Det ryktas om att gänget med Cossutti optimerade Arcona 340 Katarina II är på gång med en one-off. Jag gissar att det är den som nu är på gång.
Gissar också att den här inte blir lika bredhäckad som Next 37 blev utan att det blir en mer moderat akter. Gennaker? Knappast.
Hur som helst så blir Katarina II förmodligen till salu i sommar. Världens i särklass snabbaste Arcona 340.
Här är bilder på kölen:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/07/martin-nilsson-spanar-in-arcona-340.html
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
söndag 18 januari 2015
lördag 17 januari 2015
Seglingsligorna blir nästa stora grej
Det känns nästan som att sparka in en boll i öppet mål att förutse seglingsligornas frammarsch kommer att vara det bästa som hänt sporten på mycket länge.
Bundesliga i Tyskland och danskarnas Sejlsportsligaen följs av Premiere Sailing League i USA där 72 klubbar slåss om att få vara med.
Tyska ligan startade även div 2 för det var så stort tryck.
SSF - när kör vi igång i Sverige?
Bundesliga i Tyskland och danskarnas Sejlsportsligaen följs av Premiere Sailing League i USA där 72 klubbar slåss om att få vara med.
Tyska ligan startade även div 2 för det var så stort tryck.
SSF - när kör vi igång i Sverige?
torsdag 15 januari 2015
M.O.R. 2015 - Malmö Offshore Regatta - 29-30/8 2015
Malmö Segel Sällskap är först ut på svenska Öresundssidan att bjuda in till kappsegling efter ORCi. Klubben räknar med att det ökande intresset för ORCi VM i Tuborg 2016 gör det möjligt att komma igång med internationell segling efter ORCi.
Malmö Segel Sällskap har med regattan, förutom att erbjuda en upptakt till VM, också ambitionen att växa till en internationell regatta.
Dags att boka sista helgen i augusti för racing i Malmö.Kolla också på sidan ovan:
http://sundetregatta.blogspot.se/p/mor-2015.html
Eller gilla på Facebook och håll er uppdaterade:
https://www.facebook.com/pages/MOR-Malm%C3%B6-Offshore-Regatta/643611792415326?hc_location=timeline
måndag 12 januari 2015
Ny ORCi mätman i Syd - Anders Hansen får sin behörighet inför 2015
Nu blir det enklare att få ORCi-mätbrev i södra Sverige då Anders Hansen till säsongen också får behörighet att mäta in båtar där ägarna önskar mätbrev.
Gör upp med Anders Hansen redan nu och mät in propellern och väg riggen medan båten är på land.
Anders har stort tekniskt intresse för båtar så rådgivning i ämnet går säkert att få.
Anders har i höst införskaffat ORC-programmet så har ni bara tillgång till er skrovfil så går mycket att göra med att analysera era båtar. Ta den diskussionen direkt med Anders.
Övriga hittar ni här:
http://www.svensksegling.se/Batteknik/ORC/Matman-ORC/
söndag 11 januari 2015
tisdag 6 januari 2015
Grynet - Nya P- och E-mått fixade
Efter att kört en säsong med "top-less" storseglet återgår vi nu till P=14.54 och E=4.70. Nya storseglets breddmått ger oss ett ökat GPH i ORCi på ca 2s. Det är undanvindsfarten som ökar inte kryssfarten.
ORCi 2015 gör Grynet något långsammare än konkurrenterna än 2014 så det ska bli spännande att se hur det blir i SRS och DH.
Vi har tidigare kört med backstag och fått straff för dem i SRS och ORCi men nu är de borttagna inför 2015.
Allt vi gjort tidigare som ökat vårt GPH (s/sjömil) i ORCi har höjt vårt SRS så det ska bli kul att se om vi nu får tillbaka vår procent i år.
Vi ska minska mängden segel i SRS som vi tar med på racen. Det är tydligt att vi inte behöver ange mer än det största förseglet plus antalet. Inför varje race kan vi då välja vad vi tar med.
Standardmått på storseglet, inga backstag och färre antal försegel. Höjt eller sänkt?
Ingen vet vad tror ni?
Hur burkar ni? Vad gäller vid SRS-segling
Jag hade fel när jag skrev att man kan burka hur man vill i SRS i en av kommentarerna.
