söndag 11 mars 2012

Då fick vi vårt SRSv brev för 2012

Vi får i år något höjt SRS-tal från 1.279 till 1.283 men i princip samma. Vi kör då med 1.44% genua, 2 fockar och 3 spinnackrar. Per Lundquist får med sin genua som ej är fäst vid förstaget 1.284. En höjning från i fjol då de körde på 1.26. Ska bli intressant att se vad Ola Burmark, Leif Englund och Dehler 35 får, Lite snurrigt men SRS-kommittén menar att det var 1.26 som var felbedömnt.
2012 kommer vi som det ser ut just nu inte att köra några SRS race så vi vet inte om vi kan visa att båten blivit snabbare.. 
Grynet i SRS-skrud. I alla de övriga reglerna kör vi med fock istället för med genua.

Underligast SRS tal 2012 tycker jag att tabellbåten Dehler 34SV fått. Förmodligen för att det aldrig byggts en sån båt. Varför då ha med den i tabellen?

43 kommentarer:

Joakim sa...

Altså ni är långsammare med 144% än tabellbåt med fock på grund av "högre" vikt?

Och av samma orsak är den här båten hela 0,021 långsammare än tabellbåt?

Kan en Bavaria 35 Match verkligen vara 6,5 ton? Min är 5,79 ton (ORC), dock med MKI köl, som är ~200 kg lättare.

Joakim sa...

http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=901

Pelle sa...

Verkar som SRS-talet blir upp till hur rymligt samvete båtägaren har.

Anders Nilsson sa...

@Joakim
Jag vet inte riktigt hur de bedömmer den empiriska justeringen. Inga Dehler 34SV som kör efter tabellens värde kan ju vara måttstock eftersom ingen sån båt någonsin byggts. En båtägare som kör efter tabellen får ett SRS på 1.288 med fock. 0,005 högre än oss som har tre spinnakrar mot 2 och dessutom en genua att ta till i lättvinden. Jag tror inte det gynnar breddseglingen som man snackar så mycket om att värna.
I fjol missade man att få med den empiriska justeringen på en del av mätbrevsbåtarna. Kan det så att det är det som skiljer mot i fjol. Ingen vet då det inte redovisas. Omöjligt att kolla om du fått ett rätt mättal.

Pelle sa...

Det kanske är så att:
Peter Gustafsson Positiv till SRS ger empiriskt avdrag = 0.012 på Blur

Anders Nilsson Negativ till SRS ger empiriskt avdrag = -0.004 på Grynet

:-)

Anonym sa...

Kanske läge o prata med Leif Englund om SRS-tabellbåten Dehler 34SV som "inte existerar". Antar att det är Dehler Sverige/Promarine som har lämnat in alla uppgifter på standardbåten till dåvarande LYS-kommitten. Tror att många importörer av båtar har slarvat med inte minst verkliga viktuppgifter på en "normbåt", utan en massa extra lull-lull.
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anders Nilsson sa...

Menar du att säljaren skulle ha verifierade viktuppgifter?
Hur då?
Då får han ju hyra in en mätman på en båt eller två eller hur många som nu ska kollas? Det lär väl aldrig hända.
Det är väl ändå ett feltänk att lämna ansvaret för mått och viktuppgifter på en säljare.

Leif E. sa...

Viktuppgiften för Dehler 34 S/V är från början broschyrvikt innan någon båt var vägd. Senare har detta diskuterats och vi har meddelat vad den verkliga vikten är till SSF. Svaret blev: Vi vet att vikten är högre och vikten ändrades till 5400 (som också var för låg), för att nu har sänkts till 5200 igen. Anledningen till detta känner vi inte till.
Flera båtar är ju numera vägda därför borde standardvikten ändras till 5700 för båt utan extra utrustning. Det är ju tyvärr mer regel än undantag att det ser ut på detta sätt både när det gäller vikter i SRS tabellen och i de uppgifter som varven lämnar.Fördelen kan möjligen vara att fler båtar mäts in till SRSv. Kan nog vara motiverat att inmätta båtar får rabatt när man verkligen har full koll på måtten. Ett liknande system har ju ORCi jämfört med ORC Club som inte har lika utvecklad inmätning.

