söndag 4 mars 2012

Hiersemann har varit på Både i Bella och kollat in XP-38 och Arcona 410

Utställarna var nöjda med lördagen, då var det kallt och lite molnigt, på söndagen var det enormt fint och soligt väder, då var det klart glesare mellan besökarna.
Många nya båtar presenterades. Floor Marine som representerade Bavaria samt Dufour satsade för fullt, de hade en egen brygga med åtta Bavaria båtar (segel&motor) samt två fina Dufour. På plats var tio egna säljare. De hade byggt upp en egen Bavaria Lounge med fri mat & dryck om man var eller blev kund. denna monter måste kosta en förmögenhet med alla som bär lön runt hela projektet, synd att det var on om intressenter då.
Helt klart känns det som om samarbetet med Farr som fortfarande ritar alla skrov och riggberäkningar. BMW Designworks är sparkade och brittiska baserade Design Unlimited har tagit över vad beträffar däck, inredning och look. Klart bättre än BMW’s små ventiler och kantiga linjer, tycker jag.
Skrovformer, kölar, roder samt djupgåendet har förbättrats genom åren. Det går att segla en nyare Bavaria snabbt, se på 32+36+40 på Tjörn-Runt 2011. Dufour-36 med sina 72 kvm segel fanns att skåda på skärm samt i broschyrer, båten missade jag i alla fall. Verkligen en Family-Race. Hon blir kul att se i verkligheten.
Om man hade haft en ”non limit budget” så hade nya XP-38 eller Arcona 410 varit två fräcka alternativ, beroende på användningsområdet.


XP-38 med sitt smala förskepp och maxbredd långt bak. XP-38 har ett brett och utlagt akterparti. X-yachts har satsat på extremt låg tyngdpunkt med T-köl och med en bulb med särskilt låg tyngdpunkt.
Arcona 410 har ett mer V-format skrov. Nya Arcona 410 ser absolut lovande ut i sina linjer. Jämfört med XP-38 så är kölens tyngdpunkt inte lika optimerad.

XP38 kölblad såg skumt ut tycker jag.

Arcona 410 kölen var djup och båten hade lite annorlunda L-köl

X-Yachts XP-38 ser ut att fått IRC-linjer i akterskeppet.
Arcona ser ut att kunna glida på.

Inga kommentarer: