Himla nöjd med resultatet så nu är båten också riggad och redo för ett pass.
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
måndag 20 september 2021
70 dagar i Laser passerat, 18 dagar i 505 och lite meck i veckan
Himla nöjd med resultatet så nu är båten också riggad och redo för ett pass.
fredag 17 september 2021
Fredagsbilden #16 - träning i Janne Gustafsons H-båt Fregata, tidigt 90-tal
I början på 90-talet fick jag möjligheten att träna med Janne Gustafsson i Malmö, Mr H-båt i Sverige, ombord på hans Fregata. Själv hade vi flyttat hit från Lomma för att träna i Laser på Malmö Segel Sällskaps TFO.
Janne var på den tiden att betrakta som träningsnarkoman. Han kunde träna på att få detaljerna att sitta i det oändliga. Att få hänga med och träna ombord på Fregata var en riktig aha-upplevelse. Allting var uppmärkt och exakt. På Fregata visste vi hur spänt allting var genom att kolla på trimlinjalerna. Säkert också Sveriges mest ompysslade och välskötta H-båt.
Vi tränade tills manövrarna satt. Minns första gången jag körde fördäck ombord. Nu gippar vi sa Janne.
- Jaha, det gick ju inte så bra, sa han. Sen körde vi 12 gippar i rad tills de funkade. Det var Janne i ett nötskal, man kan gå in i hamn först när det verkligen funkar. Då sitter de bättre nästa gång man kommer ut för då sitter känslan där.
Först körde Janne med en besättning och då hade vi träning i våra Laser. Sen när hans gastar inte kunde längre gick han ut en andra omgång med oss och körde ett pass till tills vi kroknade.
Minns också att Janne tyckte att vi Laserseglare hade en viktig fördel jämfört med andra gastar och var bra att ha med ombord:
- Ni kan i alla fall burka.
lördag 11 september 2021
Kieler Woche 2021, International 505 - en race rapport
Trailern som jag köpte i vintras av Jens Biederer är en höjdare. Ligger riktigt bra på vägen och båten märks knappt. Vi klarar oss dessutom precis med en <10m biljett.
Seglingsföreskrifterna gör en klart nervös när det gäller banbeskrivningar. Ett otroligt dokument med alla klasser i en. Vi har massor med banområden att välja på. Känner viss stress av detta.
Rorsmansmötet körs 09:30 på lördagen on-line på Teams. Funkar alldeles utmärkt. Vi får reda på banområdet och ser också mönstret och logiken i banbeskrivningarna. Vi ska segla på samma banområde som OK-jolle och Contender.
OK-jolleklassen verkar vara Neapelbanans sista försvarare, trodde Neapelbanan var utdöd nuförtiden. Vi och Contender kör kryss-läns och vi på en förlängd bana med pliktmärke och med tre kryssar, bantyp WA3. OK-seglarna åker runt på sina slörar.
Lördagen
Dagen börjar med AP hissad. Man har ett system med att högtalarna på området skrålar något otroligt vid varje flagghissning. Klar migränvarning när alla klasserna ska ha sin AP-signal plus först en timme, sen två timmar etc.
Race1
Till slut så kommer vi så ut. Vinden ska vrida höger när den kommer. Senare på kvällen ska det komma mer från ost och blåsa på natten. Känns som en lång dag.
Vi startar okej och kommer iväg. Båten i lä klättrar upp mot oss och vi slår ut på höger i fri vind men vi har dåligt tryck. Vinden vrider mot och vi slår inåt igen. Möter resten av fleeten som gått bättre.
Svårt med fri vind och vi halkar längre och längre ner. Vi rundar bland de sista vid kryssmärket. Vi plattar på länsen, tyskarna kör betydligt högre i den lätta vinden. Vi blir tveksamma, ska vi verkligen platta så här?
Vid länsrundningen så har vi seglat ikapp och om några. En hyfsad andra kryss gör att vi kommer ifatt fler och länsen ner får vi tycka är godkänd. Vi tar oss upp till 23 plats i vårt första lättvindsrace ihop någonsin, inte så bra men vi testade en hel del och får ta det som att lära sig. Vi gjorde några fatala fel i början strax efter starten och skulle satsat på fri vind och bra spår att köra i. Nu kändes det som vi slog och slog, från låg kurs till låg och in i skitvind.