Anonym sa...

Anders, den som säljer en båt bör rimligen kunna upplysa sina kunder om hur mycket båten väger o övriga mått i ett basutförande enligt broschyren. Dessa uppgifter som tillverkaren naturligtvis har är dessutom inom väldigt liten felmarginal på moderna seriebyggda båtar, typ Dehler. Det var betydligt sämre koll på vikter förr i tiden.
Kan man ha broschyrer med polardiagram på en standardbåt så är riktiga vikter med +/-1% felmarginalett ett "nada" problem för ett seriöst varv att förse sina säljare med.
Vad är det för feltänk med det?
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anders Nilsson sa...

Vi blev ju till och med uppmanade av SSF tekniska kontor att mäta in efter SRSv eftersom vi hade verifierade vikter. Verifierade uppgifter var viktigt så de kunde ändra tabellbåten.

Vad händer med tabellbåtens värde? Inget med konsekvensen att de som inte kör mätbrev eller SRSv har ett tokigt tal att tävla med. Ökar man breddseglingen på det viset?

Peter Kross sa...

samma för övrigt gäller Dehler 29 Mk II. Medan Mk I anpassades de verkliga måtten så ligger Mk II kvar på broschyrvikt. Så fick Mk II till och med en höjning medan Mk I ligger kvar. I prestanda borde inte skilja något nämnväd de emellan.

jag tror dock inte att man kan förvänta sig att alla uppgifter lämnas av återförsäljare. Det finns några som hjälper till så gott de kan medan andra är mindre intresserade.
Visst är mycket möjligt eller borde vara men vad hjälper det om det inte är så?

Anonym sa...

Anders eftersom du också representerar SSF så kanske du kunde hjälpa till att t.ex. jobba för att förbättra SRS-systemets indata för tabellbåtar. Det Leif skriver tyder ju på att man behöver lite extra draghjälp. Att köra SRSv inkl. hänga upp båtar i en våg måste vara det bästa sättet att medverka till att detta blir riktigt bra till slut.
Seglarhälsningar
Stefan

Anders Nilsson sa...

Tabellbåtar är en styrka i SRS för att få ut seglare på klubbracing.
Blir det lite seriösare så håller det inte på grund av att just att indata inte är rätt.
Att jaga verifierat indata är nog omöjligt eftersom standardbåten som begrepp inte finns längre. ORCi eller IRC brev kan man ju få för sig skulle funka men samma båttyp mäter väldigt olika. Störst skillnad är det på segelsidan.
Jag tror det är bäst om seglarna själv skickar in observerade tokigheter och att en kommitté granskar det inkomna och justerar tabellerna.

Leif E sa...

Det har under lång tid varit en "branschsjuka" att ha för låga broschyrvikter och det har medverkat till att standardvikterna i SRS tabellen i de flesta fall är för låga. Det har medfört att vissa båtar som jobbat sig ner (eller t.o.m. varit prototyper) till den angivna standardvikten har haft fördelar jämfört med andra normala båtar som vägt betydligt mer. SRSv med vägda båtar är därför ett stort steg i rätt riktning och borde också på sikt kunna medföra korrigerade vikter i tabellen
En annan sjuka är att publicera polardiagram utan att ange hur de är beräknade. De kan vara kalkylerade med plattvatten eller med vågor. Med eller utan vindmotstånd och propellermotstånd etc. Skillnaderna i prestanda blir avsevärda och konsumenten blir vilseledd. Ännu värre blir det när man i båttester jämför "broschyrdiagram" på en båt med ORCi diagram på en annan båt
En sådan jämförelse blir ju helt utan värde. Det enda relevanta är ett ORCi diagram på en inmätt båt enligt min mening.Jämför gärna ett
broshyrdiagram med ett ORCi polardiagram så blir skillnaden uppenbar.

