lördag 6 december 2008

I Danmark står 7040 båtägare i kö för båtplats bara i de 58 hamnar som FLID har frågat.

Hamnarna i Danmark byggs ut men inte i närheten i den hastighet som behövs. De populära hamnarna Rungsted och Skovshoved har 30 års väntetid. Enligt FLID (Foreningen af Lystbådehavne i Danmark) står alltså mer än 7040 blivande båtägare i båtplatskö.
Hade hamnarna byggts ut i takt med behovet menar branschen att båtförsäljningen skulle öka med 20%.
Detta är ju förödande för båtsportens utveckling.

I Malmö har bara Småbåtshamnen i Limhamn ca 180 båtar i kö. Det planeras för en utbyggnad av hamnen med ytterliggare 400 platser till 2011. Då skulle hamnen ha ca 1500 platser. Det är väl dags att dra igång nu och skynda på när konjunkturen går ner och byggjobben behövs eller?

4 kommentarer:

mattias sa...

Helt enig. Kan inte förstå att det inte är någon som ser möjligheterna i detta. Inte knstigt att tillväxten av kölbåts seglare avstannar om nya båtägare inte kan få hamn plats.
Kan dock komma en ljusning i Köpenhamn med den nya hamnen Prøvestenen www.proevestenen.dk

Anders Nilsson sa...

Förstår jag projektet rätt så startades planerna redan i början av 2000-talet. Jag kunde inte hitta några tid satta planer. Vet du?
Limhamns småbåtshamn blir större 2011. :-)

mattias sa...

Jag anmälde mitt intresse för några år sedan - har inte hört ett pip så jag antog de hade avstannat. De senaste bilderna är också från 2004 så vem vet.

mattias sa...

Nu har ordförande för KDY uttalat sig i saken:

http://www.minbaad.dk/sejl/artikel/2008/december/09/ventelister-til-havne-er-ikke-et-problem/

Enligt honom skall prøvestenen vara på gång.