onsdag 12 mars 2008

Förändringar i Svensk Havskappsegling

Styrelsen förändras från 18 till 10 personer. Detta är absolut nödvändigt för att kunna ha en bra diskussion i ledningen anser jag.
Havskappseglingsförbundet ändrar också inriktning mot att jobba med all havskappsegling oberoende av regel. Mycket positivt. Detta innebär att förbundet ska jobba även för havskappsegling under IRC och LYS reglerna.
Samtliga båtägare som tar ut mätbrev i ORCi, ORC Club och IRC blir automatiskt medlemmar i SHF. Jag kommer att bli automatansluten. :)

Nya styrelsen:

Eva Holmsten, ordf
Sten Edholm
Mikael Berlin
Kjell Borking
Hans Broman
Fredrik Hertzman
Patrick Lindblom
Emil Wiberg
Bert Isaksson
Kerstin Holmberg
Bengt Falkenberg adjungerad

Är någon i styrelsen från Öresundsregionen eller misslyckades vi med att engagera oss i vår framtid?
På Blur.se finns en tråd angående att Patrick Lindblom engagerat sig i styrelsen. Patrick har gjort helt rätt. Istället för att sitta på åskådarbänken och kommentera matchen engagerar sig Patrick i spelet. Helt rätt. Lycka till kör hårt.
länk till Patricks blogg http://condevorsail.wordpress.com/

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders och tack för din uppmuntran! En liten rättelse bara så inte felaktiga rykten sprids: Ingen som kör LYS kommer att bli automatansluten till SHF. Det är enbart de som tar mätbrev i IRC, ORC Int och ORC Club som automatiskt blir medlemmar i SHF.

Men det går alltså utmärkt att bli medlem i SHF oavsett vilken regel man kör. Även entypsseglare är välkomna. Det gemensamma intresset är Havskappsegling och har man det intresset är SHF rätt förbund att vara med i.

Jag håller gärna kontakt med dig gällande tävlingar i Öresund.

Anders Nilsson sa...

Jag skrev inte att LYSare kommer att bli automatanslutna.
Vi kommer att köra DH2007 och SWELYS. I samband med inmätningen kommer jag också att mäta in båten i IRC. När vi ändå är igång.
Bestämmer vi oss dessutom för att köra EM i Marstrand så blir det ju även ORCi.
Både IRC och ORCi ger en automatanslutning.

Anonym sa...

Ah, då förstår jag!

Anders Nilsson sa...

Emil Wiberg och Hans Broman och jag har haft en del kontakter tidigare.
Hans och jag om IMS 670 som aldrig blev något. IMS 670 var faktiskt huvudsaklliga anledningen till att jag bytade båt. Snopet, eller hur?Nu blir båten kanon ändå men jag gillade tänket i IMS 670.
Emil och jag hade en del racing i Öresund diskussioner.

Anonym sa...

Kanon, då är ju kontakten upparbetad redan. Bara att hugga i med något konkret då!

670 var ju snopet eftersom det var drivet från seglarnas sida. Men när det visade sig att inte alla båtar som redan fanns i flottan mätte in så kan jag ha en viss förståelse för att intresset svalnade en del. De flesta vill ju segla med den båt de har.

Anders Nilsson sa...

Det handlade om 2 båtar som inte mätte in om jag förstod det rätt. Märkligt med så litet underlag, eller?