Peter Kross sa...

helt klart att det bästa våre att alla mått och vikter är rätt och återspegla hur "normal"-båt ser ut. Vi bör väl inte glömma att syfte med båtdata har skift en aning.
Tyvärr uppfattades av många att man fick jobbar ner sig. likaså har det blivit mer eller mindre legitimt att följa trenden från en del klassbåtar som tillåter en del ändringar.
reglerna är dock rätt tydliga att man inte få göra ändringar på skrov, inredning och skrovbihang.
Sen kan man undrar om en prototyp kan vara standardbåt.
Det som är visserligen råkigt är att just det som är så gynnsam för breddegling, dvs. inte behöva mäta har fått en relativ stor betydelse för en del båttyper (jag tycker faktiskt skillnad på +/- 0,02 är mycket).
Vi hade haft vår seglarpub och frågan kom upp vem är mätman. I Västmanland finns en. nästa fråga var vår kan man få tag i en våg. Hyra SSF's våg ansågs inte riktigt som ett bra alternativ.

Med SRSv kommer TK säkerligen få ökad kunskap om mått och vikter på en del båtar. Jag är dock tveksamt att det kommer vara många med dagens infrastruktur på mätmän och mätutrustning samt att många inte vill lägga ner så mycket jobb för några enstaka kappseglingar i hemmavikarna. (det diskuterades att vår distrikt skulle skaffa våg).

Anonym sa...

Kan bara hålla med! I praktiken blir de i vissa fall ganska stor skillnad mellan tabellbåt o mätbrevbåt i SRS tal. Typexempel är ju din båt! Där en tabellbåt med fock ska vara före dig med genua!!! Njaaa inte så rättvist!!! Antingen får man ha olika klasser med mätbrevsbåtar o tabellbåtar annars får ju alla skaffa mätbrev! Men då är ju det enkla borta, det som var det bästa med lys!!! Kan väl inte vara så kul att vinna över en lika båt som kör på tabell SRS i en närstrid då man själv har 1-2% lägre SRS tal!!?? Då det förra året var först över linjen som vann!!!! Men det skulle ju bli bättre om man justerar vikterna för tabellbåten, varför gör man inte det? Kanske för att man vill att alla skaffar mätbrev... o blir en 500 fattigare...

Anonym sa...

+1

Peter Kross sa...

fick väl rykte att jag är så emot allt som ha med SRS att göra men jag får väl försvara SRS-gänget.
Vikterna kommer säkerligen justeras i den mån uppgifterna kommer in.
Det var i alla år att man använde uppgifterna från mätbrevsbåtar, klassregler eller tillverkarna. Det är bara att uppgifterna var inte alltid så bra som man skulle förväntar sig. I ett empiriskt system har det dock en annan betydelse än när man vill slänger uppgifterna i en formel.

Anders Nilsson sa...

Ser ut som SSF nu fått seglarsverige att komma igång med att väga båtar genom skillnaderna mellan tabellbåtarna och mätbrevsbåtarna.
Vägningar ordnas i Västerås, Bullandö etc.
Skånska seglare som har båtar vägda för DH har inga problem med att få ut ett SRSv utan vägning. Ett tips till skånska seglare är att passa på att ta mått för DH-2012 och få ut ett SRSv samtidigt.

Peter Kross sa...

nu när vägning tydligen kommit i gång på sina håll blir det intressant hur många kommer väga och hur mång låter bli.
Förhoppningsvis låter dock TK bli att ändra reglerna med avseende på just vägning från år till år. Tydligen fick man ha 2011 alla segel som fanns i mätbrev eller båtdatablad ombord. Ny bara en av varje...

Anonym sa...

Peter K. tidigare (-2011) är det väldigt luddigt skrivet om antal segel vid vägning, det står en av varje typ ombord..?
Då menade man tydligen att en genua, fock eller t.ex. G3,5 är av samma typ.
Detta är ju en av de ändringar man gjort i den nya texten i SRS Klassregler 2012.
Nu gäller 1 stor, 1 försegel o 1 spinnaker vid vägning.
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anonym sa...