Efter målgång dör vinden och vi ligger och väntar på något som inte verkar komma. Till slut signalerar seglingsledaren att det inte blir mer idag.
SöndagenSeglingsledningen kör ett extra race så vi får fyra idag. Det är slitsamt att driva 505 i den höga sjön så många är säkert möra. Vi också så klart.
torsdag 26 augusti 2021
Det finns inga genvägar - nästa race Kieler Woche i 505
Nu är vi båda två dubbelvaccinerade och nu ska det väl ändå fungera att komma in i Tyskland. Det tyska mästerskapet i juli blev för krångligt med alla tester och vi skippade det.
Vi måste få köra i så många stora fält det bara går att få till. Nu är det lite tunt just i år i Kiel med andra nationer än tyskar men det blir säkert en bra övning att få segla på nytt vatten igen. Vi är runt 30 båtar som är anmälda och det är mest tyskar. Corona har satt ett lock som säkert kommer att få jobbas bort vad gäller internationella regattor.
Jag har gjort ett ORCi VM 2014 i Kiel men minns väl mest att ha koll på permanentvridet vid udden så detta får väl också betraktas som nya vatten. 4 dagar racing på världens största regatta ska bli en upplevelse bara det. Två träningspass till sen är det race.
torsdag 19 augusti 2021
Fredagsbilden #15 - La Grand Motte med "HUFen", en Volvo 242 L
International Swedish Championship for 505 2021 - Segelsällskapet Åmålsviken, Åmål - racerapport
onsdag 11 augusti 2021
Get away Malmö - Malmös jollesglare drar på mästerskap
tisdag 10 augusti 2021
ILCA Master SM - Urban Nyhammar och Henrik Béen svenska mästare
Årets tyngsta SM är avgjort. Urban Nyhammar vinner SM i ILCA 7 och Henrik Béen vinner SM i ILCA 6. Stort Grattis till er båda och ni andra medaljörer.
En riktigt grym prestation i det jag tycker var de svåraste förhållande jag någonsin seglat i.
I år krävdes det alltså en stockholmare och en skåning för att ta ner oss andra på jordklotet men nästa år då jäklar. Fantastiskt roligt att Ubbe, KSSS, är tillbaka och kör. Henrik Béen, Malmö Segel Sällskap, har också visat att det går fint i E-jolle genom att ta en 10e plats på VM tidigare i år. Detta i konkurrens med alla E-jolle ungdomar. Det går alltså om man seglar i båda klasserna.
ILCA Master SM är årets event #1. Något man inte ska missa.
onsdag 14 juli 2021
Årets Laser Master SM - snyggaste SM hittills?
Nu är det dags för gubbarna och gummorna som fastnat i sofforna under pandemin att rycka upp sig. Det är race på gång i en av Sveriges vackraste platser, Arkösund.
lördag 10 juli 2021
ILCA Sweden lägret i Malmö förra helgen blev av trots vaccination på fredagen
Efter att jag piggnat till efter vaccinspruta nummer två anslöt jag till ILCA Swedens Training camp i Malmö på söndagsmorgonen. Huvudvärken och tröttheten som infanns sig under lördagen var bortblåst på söndagsmorgonen.
Det är ju typiskt att allt ska krocka med en vaccinspruta som inte går att flytta planeringsmässigt. Tyskarna flyttade sitt Tyska mästerskap i 505 till samma helg som jag skulle ta sprutan för att de skulle kunna åka till England och köra EM i 505.
Jacob och jag strök 505 EM ur våra planer förhållandevis tidigt med one linern:
- It will not happen.
Det är ju trots allt ett litet projekt att ta sig igenom fem EU-länder och sen utanför EU och tillbaka under en Pandemi där allt kan hända med nationella regelverk. Det såg länge ut att bli av och det kändes ju riktigt fel att inte hängt i längre. Sen kom beslutet att det inte blir av för typ tre fyra veckor sedan.
Så klart tråkigt men värre var att vi missade också Tyska mästerskapet eftersom tyskarna flyttade det tidigare. Än så länge har vi inte fått till ett race sen i höstas i 505 och det känns så där kan jag tycka. Vårt första race lär bli SM i Åmål.
Hur som helst så var ILCA 7 lägret med Robban Strange Förbundstränaren, Fredrik Lassenius från Motala seglargymnasium och de andra coacherna riktigt lärorikt. Konstigt att det finns mer att lära i Laser när man är 56 år gammal.