SRS klassregel säger faktiskt:
C.1.1 REGLER
a) KSR 49.2 – Besättningens placering Texten i KSR 49.2 utgår och ersätts med:
Om en båt har mantåg ska mantågen vara spända och de tävlande får inte placera någon del av bålen utanför mantågen utom kortvarigt för att utföra en nödvändig uppgift. På båtar utrustade med övre och nedre mantåg får en tävlande, som sitter på däcket vänd utåt med midjan innanför nedre mantåget, ha övre delen av kroppen utanför övre mantåget.
Man kan ju då undra vad det betyder för en Melges 24.
Spända mantåg antar jag betyder att de ska vara spända så som det är definierat i ISAF Cat 3 eller vad menas?
Frågan är också om Case 36 är tillämpbar då man har skrivit om regel 49.
Här är klassregeln:
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_15953/cf_32/SRS_Klassregler_enskrovsb-tar_2015.PDF
SRS klassregel säger faktiskt:
C.1.1 REGLER
a) KSR 49.2 – Besättningens placering Texten i KSR 49.2 utgår och ersätts med:
Om en båt har mantåg ska mantågen vara spända och de tävlande får inte placera någon del av bålen utanför mantågen utom kortvarigt för att utföra en nödvändig uppgift. På båtar utrustade med övre och nedre mantåg får en tävlande, som sitter på däcket vänd utåt med midjan innanför nedre mantåget, ha övre delen av kroppen utanför övre mantåget.
Man kan ju då undra vad det betyder för en Melges 24.
Spända mantåg antar jag betyder att de ska vara spända så som det är definierat i ISAF Cat 3 eller vad menas?
Frågan är också om Case 36 är tillämpbar då man har skrivit om regel 49.
Här är klassregeln:
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_15953/cf_32/SRS_Klassregler_enskrovsb-tar_2015.PDF
Etiketter:
2015,
Case 36,
Kappseglingsreglerna,
Rule 49,
SRS
lördag 3 januari 2015
Hur burkar ni? - Rule 49 - Case 36
Jag gick in och kollade i ISAF Case book och kollade efter om det finns något.
Länk till ISAF Case book
Det finns då tre relevanta case.
Rule 49, Crew Position; Lifelines
CASE 4
A competitor may hold a sheet outboard.
CASE 36
Positioning of crew members relative to lifelines.
CASE 83
Repeated sail trimming with a competitor’s torso outside the lifelines is not permitted.
Intressantast här är om Case 36 ger någon vägledning.
CASE 36
Rule 49.2, Crew Position
Positioning of crew members relative to lifelines.
Summary of the Facts
A boat in an offshore class, while close-hauled, had a crew member positioned, for several minutes on two occasions, next to the shrouds with his feet on the deck and his legs inside but touching the lifelines. While his torso was substantially upright, part of it was outboard of an imaginary line projected vertically from the top of the lifelines. The boat was disqualified under rule 49.2 and appealed.
Decision
The appeal is dismissed. To clarify the rule, the drawing shows possible crew positions. Position 6 is the position of the appellant’s crew member. Positions 1, 2 and 3 do not break the rule; positions 5 and 6 break it.
On boats equipped with one lifeline, position 4 breaks the rule. On boats equipped with two wire lifelines, a crew member sitting on deck facing outboard with his waist inside the lower lifeline and the upper part of his body outside the upper lifeline, as shown in position 4, does not break the rule.
USSA 1976/194
Min slutsats
Efter att ha läst case 36 vet man att det är okej att burka som i position 1 om man har enkla mantåg och har båten dubbla mantåg så är det okej att burka också som i bild 4.
Läser jag detta rätt så är det inte ok att burka dubbelvikt hängande på undre mantåget. Väsentligt i Case 36 är att kroppen är vertikal och regel 49.1 tillåter inte att vi använder mantåget som anordning för att burka. Om rumpan sitter på däcket eller ej är nog inte så intressant.
Har jag dragit rätt slutsats? Förutsatt då naturligtvis att en klassregel inte säger något annat.
Länk till ISAF Case book
Det finns då tre relevanta case.
Rule 49, Crew Position; Lifelines
CASE 4
A competitor may hold a sheet outboard.
CASE 36
Positioning of crew members relative to lifelines.
CASE 83
Repeated sail trimming with a competitor’s torso outside the lifelines is not permitted.
Intressantast här är om Case 36 ger någon vägledning.
CASE 36
Rule 49.2, Crew Position
Positioning of crew members relative to lifelines.