Stefan, jag insåg det när jag själv tittade in i reglerna. jag gick på ditt inlägg på blur utan att själv kolla upp vad som gällde. Borde ha gjort det och får blir bättre nästa gång...

Peter Kross

Anders Nilsson sa...

Stefan Kindeborg
1.229 och tabellen har 1.25.
Nu får väl till och med du medge att detta inte kan gynna breddsegling.

Per Lundquist sa...

Vad ska man säga. Stefan och våra SRS tal kan ju bara tolkas som att SRS är på väg att bli en ersättare till ORC och att alla som ska raca måste söka mätbrev. Och då måste breddseglarna nog få ett nytt system där man inte behöver ha mätbrev. Tillbaka på ruta ett?

Anders Nilsson sa...

IRC & IRC endorsed <=> SRS och SRSv
Kanske inte så tokig jämförelse som jag gjorde i ett tidigare inlägg.

Tabellbåtarna måste ju betraktas som körda från och med i år. Styrkan med SRS som breddregel.
Kör man SRS och vinner så kommer det förmodligen att heta att man har fel SRS. Svårt att komma ifrån det bryggsnacket när en och samma båt får tre olika SRS-tal.

Anonym sa...

Det här borde vara lätt att rätta till i takt med att verkliga båtar blir vägda och man upptäcker att alla Dehler 34Sv väger ungefär samma. Därmed är det bara att ändra på grundvikten i tabellbåten SRS. Enkelt?
Därmed blir det också fusk att lätta sin båt till broschyrvikten.
mvh
Martin W

Anonym sa...

Helt klart Martin, men det är några här som vill hitta alla fel på SRS, och seda racka ned på SRS systemet så att DH kan lyftas upp till Gud´s gåva till alla respitseglare i Öresund

Anders Nilsson sa...

DH-regeln har andra problem. Det är ett missförstånd bland många att jag har åsikten att DH-regeln löser allt. Så är det inte. Däremot så är det en del i att vi kan få till utbytet över sundet. Det är bara att ge upp att danska båtar skulle börja köra SRS på svenska sidan.

Sen är det väl inte att racka ner på SRS för att vi lyfter fram att tabellbåtarna blir för straffade mot mätbrevsbåtarna.
Seglarna i bland annat Mälarna och Stockholm arrangerar lyft för att de också upptäckt att ska de köra SRS så är skillnaderna mellan tabell och vägd båt för stora. Det anser jag och tycker det är fel.

Peter Kross sa...

jag hoppas att jag har fel men jag ser framför mig scenarium att en del seglare kommer utnyttja skillnaderna. vägning utförs på sina håll, mätningar görs i större utsträckning (det lönar sig att mäta akterrunda!). Det finns dock inte krav på mätning av mätman och då kan det variera. Den ena fixa till en kalibrerad våg medan den andre använder sig av kranvåg utan närmare kontroll om båten är tömt som reglerna kräver.
Vidare kommer troligtvis en del seglare avstår från vägning/mätning.
jag tror nog på sikt att vi får höra utöver att folk inte ha nya segel/utrustning/slät botten mm. även att man inte har ork att mäta upp sin båt.
När L-O Norlin analyserade i slutet 60 tal fanns det några intressanta aspekter. Just den statistiska biten skulle skapa en enkelhet för seglare att de just skulle slippa mätningar. helt borta är det väl inte. Man behöver inte mäta/väga sin båt men beroende på båttyp mer eller mindre missgynnat.
Tittar man runt i europa och världen hur breddseglingssytemen ser ut finns det en hel uppsjö av olika upplägg. Bättre? sämre? Ingen aning men det är intressant att titta hur det hanteras.
Tyskland/Österrike/Schweiz/Ungern kör yardstick. det är något olkart hur det sköts i Ungern men de andra har en central tabell men respittalen sätts lokalt eller regionalt. Där finns kunskapen men det kan medföra att samma båt har olika respit i olika trakter.
HN är likt gamla LYS ett rent empiriskt system. Centralt sätt respittalen- deras databas är imponerande med en bit över 10000 båtar.
I Irland seglas Echo. båtarn har ett startvärde och utifrån resultaten på kappseglingsbana justeras respittalen, dvs. statistiken har en stor betydelse.
Estland seglas ORC.
Schweiz på Vierwaldstädter see, Genfer See och Jura See seglas SRS (Swiss Rating System) som är mätregel. Man matar in värden och betalar och får ut sitt mätbrev direkt.
I USA seglas PHRF. Det skiljer mellan de olika segelregioner. även detta system är ett rent empiriskt system, dvs. man bedömer utifrån erfarenhet.
Som jag förstått så är även de breddkappseglingssystem i Nya Zeeland och australien empiriska system baserade på statistik.

