Jag var inne på Gransegels loft idag. På golvet låg Kracer 40 r tjockskalle stor. Det är snart dags att bygga ut hallen eller som Claes kallar det -superduperloftet. :-)
Comfort 32 storseglet som ligger bredvid visar verkligen på skillnaden mellan "Trekantssegel" och Fathead.
20 kommentarer:
Anonym
sa...
Det ser ut att var samma material min förra vinterpresening. Den tog en av höststormarna tog med sig. Särskillt dyr var den inte men kvaliteten var ju därefter. Bådar inte gott för Stor Kracern.
Anonym Är du bara avundsjuk eller är du inte kompetent? Förstår du inte vad dessa killar gör för seglings sporten. Dom tar en Gammal men potent båt och gör den ännu snabbare, dom kommer att segla cirklar runt er:):):):):)
Ska bli intressant och se vad detta bygget får för mätetal jämfört med vanliga dödliga skutor. Det kanske blir som den gamle kracern som skulle haft 1.45 istället 1.28 eller va den hade ;)
Jag hängde med Team Kracer på Trim Cup och Fyn Cup i fjol och så välhållet som det storseglet var efter 3 säsonger imponerade på mig. Det var gjort i samma duk som Team Kracer gör nu. Stora fördelen med panelseglen är ju att det ger ett större utrymme för designern att laborera med formen än vad tex D4 gör. Gör man plana segel spelar det inte lika stor roll som om man ska göra ett med mer form. Jag hade nog köpt ett kol panel storsegel idag. Livslängden är längre helt klart. Då menar jag racinglivslängden. Priset är också bättre.
Det är nog viktigt med duktiga yrkesmänninsko som med allt annat. Antar att största fördelen med 3 DL/D4 är att den designade formen blir exakt som man tänkt sig. Dvs inte avhängigt av duktiga hantverkares förmåga att öveföra en ritning till ett tridimensionellt segel.
Vad menar du? Eftersom du har fler våder i ett panelsegel så borde det bli noggrannare i formen än ett crosscut. Det beror ju i och för sig på hur många paneler som används. Här är du inte hänvisad till något hantverk. D4 och 3DL får ju formen från crosscut teknik. D4 sätt ihop efteråt med hjälp av Crosscutteknik. I 3DL seglen får filmen formen med hjälp av crosscut teknik före. De lamineras sedan med hjälp av vacuum och värme. D4 pressas som konventionell duk mellan valsar. Vad som är bäst? fråga din segelmakare! :-)
Jag har levt i tron att åtminstone 3DL seglen lamineras i ett stycke med obrutna trådar på en färdig optimerad form. Är det som du säger så är jag nöjd med min beställning på en triradial genua ;-)
Filmen måste väl ha en form eller? Du lägger ju inte en plan film över en ving profil och får materialet att räcka. Man måste ha en form på filmen. Därefter lägger man ut trådarna. Luften sugs ut mellan filmerna och filmen värms ihop och värme appliceras.
Om du vill veta hur ett 3dl segel görs så har du en bra länk här: http://www.se.northsails.com/NorthTeknologi/3DLTeknologi/Hurtillverkas3DL/tabid/3209/language/en-US/Default.aspx
Det är fel att folk skriver 3dl/D4, dvs de vill likna metoderna.
D4 seglen får sin form precis som ett cross cut segel får, genom horisontella våder. Ett 3dl segel är stöpt från en form
Utdrag från länken ovan som berör "film" frågan:
After a base layer of Mylar film (made from Mylar sections joined together with modest shaping to lie reasonably smoothly over the 3D surface of the mold) is draped over the mold and tensioned, a 6-axis fiber head suspended from a computer controlled overhead gantry then applies structural yarn onto the surface of the base film, precisely following the 3D curve of the mold surface. The fiber head "draws" a pattern in yarn that matches anticipated loads in the sail. All structural yarns are applied under uniform tension and adhere to the surface of the film to ensure they remain in place prior to being locked by the lamination.
20 kommentarer:
Det ser ut att var samma material min förra vinterpresening. Den tog en av höststormarna tog med sig.
Särskillt dyr var den inte men kvaliteten var ju därefter.
Bådar inte gott för Stor Kracern.
Dr. Cunningham
Precis samma kommentar som min Bavari ägande 72-årige fassa fällde om mina segel.
Själv har han standard Elvström rullstor utan lattor. :-)
Anonym Är du bara avundsjuk eller är du inte kompetent? Förstår du inte vad dessa killar gör för seglings sporten. Dom tar en Gammal men potent båt och gör den ännu snabbare, dom kommer att segla cirklar runt er:):):):):)
Bengt fån tjörn
Ska bli intressant och se vad detta bygget får för mätetal jämfört med vanliga dödliga skutor.
