Äntligen var det så dags för Öresundsseglarnas säsongsupptakt. Två dagars hårt väder ställde till det en del för transportseglingar. Farr 30 samlade 5 besättningar och flerskrov samlade i år 6 besättningar. DH-klasserna samlade 17 båtar som anmälde sig för tre löb. I vår egen grupp blev manfallet stort där tillslut bara 4 båtar fullföljde av 7 anmälda. 40-fots gänget samlade 6 besättningar i sitt gäng.
Prognosen för dagen var vindar 3-8 m/s från NV måttligt med ström. Är det Lommabukten eller Kögebukten som har Öresunds bästa seglingsvatten?
I 40-fotsgänget så var det Team Kracer som dominerade med fyra spikar. Lars Ive i nya hottade XP38 med kolmast och 3Di segel kom över från KDY och slutade 3a i gänget. Team Carmen vann andra platsen.Percy Skywell som gick bäst i fjol slutade på en fjärde plats. Mycket är ju kvar av säsongen.
Ska bli intressant hur det utvecklar sig med vår Öresund Cup. I år kom det 2 danska besättningar och en tysk besättning över till NS trim Cup. I fjol inga. Några besättningar saknassom var anmälda ifjol? Är det våren eller att Cupen kör i DH?
I Farr 30 tog förhandstippade team Farr Bar 2 hem segern med tre spikar av fyra möjliga.
I vårt eget löb så var det den ständiga fighten med Kjell Widamark och Team Maria som börjat bli en prestige kamp varje gång vi möts. HP 1030 i det lätta vädert kan absolut vara med och X-35 gänget Team Yxi blir också tufft.
I första racet satt verkligen ringrostigheten i. Vi missade layline och fick extra slag, styrde med förstora utslag i rundningarna, spinnakern såg inte ordentlig ut. Vi slutade på en tredje plats 34s efter Yxi och 1min 47s efter Kjell.
Dags att göra en analys inför andra racet. Vi taktade inte skiften utan var för mycket fokuserade på styrbordskanten. Lite problem med höjden - rätt fockval? Vinden skulle vrida åt nordväst och det kändes som det faktiskt var på gång men det vred alltid tillbaka. Fokus på andra race blev att ligga på rätt skift och ta sig uppåt i mitten.
Bättre styrning i rundningarna och mer konservativa marginaler i allt.
I andra racet löper det på bättre. Vinden lättar något och ligger på ca 4m/s. Farten och höjden är bra. Vi borde nog ha haft mellan/hård focken i första. Spinnakern fungerar fortfarande sådär, ser märklig ut.
Tredje racet. Jacob och Carl-Henrik kollar spinnakern. Vi har kört med vår hårdvindsspinnare de två första racen. Inte konstigt det såg märkligt ut. Byte till Airex 500 spinnaren.
Efter starten drar vi ut på styrbordskanten där vinden ser ut att stå kvar i förhållande till mitten. Ett riktigt vinnar drag Vi ligger länge först tills Yxi så småningom glider förbi. Tiden räcker ändå till dagens första spik. Gött.
Kjell hade satsat på en ny fock från italienska 1-sails. Såg riktigt fin ut.
Vi fick en serie 3, 2, 1, 2 och var nöjda med att ha kunnat hålla HP1030 och First 35 bakom oss i den lätta vinden. Yxi ska få en match nästa gång. Det är vi säkra på. Stort grattis till segern!!
Här hittar ni alla resultaten http://www6.idrottonline.se/LommabuktensSK-Segling/Segling1/Segling/NorthTrimCup12-1352012/ResultatNorthTrimCup2012/
27 kommentarer:
Kanske dags för X-yachts och Jeppesen att kolla på Kracerbåtarna igen? :-D
Det blev ju en kanonhelg till slut i alla fall :-)
Det trodde man inte även sent lör kväll när det fortfarande blåste f-n...
Om vi (också) glömmer 1:a racet då det mesta gick fel där man märkte den missade träningen som blåste inne... ;-)
Tajta starter, tajt race och lite sol.
Kunde inte bli så mycket bättre?
Lite varmare kanske och resultat enl SRS, vart tog det vägen???
Enl inbjudan skulle det vara double scoring men jag har bara sett DH. Finns resultaten för SRS också någonstans?
Jag roade mig att jämföra DH/SRS
Enl DH fick vi 4,4,4,4
Enl SRS skulle vi fått 4,2,2,1
Oavsett så var det en kul helg, vi hade 4 båtar att segla mot och på scratch så kom vi just 4,2,2,1 vilket vi var väldigt nöjda med :-)
Yxi är nog inte lika glada då de dels ansåg att vi var på märket i en rundning och att vi gled om dem precis innan mål i sista racet.