Det som dock är intressant att under de ny 40 år LYS har funits så har mätreglerna i Norden avlöst varandra trots att tillgång till information är betydligt lättare förrän idag. det blir spännande att se vart utveckling med SRS leder.
jag hoppas bara att kvällskappsegling och klubbsegling inte glöms bort i diskussionerna.

Anonym sa...

I gamla LYS så var det "nördarna" som kunde LYS-optimera sina båtar genom segelmaximering o lättning. Kostsamt och föga "familjevänligt". S.k. "vanligt folk" med en cruisingpimpad alltför tung Accent med rullfock o rak akterrunda, var i praktiken chanslösa. Enkelheten hade ett pris. Inte gynnade detta bredsegling?
I det nya SRS så kan ju faktiskt Accenten få kompensation för att man har lite mindre segel & rullsystem o vill man också väga sin båt o skaffa ett SRSv så får man ju också överviktkompensation.
Det är självfallet betydligt billigare att ta lite mått på sina segel o skaffa ett SRS mätbrev än att köpa nytt som är maxat. Vill man sedan nörda till det ytterligare så kan man ju också fixa ett SRSv, vilket ger en extra bonus inte bara på grund av att vikten blir rätt.
Rimligen gynnar nya SRS även breddseglingen, det är ju busenkelt o billigt att mäta i skicka in måtten på SSF:s webbsite.
När det gäller vårt nya SRS på 1,229 så ser jag att vi fortfarande har c:a 1% högre SRS gentemot SRSv mätta X-332 precis som i tidigare LYS o SRS, vilket också känns rimligt med tanke på hur lika båtarna är måttmässigt/seglingsmässigt.
Största skillnaden är att Doris är nästan 500 kg tyngre än en X-332.
Jämförelsen med Dehler 35/34SV är svårare eftersom den är en betydligt större båt, en fot längre o en fot bredare osv.
Stefan
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anonym sa...

Ja vad har man vunnit med nya SRS??? Det skiljer som sagt vad samma mellan X-332 och dehler 34 i tabell och SRSv, dvs 1%.
Båda båtarna har lagt ner resurser i onödan! Skulle alla Dehler 34 mäta in i SRSv skulle det ju inte heller skilja mycket, mer än enstaka tusendelar!!! Det som skulle kunna skilja är ju att man väljer bort genua, och då ska det ju skilja. Att skaffa mätbrev för att bara segla med fock är OK tycker jag, och det gick väl i det gamla systemet också?! Det som är det tråkiga med nya SRS är ju att dom som inte vill lägga resuser och tid på mätbrev och som kappseglar en tävling per år inte tävlar på lika villkor!!! Och då är risken att det inte är lika kul längre och en del avstår!!! Tror jag!
Det som är BRA med nya SRS:
- Olika avdrag för spinnaker (mer rättvist)
- Formel används som hjälp för SRS tal beräkning.
- SRS talen verkar justeras oftare, när det behövs och blir fel! I gamla lys var det inte många förändrningar per år!