Det kanske blir som den gamle kracern som skulle haft 1.45 istället 1.28 eller va den hade ;)
Kracer 30 har 1.34 i LYS
Michael Pinotti
Hej Anders, vad är din uppfattning om livslängden på triradiell vs D4/3DL o liknande konstruktioner?
Jag hängde med Team Kracer på Trim Cup och Fyn Cup i fjol och så välhållet som det storseglet var efter 3 säsonger imponerade på mig. Det var gjort i samma duk som Team Kracer gör nu.
Stora fördelen med panelseglen är ju att det ger ett större utrymme för designern att laborera med formen än vad tex D4 gör.
Gör man plana segel spelar det inte lika stor roll som om man ska göra ett med mer form. Jag hade nog köpt ett kol panel storsegel idag. Livslängden är längre helt klart. Då menar jag racinglivslängden. Priset är också bättre.
Någon får börja segla med 3DL, så får vi se.
Hoppas vi kan ändra på det ;-)
är det inte en Apen duk som åke valt till kracer storen?
Mvh
Martin
Nej det är inte Contenders Duk utan duken i nya Kracerstoren är Bainbridge Diax-CFG, Carbon open scrim.
se:
http://www.sail-making.com/dbimgs/RL%20Carbon%20UK.pdf
Det är nog viktigt med duktiga yrkesmänninsko som med allt annat. Antar att största fördelen med 3 DL/D4 är att den designade formen blir exakt som man tänkt sig. Dvs inte avhängigt av duktiga hantverkares förmåga att öveföra en ritning till ett tridimensionellt segel.
Vad menar du?
Eftersom du har fler våder i ett panelsegel så borde det bli noggrannare i formen än ett crosscut. Det beror ju i och för sig på hur många paneler som används. Här är du inte hänvisad till något hantverk.
D4 och 3DL får ju formen från crosscut teknik.
D4 sätt ihop efteråt med hjälp av Crosscutteknik.
I 3DL seglen får filmen formen med hjälp av crosscut teknik före. De lamineras sedan med hjälp av vacuum och värme.
D4 pressas som konventionell duk mellan valsar.
Vad som är bäst? fråga din segelmakare! :-)
Jag har levt i tron att åtminstone 3DL seglen lamineras i ett stycke med obrutna trådar på en färdig optimerad form. Är det som du säger så är jag nöjd med min beställning på en triradial genua ;-)
3DL lamineras på en form i ett stycke och är inte i närheten av crosscut. Trådarna är obrutna.
Filmen måste väl ha en form eller?
Du lägger ju inte en plan film över en ving profil och får materialet att räcka. Man måste ha en form på filmen.
Därefter lägger man ut trådarna.
Luften sugs ut mellan filmerna och filmen värms ihop och värme appliceras.
Hej Anders.
Om du vill veta hur ett 3dl segel görs så har du en bra länk här:
http://www.se.northsails.com/NorthTeknologi/3DLTeknologi/Hurtillverkas3DL/tabid/3209/language/en-US/Default.aspx
Det är fel att folk skriver 3dl/D4, dvs de vill likna metoderna.
D4 seglen får sin form precis som ett cross cut segel får, genom horisontella våder. Ett 3dl segel är stöpt från en form
Utdrag från länken ovan som berör "film" frågan:
After a base layer of Mylar film (made from Mylar sections joined together with modest shaping to lie reasonably smoothly over the 3D surface of the mold) is draped over the mold and tensioned, a 6-axis fiber head suspended from a computer controlled overhead gantry then applies structural yarn onto the surface of the base film, precisely following the 3D curve of the mold surface. The fiber head "draws" a pattern in yarn that matches anticipated loads in the sail. All structural yarns are applied under uniform tension and adhere to the surface of the film to ensure they remain in place prior to being locked by the lamination.
Mvh
Martin
Vem är Martin? Är det folkbåtsseglaren? Hur vet du så mycket om moderna segel?
Andreas
Jaja mycket snack! Det blir iaf häftigt att bli omseglad av Team Kracer och försöka hänga på häckvågen...
Det är nog inte den marginella skillnaden i dukval som avgör om Kracer 40r drar förbi. :-)
Hej Andreas,
Jag jobbar på North Sails i Allerød. Köpenhamn
Fast folkbåt är jag inte så "hemma" på ;-)
Mvh
Martin Strandberg
Martin
Skickar du ett ställ i 3DL till min nästa båt, får se vad det blir så kan vi ju jämföra. Funderar bäst på kanske en 44:a...
//Axel
Skicka en kommentar