söndag 28 oktober 2007

Kolla riggen

6 kommentarer:

Anonym sa...

Va! Trekantiga segel kan det vara rätt Anders?

"Du borde skaffa lite större segel för säkerhetsskull, det är ju möe bly som skall asas runt." :-))

www.kracer.org
www.activesailing.org

Anonym sa...

Kul initiativ Anders,
Och syftet att stimulera kappsegling i sundet är lovvärt. Kanske bloggen kan stimulera till att öka kontakten och samarbetet runt kappsegling mellan klubbarna också?

mvh
Martin Wikman

Anders Nilsson sa...

Mr Hansen
Själv har jag lagt Americas cup bakom mig.
LYS är ju frikostigt med breddmåtten. Båten på bilden är utrustad för IRC. Vore inte det något att ta upp?
Vad tror du om en genua till?
Standard spinnaker bom är längre än J. Detta måste väl kosta skjortan i DH?
Vad tror du?

Anonym sa...

Det så kallade spinnakerbomsstraffet är halverat i nu gällande DH2007-8.
Är nära försummbart med båtar med SPL värre för båtar med TPS.

Med en genua på ca 145% skall du segla ca 1 % snabbare per M på ditt utrsprungs TA.

IRC är en grov algoritm med påklistrat LYS med vad det innebär. Gillar man LYS bör man även gilla IRC, det bygger på liknande principer.

www.kracer.org
www.activesailing.org

Arnold_S sa...

Anders,

Fin båt. Spännande att få se den "live" så småningom. Skulle vara intressant att höra vilka tillval du gjort för jag antar att du väntar på leverans eller?

Anders Nilsson sa...

Tillvalen kommer att bli det mesta som behövs för racing. Dehler har jobbat på att få fram en del racing tillbehör som barber haul, större ratt etc. Jag har beställt båten redan i våras men har inte bestämt mig för allt än.
Jag kommer att köra Silva instrument och Gransegel när det gäller seglena.
Jag kommer att ha TD-rullen som min kompromiss vad gäller cruising. Jag har utrustat båten med värmare, varmvatten, dusch avtagbara förvaringsboxar i aktern och sprayhood.
Allt som är cruising kommer vi naturligtvis att plocka av när vi kappseglar.
Jag tycker att det är detta som gör båten till en Racer/cruiser och som gör det möjligt att använda den bekvämt några veckor på sommaren också.