En fråga: Är det praktiskt möjligt att lätta en Dehler 34 till tabell vikten???

Anonym sa...

Jo, de första Dehler 34DD kan säkert vara i närheten av tabellvikten. Skulle tro att vikter nog kan skilja från c:a 4600-5200 lite beroende på utförande, motorer och fast utrustning m.m. Några av de första båtarna var också IMS optimerade med en något lättare köl. Sedan är det ju segel också som skiljer beroende på akterrunda, rullsegel m.m. Vi kör alla försegel på rullen som sitter en bit upp. Detta beroende på att jag inte vill ändra skotpunkten på skenan.
"Keep it simple" gillar jag, inga Code "0" eller gennakers, Doris är en 100% standard genuabåt.
Stefan
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anonym sa...

Anders, du har nu fått ett 0,005 lägre SRSv på Grynet än tabellbåten(fockbåten Dehler 34SV) trots att du har satt dit 144% genua och en extra spinnaker. Om du precis som jag kör 100% standardbåt (fockbåt i ditt fall) utan att varken dra ifrån eller lagt till några segel så hade du förmodligen också erhållit en SRS sänkning liknande Doris. Framförallt om du också hade minskat förlikslängderna genom en däcksmonterad Furlexrulle. Förstår inte alls din kommentar om varför just mitt SRS mättal inte skulle gynna breddsegling. Jag håller ju inte alls på o segeloptimerar min båt som du gör. Jag kör ju helt standard o med Furlexrullat. "Keep it simple" tycker jag. Tyvärr så hade Selden satt mätmärket 10mm fel på bommen så vi fick ett E som var 10mm för långt. Det ska jag rätta till. Annars så är alla Doris segelmått mindre än tabellbåten, förlik är klart mindre beroende på rullen.
Vi har varit superseriösa när båten vägts med SSF:s krönta våg och mätmannen var skitnoga. Ska man mäta segel/båt så måste man ha örnkoll på RSR. Mäta själv till ett SRS-brev kan nog bli lite olika skulle jag tro. Per Lundqvists Yukai med SRS på 1,26 förra året var väl inte felbedömt? Det var helt enkelt felskrivet om jag fattat Per rätt. Per är i alla avseenden helt oskyldig till detta fel, så det får TK ta på sig.
Stefan
www.dehlerdoris.blogspot.com

Peter Kross sa...

man får kanske titta på hur det ser ut och hur vad påverkas med dagens system, sen får man väl drar sina egna slutsatser.

En hel del klasser har bra koll på både vikter och segelmått samt att optimering har gått åt det hållet att minimera vikter samt maximera segelyta. Andra klasser och båttyper där det t.ex. finns många självbyggen kan vikt och mått variera en hel del. en annan kategori båttyper har i tabellen vikter som härstammar troligtvis från olika typer av uppgifter men som inte är verifierade genom vägning. vidare finns även båttyper där kanske den/de fösta båten/båtar ligger på minimivikt pga. annan byggmetod medan den industriella byggmetoden sen gav högre vikter.

Läge är ny att det finns ett antal båttyper där tabellvikt och verklig vikt för i stor sätt alla båtar av denna båttyp skiljer. Skillnaden kan gå upp emot 20%. För andra båttyper är denna skillnaden mycket lite.

Har man en båt där det finns stor skillnad mellan tabellvikt och verklig vikt gynnas man när man söker mätbrev men ett lägre SRS-tal.

även segelytor kan skilja en del mellan tabellen och verkligheten. Vi miss väl alla att för några år fanns en LYS-akterrunda inskriven i LYS-regeln. Många båttyper har fått just de måtten i brist på annat underlag (man fick helt enkelt utgår att det var möjligt att maxa).
För rullstor, dvs. utan akterrunda fick man förut ett avdrag på 0,01. Nu verkar det att avdraget blir större och avdraget utgår i många fall ifrån LYS-akterrunda (om det fanns plats för båttypern eller ej). Jag får intrycket att via formelverktyget skiljer det mer idag. Sen vill jag inte uttala mig om det är rätt eller fel.