En nymonterad vindvisare efter att en av tjejerna drog av min gamla med skotet i en av starterna. Jag tog i alla fall hennes lucka i lä.
Mycket bra startträning med många på linjen, tight i rundningar men också tekniktips om hur vi ska kunna driva på båten. Att träna på det taktiska upplägget inför rundningarna och positioneringen är oslagbart i ILCA(Laser, känns fortfarande konstigt att inte skriva Laser).
På tisdagen skulle våtdräkten på igen fortfarande fuktig. Visst motstånd infann sig.
Alberte Holm Lindberg som coachar 470 tjejerna, som nu är på väg mot Tokyo, gästspelade på vattnet och körde genomgång efter måndagen. Mycket bra tips och inspirerande snack om OS-satsningar.Jag satsar såklart fortfarande mot OS, som om inte annat kommer att gå till historien som Sveriges längsta OS-satsning, och fick såklart extra glöd av allt OS-snacket från Svenska Seglarförbundets Marie Björling Duell som också var på plats.
På onsdagskvällen så var vi 8 seglare ute och fortsatte träna på tipsen vi fått. Burka bakåt i båten för att undvika gå in i vågorna aldrig framåt, tryck till i lä och få surfhjälp av akterlikets visp, bakåt i båten på länsen när vågen skjuter på båten, öppna akterliket med cunningham, kicka innan byarna. Burka, burka, burka.
Proffsigt hanterat av gänget från förbundet och själv tycker jag det var extra kul att Malmös ILCA juniorer slöt upp och var med. Kan bli bra det här på lite sikt.
Grymt kul var det också att Masterseglarna Anders Wennberg och Ubbe Nyhammar var på plats. Vi var totalt 7 Masterseglare som utmanade juniorer och seniorer. Vi saknade Emil Bengtsson och Wille Kark som loosade på Walkover. Det hade varit kul att piskat dem på riktigt och inte på att de fegade. 😏
måndag 21 juni 2021
50 dagar på vattnet i jolle
Min träningsmotivation är fortfarande hög. Halvårstakten på +50 dagar gör ju att 2021 ser ut att hålla för +100 dagar på vattnet i år också trots en riktigt kall vår.
505-seglingen går på i alldeles för låg takt för det ska bli några större skillnader i resultaten. Bara 8 pass hittills. I huvudsak är det är den kalla våren som gjorde att vår ambition inte riktigt håller.
Laser är enklare såklart när det är kallt men 42-8 kan kännas som ren utklassning. Vad kan bli nästa race? Warnemunde Woche i ILCA / (Laser standard) kanske?
tisdag 15 juni 2021
Regionkval Malmö i helgen då det fick bli ett måndagspass i 505
När vi kollade Torsdagskappseglingarnas bojar så hade det knappast minskat så vi sköt upp AP och behöll Optimistjollesglarna i hamnen. Lika bra att vänta så länge som möjligt så kom vi kanske att få mindre ström på de senare racen. Vi stack ut och testade så startfartyget och linjeflaggen låg kvar. När detta var klart blåste vi ner APan, kallade ut banläggningsbåtarna och skickade ut ungdomarna.
Hur gör man då? Hur fort går en Optimistjolle mot 3 knops ström? Värsta tänkbara läge med västlig vind och strömmen tvärs söderut. Micke Lundgren dök upp i sin Laser och hjälpte till. Han startade vid läflaggen för babordshalsar och sträckte kryssmärket. Vi justerade dubbelt så mycket och sen var vi redo för start. Kan kännas underligt med bojen i 40 grader snett mot vinden i strömmens riktning. Vi la sen en kort halvind i medström, en ordentligt justerad läns och sen blev tredje benet, halvind dubbelt så långt som det första halvvindsbenet så vi fick en avslutande kryss i mål.
Det fungerade riktigt hyggligt till slut.
Hur som helst så var jag rejält sugen på att få segla själv. Vi fortsätter köra mot Mats och Jonas i tvåbåtsträning i 505. Vi börjar bli ganska nöjda med speed och höjd. Vi justerar riggtrim hela tiden, kör högt när det fungerar och mer power när det är vågor om vart annat, justerar focken och storen. 505 belönar verkligen aktiv segling.