söndag 22 juni 2008

Sjælland Rundt - racet som utvecklas tvärtemot de andra kappseglingarna

Sjælland Rundt 2008
I år är det mindre än 100 anmälda båtar till Själland Runt. Med detta deltagarantal måste snart Helsingør Amatør Sejlklub fundera på vad de gör fel. Tävlingen var ju länge en av de mest prestigefyllda som fanns i Norden. Detta har de tappat bort.
Själv tycker jag att själva tävlingen är fantastiskt kul att köra men det är ju också mängden båtar som är med som gör tävlingen.
Varför ställer inte seglarna upp?
Vad har HAS gjort så fel?
Tävlingen startar på fredag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gotland runt kanske lockar?

Anonym sa...

Har inte sett hur upplägget är i år, men i fjol var det en massa andra bansträckingar. Jag tror folk vill ha Själland Runt och inget annat.

/hoek

Anonym sa...

Jag tycker det är för många klasser.
I år verkar det färre men hur kul kan det vara att komma 1:a,2:a eller 3:a av 3 i en klass???
Vissa löp hade då endast 3-5 deltagare.

Anders Nilsson sa...

Gotland Runt har ju knappast några danska deltagare så det lär ju inte vara orsaken.

Anders Nilsson sa...

Hoek!
Hasselö runt samtidigt tycker jag själv också bara skapar förvirring.
Håkan!
Jag kollade klassindelningen och varför Kjell Widmark i sin First 34.7 ska köra mot 40-fotare istället för jämnstora båtar som First 36.7or förstår inte jag heller.
Tävlingsledningen har ju tidigare gjort en del missbedömningar. Det kanske ligger racet i fatet.
Begränsningarna i Helsingör var det stora delar av fältet som inte brydde sig om. Att seglarna bröt mot seglingsföreskrifterna brydde sig inte tävlingsledningen heller om.
Som att starta fältet i motström i Öresund i 0-2 m/s och med lättvindsprognos på hela varvet. Massor fick bryta det året.
Andra år har det varit ren överlevnad i hård kuling.
Men vad kan man göra åt vädret som arrangör?