Respittalen fram till 2010 baserades dock ej på måtten utan på statistik och olika typer av erfarenheter (t.ex. andra respitsystem).
Jag vill hävda att för många båttyper skiljde normalbåten från båten som beskrevs i båtdatabladet och respittalet sattes efter normalbåten och inte efter båten enligt båtdatabladet (som i många fall kanske inte ens fanns i verkligheten). Nu är vi en något mellanläge, dvs. många båttyper ligger inte på formelresultat utan har den empiriska delen kvar.

Det blir då inte så enklet med ett formelsystem när basen inte stämmer överens med verkligheten.

vi bör inte heller glömma att tabellbåtarna mer eller mindre justeras även idag utifrån empirska erfarenheter och empirskt korrektionen sen följer med till modifierade standard-/klassbåten.

Med bättre indata, dvs. bättre kunskap om vikt och mått av en normalbåt går det att minska skillnaderna och då blir just dessa mätfördelar mindre.

Fram till dess blir det dock fördel för mätbrev.

Anders Nilsson sa...

Svårt att summera alla åsikter.
Peter Kross
- Vem vill tillbaka till gamla LYS? Möjligheten att följa upp statistik försvann med att det är väldigt få båtar av samma typ som kappseglar. Den empiriska del som finns kvar är väl om formeln missgynnar en viss typ av båt tex långsmala deplacementerande båtar. Gamla LYS var ju till slut en tyckar regel. Nya båtar hade ju inte en chans.

Stefan
Min enda ståndpunkt är att för stor skillnad mellan tabellbåtarna och mätbrevsbåtarna bör göra att man antingen justerar tabellbåten eller plockar bort den från tabellen. 500-600 kg comfortutrustning tror inte jag på att du har lyckats fylla din Dehler 34DD med. Tabellvikten är fel.
Kan inte du med hjälp av Dehler Sverige justera Dehler 29 mk1 mk2, Dehler 34 DD och Dehler 34 SV så de stämmer? Ett officiellt brev från Dehlerklubben och Dehler Sverige? Det borde väl SRS-kommittén lyssna på.

Anonym sa...

Anders jag har själv orsakat c:a 200kg genom att jag extrabeställt, större motor, peke, 20 kg batteri till,(redovisat på min blogg), resten har Dehlervarvet orsakat genom att man under åren gjort Dehler 34DD mer "komfortabel/välutrustad" som varvsstandard.
Din D34 väger +530kg mer än tabellbåten och min väger +660kg mer än tabellbåten. Jag kör helt standard och med mindre segelyta. Du har ökat segelytan med en 144% genua och lagt till en extra spinnaker på en redan välkädd båt.
Det som jag reagerade på var; "Nu får väl till och med du medge att detta (alltså vårt SRSv på 1,229) inte kan gynna breddsegling". Precis som om vårt SRSv skulle vara helt tokfel. Däremot Grynet:s SRSv som sänkts med en ½ pinne" trots segeluppgraderingar måste väl tvärtom vara helt OK då?
När det gäller tabellvikter så kommer SSF se över detta för alla båtar när folk börjar väga. Detta berör ju absolut inte bara Dehlerbåtar. Det finns lätta D34 båtar jag skulle tro att D34DD skulle kunna ha en tabellvikt på kanske 4700kg utan att någon kommer under, men jag vet faktiskt inte. Såg en ORCi mätt på 4880kg. De tidiga byggena ser "enklare" (=lättare) ut. Broschyrvikten på 4300 för en Dehler 34 känns iallafall helt orimlig att uppnå.
Leif E. har påpekat om tabellvikten för D34SV, vilket medförde att man höjde detta 2011. Nu är 5200 kg tillbaka av någon anledning. Det kanske finns en bra förklaring från TK?
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Per Lundquist sa...

Om man jämför två mätbrevsbåtar som seglar enligt standard så blir det intressantare.

