ett sträck från Bender i Turkiet. Revet skördar varje år en hel del grundstötningsoffer. Det är väl det att det är frestande att gena.
Efter Stavstensudde är man strax förbi Trelleborgs färjeläge. Färjorna kommer snabbare än man tror och många gånger ska de svänga runt och backa in vilket kan komma som en överraskning.

Vinden blåste kring fyra m/s från SSV och jag hade lite medström också. Ganska snabbt var jag i Smyge och det var läge för spinnaker. Upp med spinnakern och plötsligt dog vinden helt. 0.5m/s. Inget att göra än att starta motorn. Strax innan Ystad kom vinden igen men vred mot sydost. Utanför ystad dök den snabbgåendefärjan till Bornholm upp. Ganska skrämmande hur snabbt den tar sig fram. Svårt att parera.
Strax efter sju på kvällen kom jag in till Simrishamn. Utanför Kåseberga dog vinden och det fick bli moter de sista timmarna. På onsdagen ska det bli race.

Inga kommentarer: