söndag 5 oktober 2008

Mumm-Stelton Cup 2008 - Värsta oflytet


Idag var det verkligen synd om Vedbäcks sejklubs arrangörer. Öresunds höjdpunkt hade inga höjdarprognoser. I korthet regn och kuling.
En fatalist hade nog undrat om vi var riktigt funtade. I alla fall när vi tittade bakåt på händelse utvecklingen.
I fredags insåg jag att vi blir bara 5 i besättningen. Lite tufft med de prognserna som fanns. Envis som jag är insisterade jag på att vi avgör på söndag morgon. Prognoser stoppar oss inte. Vi seglar upp båten på fredag kväll. Två man kan ju inte vara någon konst. Alla vill ju segla. Prognoserna låg oss definitivt i fatet. Det gick inte ens att övertyga fast jag hotade Torben med att han kunde förlora sina vänner om han inte ställde upp på överlevnadsseglats.
Att bara ha en 107% fock räcker inte. Nog hade det också varit bra med en mindre fock med dessa prognoser. Vi har saknat den hela säsongen. Nu är vi i alla fall här.
Hur som helst så kom vi till Vedbäck i morse med bil. De andra i besättningen stack ner och bytade om i båten medan jag sprang bort till sekretariatet och hämtade föreskrifterna.
När jag kom tillbaka så lyfte fören något. Jag tänkte så himla känslig är hon ju inte på besättningsvikten. Då inser jag att hon hade fastnat och står i leran. Vattnet fortsätter att sjunka. Vattenståndet var plötsligt ca 80 cm under det normala. Vi skulle alltså inte segla idag.
Det var nog förutbestämt. Vi saknade 25 cm vatten. Helt omöjligt att komma loss. Hon stod stadigt i leran.
Vi fick sitta hos arrangörerna i klubbhuset och vänta på högvatten. De försåg oss med öl och godsaker. Vi fick massor med plåster på såren. Inte helt fel när man såg de andra i kuling och ösregn. Det hjälpte inte helt. Historierna började ta slut och närmade sig samma lågvattennivå som det var i hamnbassängen.
Klockan elva ringer min far som upptäckt att båten inte ligger på sin plats och undrar så vi inte seglar. Klockan ett ringer Tord i Vikhög och undrar.
Klockan två var vattenståndet 3 dm högre igen och hon flöt liggandes där som om inget hade hänt. Vi tuffade ut och hissade storen med två rev och gled hem på halvvind i ösregn. Vinden hade klart mojnat men det blåste fortfarande 12-16m/s.
Det räddade kanske trots allt nästa säsong att vi inte stack ut idag. Vem vet.
Värre gick det för många av båtarna som gick ut. Skörade storsegel och söndrig utrustning blir ju oftast resultatet. Många kom snabbt in igen.
Värst var det nog för Dragonfly 35 som körde av ena pontonen och välte. Ingen i besättningen verkar ha skadats utan blev upphämtade. Trimaranen sågs senare flyta norr om Rungsted. Det är bara att hoppas att de får hjälp att räta upp henne.

6 kommentarer:

mattias sa...

Ja - det var inget kul. Tyckte synd om er när ni stod på grund i hamnen - fick dock snabbt annat att tänka på när jag kom ut till vår båt som också stod fast. Vi kunde dock med lite Penta power backa oss ut från bryggan.
Väl ute på vattnet upptäckte vi snabbt att det skulle bli svårt. Mycket kraftiga byar kom svepande där vi med enbart max revad stor hade svårt att behålla kontroll över båten. Vi gick ut till start för att känna på det. Väl där insåg vi strax att det inte var lönt. Hade vinden bara varit väst hade det nog gått men den kraftiga sjön gjorde det helt hopplöst.

Anonym sa...

Hej Anders,

Trist att stå i dyn. Vi noterade på morgonen i Rungsted att vattnet hade sjunkit rejält vid bryggan men vi klarade oss ut. Vi hade dock inte så bra koll på när vi skulle starta och drog iväg i fel start (tror jag i alla fall eftersom vi fick IS istället för UDG?).

Vi fick i alla fall ordentligt medvindsåka till Fyn med flera minuter över 18 knop. Mycket bra träning för framtiden och den klart roligaste segling jag har haft i mitt liv så här långt!

Vi körde dock sönder 4-5 meter akterlik i storseglet på kryssen (och i första broachen) så vi bröt istället för att kassera seglet på ett kryssben till. Nu går den i alla fall att laga och göra en riktig hårdvindsstor av, så att vi kan vara med fler gånger.

Det var riktigt läckert att köra i Öresund. Att få nästan 50 båtar till start trots väderförhållandena tyder på att det är GO i öresundarna!

Patrick
Mumm 30 SWE 10070

P.S Vad jag kunde se visade våra instrument aldrig mer än 33 knop, d.v.s 16 m/s mer än i någon enstaka by. Snarare låg det väl kring 27-28 knop stadigt.

mattias sa...

Till Fyn? Seglade ni dit efter Mumm-Stelton?

mattias

Anonym sa...

Nä jag menade förstås Ven. Du får ursäkta en utböling... :-)

/Patrick

mattias sa...

Sorry - blev bara förvirrad. Ganska starkt att segla vidare till fyn efter en regatta som den i söndags. Saknar ni en gast till Rungsted så säg gärna till. Min besättning fick tydligen nog i söndags.

Anders Nilsson sa...

Det verkar ju vara GO i Stockholmarna också.Härligt att ni tog er ner. Vädret var bara att beklaga. Öresund kan bättre. :-)