Dehler 35 Hållidey har fått 1.3% rabatt gentemot standardbåten D 34 SV. Deras stor är mindre, focken är mindre, vikten är större och man har 1 försegel och 1 spinnare istället för 3 resp 2.

Dehler 34 DD Doris har fått 2.2% rabatt. Storen är mindre, genuan är mindre, vikten är större och man har 3 försegel och 2 spinnare.

Hållidey har ca 5% mindre stor och fock. 10% större vikt. Doris har 3% resp 5% mindre segel. 15% större vikt.

Analysen ger att viktskillnad påverkar mycket mer än tex färre segel.

Rätt eller fel?

Snart sjösättning. Då kan vi fokusera på rätt saker :-)

Anonym sa...

Per, självfallet ska vi fokusera på rätt saker men om vi nu håller oss till detta så gäller:
- D-35 Hållidey är inte SRSv mätt, vilket då innebär att vikt och mått inte är verifierade. Man har alltså inte fått den lilla "v" bonusen som både Doris, Grynet, X-332 Explorer m.fl. fått.
- D35 finns inte med i båtdatabladet, utan det som finns är den tidigare(något tyngre?) D34SV, som har en lite annan rigg.
- Doris är en genuabåt och har exakt den standard-segelföring som finns i SRS Båtdatabladet. Jag ogillar av princip att man håller på o pimpar&mekkar med Code0, o annan special som bara krånglar till seglingen, men som naturligtvis kan ge fördelar på riktigt långa seglingar framförallt på båtar som bara har fock som standard som D35. Dom kan ju inte segla med genua beroende de längre spridarna o på vantens infästning ute i relingen.

Genuabåtar typ Dehler 29/33/34/36 J/V kan knappast kappseglas med bara 1 försegel, vilket en fockbåt typ Express, X-35eller D35 kan, åtminstone med full besättning.

Off topic..
När det gäller Dehler 35 så finns det en skitfin "light grey" sådan till salu på www.dehlerclub.se som ägdes av en av mina bästa vänner. Båten är i nyskick och levererades juli 2010. Försommaren 2011 avled Christer som ägde båten och jag har lovat hjälpa hans fru att sälja den. Båten är kanonfin och knappt använd. Segelmässigt är den helt standard med bara stor & fock.
Om någon är intresserad så ring mig på: 0155-24 89 81
Stefan
www.dehlerdoris.blogspot.com

Per Lundquist sa...

Stefan - jag är bara intressserad av vad som driver SRS talet åt olika håll. Vikt, segel, empirisk bedömning? Har ingen synpunkt på ditt SRS tal. Jag vet att du är en väldigt duktigt seglare och att du nu kommer att vinna Arkö ännu enklare. Så empirisk bedömning kan inte använts i ditt fall. Då hade du fått högre SRS. I mitt fall förra året kanske det enbart var den empiriska delen i formeln som gav utslag... ;-)

Ses på sjön!

Anonym sa...

Stefans dehler 34 är alltså 2.2% långsammare än standard... Och så läser man på hans hemsida att de är snabbare än polardiagrammet... Man bör nog vara en riktig SRS förespråkar om man tror att detta gynnar breddseglingen...På tal om Arkö runt - blir väl 10 minuter man har tillgodo mot 2011... Och det är väl rimligt...

Anonym sa...

Sorry! Blir nog "bara" 6-7 min

Anders Nilsson sa...

Jag tycker ni ska satsa på att vinna varsin klass istället.
Skicka racerapport. :-)

Anonym sa...

Anonym, det är klart att vi inte seglar fortare än polaren, skrev bara att det var skönt att gastarna tycker det.. :-))
Det är absolut ingen piece of cake att vinna Arkö Runt eller någon annan segling heller med en j-a massa bra besättningar. 606 och IMX-40 som slog oss 2011 med några minuter är skitduktiga och har båtar som är maxad entyp och resp SRS mätt. Tyvärr hann jag inte mäta in Doris 2011, då hade det slutat lite bättre även om det hade varit tight.