Rätt skön avslutning på helgen ;-)
Vårt mål var att åka ned och ha kul, få mycket träning och det fick vi med råge och lite extra självförtroende som krydda på moset...
Ses på Kullaseglingen :-)
Vi är supernöjda med helgen - finns bara en sak som är roligare att segla bana och det är att segla bana med entypsbåtar :-)
Vi tycker det var en perfekt söndag med spännande race, bra väder och kanonarrangemang.
Vår rapport finns på www.x35.se
Vad det gäller sista racet så spikade vi det så vi är inte missnöjda med det. Tyvärr var inte avståndet tillräckligt nog vid kryssmärket för att kunna hålla avståndet på sista länsen mot monster-genackern. Måste säga att ni är sjukt snabba på länsarna med HP:n. vilken fart seglade ni med på länsarna?
Sen är min åsikt att man mår bättre av att segla fair och ta sitt straff när man gör ett fel. Vårt samvete är i alla fall rent. :-)
Mer bansegling!
Team YXI (Mårten)
Mårten
Håller med om allt.
Vi var tre stycken som är helt övertygade om att vi inte var på märket så vi har också rent samvete.
Nu spelar det ingen så länge LBS inte presenterar resultat enl SRS.
Nog om det, jag har bett vår rorsman att inte runda fullt så nära nästa gång... ;-)
Ang speed på länsen så varierar det naturligtvis men under race 1-3 låg vi mellan 6-8 knop. Så länge vi nu hade uppe gennakern på länsen under race 1 då den mest likande ett timglas :-(
Under race 4 låg vi mellan 4-5,5 knop. Ni får ta siffrorna med en nypa salt då vi inte har några egentliga target speed att gå på utan är egentligen endast intresserade av hur mycket fortare vi kan gå om vi lovar 5 grader.
Blir vi passiva och bara hänger på er spinnakerbåtar tappar vi vårt bästa kort och det får inte ske...
Ofta kan vi ligga parallellt med jämnsnabba båtar i lättvind i 4 knop för att sen lova 5 grader och göra 5 knop men då en lite längre sträcka men långt ifrån 20% längre.
Jag tror att vi hade perfekta förhållande för oss, relativt lättseglat så man kan fokusera på trim och inte bara hålla båten på rätt köl som det ibland blir då det blåser mycket.
Ses på Kullaseglingen
Låter som en bra dag!
Blev det double scoring enl SRS & DH? Eller sitter alla hemma och räknar själva :-)
Imponerande hur snabbr ni kan köra med genackern :-) Säkert 1-3 knop snabbare än oss.
Om jag räknar rätt så skulle SRS bli:
HP1030: 4,2,1,1 = 8p
X-35: 2,1,3,2 = 8p
Dehler 34SV: 3,3,2,3 = 11P
First 35: 1,4,4,4 = 13P
Det jag ser är att de andra båtarna tagit ut mätbrev, vi seglar på OD brev för X-35 på både DH och SRS.
Ni som är duktiga på SRS/DH - skulle det vara lönt för oss att skaffa mätbrev?
Peter
Inbjudan till North Trim Cup var double scoring enl SRS & DH.
Öresund Cup där North Trim Cup ingår i är enbart DH.
LBS (Lomma) har än så länge endast publicerat resultat enl DH.
Jag har fint frågat när de tänker publicera resultat enl SRS men inte fått någon respons än.
Mårten
Då tog jag nog i i mina siffror :-(
Jag gissar att vi kan köra 1 knop fortare kanske i lätta/medel vindar. Å andra sidan kryssar ni fortare/högre än oss i medelvind så vi måste ta igen det någonstans.
Dina beräkningar är rätt, ännu bättre för oss!
Ang DH/SRS så är jag personligen dålig men vet att gennaker mäter dåligt i DH därav vårt svala intresse för DH. Det skall bli intressant och se vad som händer när Xp33 kommer med peke...
Extrema båtar missgynnar/gynnas i systemen, vi missgynnas i DH men kanske gynnas i lätta vindar i SRS.
Vad vet jag? Somliga optimerar sin båt mot olika regler. Vi har varken kunskap, tid eller pengar att göra detta så vi kör med vad vi har.
räknade på vad Kracer 40 skulle ha i SRS för att slå bästa Farr 30.
Med ett tal runt 1,28-1,29 hade det varit jämt. Över 1,29 så vinner Farr 30 alla race.
