lördag 19 maj 2012

Olympic Games 2012 - landskampen Danmark - Sverige

Hur står sig de svenska medaljhoppen sig jämfört med de danska? I Danmark är man förundrad över att Sverige kan vara med så pass trots att satsningen är så liten - ekonomiskt då.
Danska debattörer har menat att utdelningen är för dålig med tanke på insatsen. Kollar man på de senaste resultaten så tycker nog jag att danskarna känns riktigt starka.

I Starbåt tar sig Michael Hestbaek/Claus Olesen KDY upp på en tredjeplats efter ganska kort tid i Starbåten. Michael har i och för sig ett tidigare förflutet i klassen. Fredrik Lööf/Max Salminen har en fin femte plats med sig sen båtbytet. Vem av dem blir det som tar medalj i OS? För egen del satsar jag trots allt på Fedrik coh Max den här gången men visst är Hestabaek/Olesen onödigt lätt med i leken.

I Finn tar Jonas Høgh Christensen en bronsplats i Finn Gold Cup. En fantastisk insats i skuggan av Ben Ainslie. Daniel Birgmark 12a. Svårt att vara objektiv här men nog har danskarna ett medaljhopp i Jonas. Daniel kan säkert vara med om att ta poäng men medalj?

I 49er stormar det fortfarande i Danmark. Finns det något starkare land vad gäller 49er? De danska OS-löftena hoppar av och meddelar att de kör inte mer. Föredetta OS-gudmedaljörerna blir inte uttagna utan det blir Allan Nørregaard och Peter Lang som med sin tredjeplats på VM kniper platsen. Sverige skickar ingen. Vi har ingen kandidat.

Match race damer. Måste säga att jag följt det dåligt. Danska Team Lotte Melgaard har jag följt eftersom de varit och kört i Limhamn. Tycker att det är en gren av sporten som är så liten idag att jag undrar varför den finns med som gren överhuvudtaget. Är jag ensam?

I 470 dam har vi nog vårt största övertag mot danskarna. Lisa Ericsson och Astrid Gabrielsson kanske räcker det till poäng men medalj? Ett snyggt Hyere gjorde de. Klaffar det kan de säkert vara med i topp.

470 herrar har min bryggkompis Ingvar Jönsson som favoriter. Klart på gång menar han. Danmark är i alla fall all lost.

Laser - vem får åka? Sverige är ju starkare än Danmark men är vi tillräckligt med? Håller personligen på Jesper Stålheim. Rasmus Myrgren tror jag inte räcker. Bättre att satsa på en ny kandidat.

Laser radial dam - Återigen så menar Ingvar att Josefin Olsson kan överraska. Medalj?

Inget snack om vilken land man ska hålla på men frågan är vem man hade satsat på hos Betson?
Jag tycker inte danskarna ska gnälla. 3 klasser har de starka medaljchanser i. I vilka tar Sverige medalj i?

1 kommentar:

Anders Nilsson sa...

Rasmus Myrgen representerar Sverige i Laser.
Daniel Birgmark i Finn.

Får se om de kan toppa på OS.