lördag 27 oktober 2007

Segelgarderob

Vad ska vi satsa på för segelgarderob?
Fock eller genua?
DH optimerad eller LYS spinnaker?
Gennaker?

Anders

9 kommentarer:

Anonym sa...

Genua är det självklara valet i Öresund

Anders Nilsson sa...

Ja är det inte.
Vi kommer att köra med Gransegel och Åke Nettelblad på Gransegel i Malmö föreslår en panel kolfiber genua, 0-6 m/s.
Över 4-5m/s kommer vi att köra en D4-fock. Vi hade detta på vår First 31.7a Grynet och det var en fantastisk fock.
Jag vet att Leif Englund som seglar i Torshälla och Stockholms skärgård kommer att satsa på att köra med bara fockar på sin Dehler 34. 3DL från North.
Plattvattenseglare gör kanske rätt i att köra med fock? Jag är dock tveksam till att det blir tillräckligt driv här i Öresund med sin krabba strömpåverkade sjö.

Anonym sa...

EN genua i registret 0-6 m/s? Låter inte som en höjdare, för plant och tungt i i 0-3 och för djupt och klent i 3-6...

Stefan Johansson sa...

Svaret på frågan om val av försegel har inget självklart svar anser jag....

Segelmakarna rekar ofta en genua och det är klart att det är ett "safe" svar på frågan.

Praktiken kan dock visa att det funkar utmärkt med fock, även i riktigt lätta vindar.

Nyckeln till bra båtfart är inte alltid att jaga fram de sista kvadraten ur seglen, det är egentligen en 80-tals åsikt anser jag:-)

Moderna båtar och segel är mer beroende av bra form och skärning på seglen och att seglen samverkar på ett bra sätt än av att man tar ut de sista kvadraten.

Du hinner ta många bra taktiska beslut Anders om du slipper att ständigt fundera på när och hur ett segelbyte ska ske.

Är det inte bla därför du köpt en modern båt som D 34:an som har bra med segelyta och är riktigt lättdriven ? För att få roligare (och modernare) segling ?

Så mitt förslag är att köra med fock första säsongen och sedan utvärdera detta, jag tror inte du kommer köpa en genua till nästa säsong.

Får jag komma med ett annat förslag också: satsa genuapengarna på en extra spinnare istället! tex en som klarar riktigt brant skärning.

Mvh
Stefan Johansson
Nova-seglare

Pelle P sa...

jlixthuHej Anders,
Håller m Stefan i det mesta men du måste ha ngt i 0-5m/s!
Mitt förslag; Köp båda förseglena men vänta med leveransen av lättvinds-valet till ca 2 veckor före första viktiga race. I med båten så fort det går och ut tillsammans m Åke o Claes. Du (och Gran) måste känna på båten innan ni kan välja.
Mvh
Pelle P
ex Grankotte

Anders Nilsson sa...

Jag var nere och körde båten i Monickendam i Holland i vindar 0-6 m/s. Båten är lättdriven helt klart.
Jag är ganska sugen på att prova en lätt fock men eftersom det blir en del distanskappseglingar så kan vi knappast undvika att få halvvind så tvekar jag. Lite släpp i en fock och den blir svenska flaggan i toppen.
Öresund har en choppig sjö som kräver driv.
Jag tror ett bra alternativ är att göra som Pelle P föreslår och sy upp lättvindsseglet i april för leverans till säsongen.

Anonym sa...

optimal garderob borde vara
jib 1 för 0-8 knop ca 105%
jib 2 8-16 knop, samma storlek
jib 3 16-22 knop, något mindre
jib 4 22-30 knop, mindre

Glöm genuan, båten är lättdriven nog för att seglas på bara 105%. Ger mätetal som väger upp. Kräver dock en hel del mer av rorsman och trimmers.

Komplettera med en jib top för TWA ca 60 till 90. Därefter eventuellt en superplan sym-spin för branta slörar

Spin
S1 VMG 0,5
s2 Runner 0,75
s3 Mindre hårdvindsblåsa

Anders Nilsson sa...

Ja spinnakrarna är ju också frågan.
DH ger ju en hel del möjlighet att öka breddmåttet utan särskilt mycket straff. Vi lär nog vara tvungna att ha en allround DH-optimerad också. En slör/halvvindspinnaker krävs nog också plus en allround LYS-standard.
Frågan är om man ska ha en gennaker för spetsig halvvind om man kör med fock. Tyvärr fungerar detta koncept inte för LYS.
För DH kan en spännande variant vara en asymmetrisk på lång bom som går att dra ut i lovart.

Anonym sa...

det är därför du skall ha en jib top och en plan slör spin (100-120 TWA). Detta accepterar LYS. Jib topen är mycket mer effektiv än en genua.