onsdag 16 december 2015

Årets Grynet 2015 - Louise Zetterström - Borstahusens SS

Louise Zetterström, Borstahusens SS, utnämns enväldigt till Årets Grynet 2015 för sina fina utveckling under året. Redan 2014 tog hon en plats på JNOM genom sin placering på JSM men fick inte vara med då hon inte hade åldern inne.
I år placerar Louise sig på en 11e plats på JSM och får segla, med ålderns rätt, också JNoM.
Grattis.

Louise i sin Winner optimist SWE-4621

Louise Zetterström seglar för Borstahusens SS som också är en av de mest framgångsrika ungdomsklubbarna i Skåne. 

Grattis Max till OS-platsen - Skåne på plats i Rio :-)


tisdag 15 december 2015

Salona 380 på gång - Cossutti Yacht Design

Ersättaren till den tidigare så framgångsrika J&J designade Salona 37/38 är på gång på allvar. Verkar vara tufft att få henne klar till Dusseldorfmässan som jag hade hoppats på. Eller?




Frågan är om tiden är förbi när man fick in en 38-fots båt i ORC C?


LOA 11.60 m
LWL 10,01 m
Beam 3,72 m
Draft 2,1 m
Displacement 6.200 kg
Ballast 2.200 kg I 14,85 m
J 4,44 m
P 14,45 m
E 5,20 m
Mainsail full batten 44,7m 2
Genoa furling 39,3m 2

söndag 13 december 2015

Sportbåts EM 2016 i Italien - Chioggia




24 - 29 maj 2016, Chioggia, Italien. Chioggia ligger strax söder om Venedig. 

tisdag 8 december 2015

ORCi 2016 - testkörning av Skånebåtarna

Intressant är här att om jag förstår det rätt så har flottan blivit snabbare på undanvind men långsammare på kryss.
CDL representerar kryssfart och GPH säger att vi blivit snabbare allihop. GPH sänkningen gör också att vi kommer att segla i relativt lägre vindstyrka.
Kollar vi på relativa diff för sänkning av GPH så drar jag slutsatsen att tex Temptation X jmf med oss blir mindre straffad för sin stora topphissade spinnaker 2016 än 2015. Krackemuts relativt stora kryssfartssänkning (CDL) gör att de ska gå ännu snabbare på undanvind.
Vi får se när vi kan göra egna testkörningar.

Några andra att jämföra är kanske X-35OD med X-35 med mindre spinnakrar och mindre storsegel.
Audi Ultras kryssfart har sänkts rejält men går snabbare relativt sätt på undanvinden.
X-41 och Landmark 43 vad ska man säga om dem?

lördag 5 december 2015

Hur gör ni med genuaskoten?

Efter säsongen så är det dags att snäppa upp nogrannheten i vårt trim en nivå till. På Grynet är vi ute efter en lösning till genuaskoten som gör att vi kan undvika att knyta varje gång. Knuten hamnar aldrig på samma ställe så vi kan inte märka upp skotet och 100% veta var vi är. Lösningen måste också fungera vid försegelbyte.
Har ni några bra tips?

Skotet som vi har idag knyts i focken och går genom en Antalring som barberhaullösning.

 Robline har färdiga Softschackles. Jag vet inte hur detta fungerar att dra in i Antalringen. Jag vill helst inte att det bygger så här mycket.
 Hittade en bild på nätet där soft Schackle var säkrat. Är det någon av er andra som har gjort så här?

På samma tema men med dogbone. Jag vill helst inte ha metall som slår i masten vid slag och gör fula märken eller träffar och skadar någon..

Det kanske funkar att skydda med något sånt här? Funkar det - någon som provat?

Vad är bäst?

Några bra tips jag fått:

Ulf Tjernberg tipsade om den här.


  Pelle Lindell skickade den här med en i splitsad dogbone.

Stängd
Öppen

torsdag 3 december 2015

Laser - världens långsammaste kolmast pågång

Senaste utvecklingen i Laser efter att Laser std mkII seglet kommit som garanterat inte ska vara snabbare än det 45 år gamla Laser crosscutseglet. :-)
- Digital kompass är på gång. En clamcleat till krängbandet kommer.
- En ny clamcleat till travarlinan med uttag för gummicord kommer.
- ILCA jobbar med en ny övermast i glasfiber+kolfiber skall väga samma som alu toppen. Oklart när den kommer.

Som tidigare rapporterats kommer det nya Std seglet vara tillåtet på i stort sett alla tävlingar som inte är kopplade till OS. Detta kommer anges i NOR.

tisdag 1 december 2015

Kämpinge Vattensportklubb vinner SSF´s utmaningen - Grattis

”Ni har med stort hjärta och engagemang utvecklat er verksamhet och gett fler chansen att bli en del av svensk segling.”

Kona brädorna är basen i vindsurfingskolan.

Coolt

söndag 29 november 2015

ORC World Championship 2016 - Steen Christensen satsar på Italia 9.98 inför säsongen

Steen Christensen, John Mast, kommer enligt säkra källor(inte polisen dock) att segla en Italia 9.98 på VM och inte X-34.
2015 vann Low Noise gänget från italien i en Italia 9.98.
Det ska bli kul att se Team Master de Luxe på seriös racing igen.