Gämförde också Farr 30 mot X-35. Klar vinst för Farr 30.
Kul att ni tyckte det blev en bra seglingshelg. Hade varit kul att delta som seglare och lufta Josefina, men den gången fick jag inte ihop kombinationen med att samtidigt ansvara för arrangemanget. Det var en hel del pyssel med att rigga sailwave för DH samt jaga rätt på korrekta DH tal så här i början på säsongen. Dessutom Texel som krävde en del research. Vad gäller SRS så föll det bort i mina tankar i och med att vi efter inbjudan i feb/mars fastställde att Öresund Cup seglas efter DH. Detta för att få ett utbyte tvärs sundet. Min egen jobbplanering de närmsta dagarna innebär att jag inte kommer prioritera att leta rätt på korrekta SRS tal/mätbrev samt uppdatera/köra Sailwave. Jag eller Ulf kan nog fixa det senare i helgen innan måndag. Är det mer bråttom än så mailar jag gärna aktuella sailwave filer till någon frivillig som även kan lägga tid på att säkra de mätetal som läggs in. Hör av er i så fall med mailadress till lbs.sailrace@gmail.com
Jag hoppas efterföljande debatt blir sansad. Personligen tycker jag det är bättre att kappsegla efter ett system åt gången snarare än att spekulera i olika utfall. Vår driver för DH är utbyte tvärs sunder som sagt. Vad gäller mätetalsoptimering är min egen båt någt mer gynnad i SRS.
Välkomna till Lomma och Fyrtorn2handed den 29-30/6. Info om detta kommer ut på vår hemsida inom några dagar (trots jobbprio...)
Hlsn Johan
Krackemut hade sin shorthandkonfiguration i helgen och den ligger runt 1.30 i SRS så kan nog vara rätt som @Anonym skriver. Krackemut är ju inte heller kortbaneoptimerad :-)
Double scoring fungerar inte eftersom vi kör bara fock i DH men genua i SRSv.
Jämförelser blir ganska ointressanta.
Johan
Det är lungt...
Jag tycker dock att om man bjuder in till SRS bör man presentera resultaten.
I synnerhet nu när vi verkar ha vunnit och det är vi inte bortskämda med ;-)
Om ni lägger ut det på hemsidan senare är helt OK.
Eventuella prispengar efterskänkes gärna ;-)
Anders
Håller med.
Ni konfigurerar för DH, vi kör SRS.
Hur blir det på Kullaseglingen?
Vi kör SRS, DH är ganska ointressant...
Nja, jag har möjlighet att köra antingen med genua eller med fock.
I DH och om vi plockar ut ORCi brev så kör vi med fockar.
I SRS är genuan "billigare" och racen brukar innehålla kaseben och att då inte kunna komplettera med en Code 1 till focken känns inte helt optimalt.
I år kör vi inga SRS race i år. Det beror inte på att vi mäter bättre eller sämre i den ena eller andra regeln. Det är bara det att jag tycker att båtarna ska vara mätta av mätman för att jag tycker det ska vara seriöst.
Jag anser också att en båt bara ska kunna ha ett väldefienerat värde. I SRS kan det bli tre olika beroende på om man använder tabellvärde, SRS-brev eller SRSv-brev. Helt galet anser jag.
DH har också sina brister men det blir ialla fall entydiga mätresultat veriferade av mätman.
Inom Öresund Cup måste vi nog vara tydligare med inbjudan och principer för anmälningarna. För 2012 så seglas Cupen efter DH. Det hindrar ju inte att det finns SRS klasser i tex kullaseglingen eller Saltholm runt. Men då utanför cupen. De som anmäler sig får välja...
Double scoring blir som Anders påpekar inte sportsligt. Det blir ocksp bökigt för arrangören då det krävs parallella sailwave körningar, mer jobba med att säkra mätetal etc. Mvh Johan
Öresund Cup 2012 seglas efter DH om båt anmäler sig i annat respitsystem i en delsegling tolkas det som att den enskilda båten inte avser att delta i Öresund Cup och där med inte kan få tillgodoräkna sig resultatet i serien.
Anonym
Enligt vem?
Kullaseglingen kör double scoring.
Vi får se hur de löser det.
Ses där
Håkan
Double scoring fungerar dåligt eftersom reglerna, DH och SRS, är motsägelsefulla.
Vi måste segla efter en regel vill sen arrangören kan man räkna ut ett alternativt resultat från den andra men vad som gäller på banan måste vara solklara innan start. Båtarna kan ju vara olika konfigurerade för de olika reglerna och då fungerar det inte alls.
Jag har förstått det.
Reglerna är väl solklara?
Double scouring enl SRS & DH samt Öresunds Cup enl DH?
Vissa optimerar mot DH och vissa kör med vad vi har.
Inget fel i det, det jag är rädd för är att breddseglingen kommer förlora.
Dvs folk stannar hemma istället för att skaffa DH-mätbrev. Inte bra...
Hade DH varit Guds gåva till seglingen hade man kunnat ta en standardbåt enl SRS och fått ett rättvist mätetal enl DH men nu funkar ju inte detta.
Jag vill egentligen inte gå i en mätregelsdebatt då jag kan för lite men klart är att DH skiljer dig från SRS. Klart är också att Danskarna inte vill segla SRS vilket iofs är ologiskt då de redan har alla mått. Om vi då skall tvinga Svenska seglare att ta ut Dansk mätbrev för att segla i Sverige tror jag vi är fel ute. Därav för jag denna debatt, om nu alla kommer segla DH framöver får vi väl också sy om våra segel så de passar regeln men tills dess seglar vi SRS i sundet eller någon annanstans...
Sen respekterar jag din åsikt att båt + segel skall vara uppmätta att mätman.
Våra är det och det känns alltid bra.
För oss personligen väljer vi just nu mellan Ven Runt / Saltholm Runt eller Tjörn Runt, försvinner SRS i Sundet blir det nog Tjörn Runt i år.
Vi vill nog samma sak men hur vi skall komma dit skiljer sig.
Vi får se på framförallt Ven Runt om Danskarna kommet över eller om Svenskarna stannar hemma. Svår balansgång.
God natt
Nä, det var inte den debatten jag menade. Enligt SRS får man tex inte köra med spinnaker flying men det får man i DH.
Finns en del skillnader som gör att reglerna måste åtminstonde vara prioriterade över varandra så att det är tydligt vilken regel som gäller. Det missade Lomma och det är inte bra. Helsingborg har inte heller skrivet detta i sin inbjudan till Kullaseglingen. Lomma missade också att bjuda in till Texel för flerskrov. Dags att få ordning på papperna. ;-)
Jag tycker den här bloggen är kanon för spridning av information, reportaget och bilder. Jag tycker däremot debatterna som som förs här (och på en del andra seglingsforum) ofta blir gnälliga och petiga. Påminner om dåliga email. Skapar konflikter i stället för framdrift och breddning av intresse.
Den feedback vi fått F2F från seglarna vad gäller North Trim har varit positiv både vad det sportsliga, föreskrifter, snabba resultat och hamburgare. Även Texel gänget nöjda - kul med 6 flerskovare.
Vi ses på vattnet och gärna över öl i hamn!
Mvh Johan
Vi är jättenöjda Johan.
4 kanonrace på en dag innan kl15:00 i lättväder. Imponerande skött.
Håller med dig att föra en dialog på bloggar funkar inte. Däremot borde vi kanske genom SHF ordna seglarträffar där seglare träffas och ventilerar hur man vill ha det. Då får man också höra hur de andra resonerar och det kan aldrig skötas på en blogg.
Arr. i Lomma var kanonbra.
Med dubbel beräkning på tävlingar är det risk för förvirring. Det blir inte bra då de olika reglerna har olika begränsningar i utrustning och handhavande.
Dom beräkningarna kan var och en göra hemma om man vill.
Vi är också jättenöjda.
Låt oss gräva ned stridsyxan så gör vi upp på Kullaseglingen ;-)
Det går i praktiken inte att segla i DH och SRS samtidigt, i samma segling. Nu må vi i Lomma kanske ha utlovat "double scoring" (det har jag missat) men det bör man inte göra. Rent praktiskt innebär det att respektive regels redskapsregler blir begränsande på det tråkiga sättet, man måste begränsa sin båt på det strängaste sättet för att passa in i repektive regel, om man inte väljer att ha uppmätta mätetal för endera regeln.
Som arrangör finns det fler tabbar vi gjorde, på det här litet tråkiga administrativa planet:
* Acceptera en anmälan från en båt utan att kräva en tydlig segelmärkning
* Acceptera deltagande av båtar utan mätbrev i klasser där man måste ha mätbrev eller standardmätvärde (DH).
* Erbjuda en "omöjlig" dubbel scoring (inte detsamma som att erbjuda att delta med endera scoringsystemet).
Nu hoppas vi förstås att bli förlåtna för detta, eftersom det trots allt också gäller att få segla.
Ajdå, NSS har utsår en del pga de lät Royal Blue delta...
Skicka en kommentar