Summary of the Facts
A boat in an offshore class, while close-hauled, had a crew member positioned, for several minutes on two occasions, next to the shrouds with his feet on the deck and his legs inside but touching the lifelines. While his torso was substantially upright, part of it was outboard of an imaginary line projected vertically from the top of the lifelines. The boat was disqualified under rule 49.2 and appealed.
Decision
The appeal is dismissed. To clarify the rule, the drawing shows possible crew positions. Position 6 is the position of the appellant’s crew member. Positions 1, 2 and 3 do not break the rule; positions 5 and 6 break it.
On boats equipped with one lifeline, position 4 breaks the rule. On boats equipped with two wire lifelines, a crew member sitting on deck facing outboard with his waist inside the lower lifeline and the upper part of his body outside the upper lifeline, as shown in position 4, does not break the rule.
USSA 1976/194
Min slutsats
Efter att ha läst case 36 vet man att det är okej att burka som i position 1 om man har enkla mantåg och har båten dubbla mantåg så är det okej att burka också som i bild 4.
Läser jag detta rätt så är det inte ok att burka dubbelvikt hängande på undre mantåget. Väsentligt i Case 36 är att kroppen är vertikal och regel 49.1 tillåter inte att vi använder mantåget som anordning för att burka. Om rumpan sitter på däcket eller ej är nog inte så intressant.
Har jag dragit rätt slutsats? Förutsatt då naturligtvis att en klassregel inte säger något annat.
Etiketter:
2014,
Case 36,
Kappseglingsreglerna,
Rule 49
fredag 2 januari 2015
Regel 49.2 - Hur burkar ni egentligen? Lyfter besättningen på rumpan? Kanske dags att ta sig en funderare på hur.
Det behövs verkligen ett klargörande vad som gäller för båtar med dubbla mantåg när det gäller burkningsteknik. Sailing World lär ut hur vi ska burka effektivare men detta är nog inte helt enligt regelboken.
Under ORC World Championship 2014 i Kiel så blev en båt SWE88 diskad i race 4 för att de burkade otillåtet. En besättningsman bedömdes inte sitta på däcket.
Gör alla i besättningen det?
Allt handlade om regeltexten i regel 49.1 och 49.2 som är intressant att diskutera.
49 BESÄTTNINGENS PLACERING, MANTÅG
49.1 En tävlande får inte använda någon annan anordning avsedd för att hålla kroppen utanför båten än förstyvnader, som bärs under låren, och hängstroppar.
49.2 Om mantåg krävs i klassreglerna eller seglingsföreskrifterna ska de vara spända och de tävlande får inte placera någon del av bålen utanför mantågen utom kortvarigt för att utföra en nödvändig uppgift. På båtar utrustade med övre och nedre mantåg får en tävlande, som sitter på däcket vänd utåt med midjan innanför nedre mantåget, ha övre delen av kroppen utanför övre mantåget. Om klassreglerna inte anger mantågets material eller minimidiameter ska de överensstämma med motsvarande regler i ISAFs havskappseglingsregler, ISAF Offshore Special Regulations.
ISAFs anmärkning: ISAF Offshore Special Regulations finns på ISAFs hemsida.
Här är Facts found i protesten:
Facts Found
SWE 88s crew was hiking with bodies outboard and their upper bodies between the upper an lower lifelines. One member of SWE 88s crew was hiking with his or her upper body hanging over the lower lifeline with his or her buttocks off the deck.
I Protest #12 under VM så diskvalificerade juryn SWE 88 i race 4 för att en besättningsman inte satt på däcket.
Conclusions and Rules that apply
The jury is convinced by the evidence that a competitor was hiking facing outboard with his or her body between the lifelines while not sitting on the deck, in contravention of Rule 49.2.
Den utdömda burkningstekniken som gänget i Kiel använde liknar tekniken i bilderna nedan.
Är det dags att tänka om?
Lär Sailing world i dagsläget ut olaglig teknik?
Är översta bilden okej men inte det här? Vart går gränsen?
Vad säger ni?
Det diskuteras på regelsiten redan 2011 men vad gäller nu: http://rrsstudy.blogspot.se/2011/11/hiking-and-rule-492.html
Etiketter:
2014,
Kappseglingsreglerna,
ORCi World Championship,
Rule 49
torsdag 1 januari 2015
VOR - Le Grand Bleu - Vestas satsar på ny båt
Imorgon är det In-Port Race och i övermorgon är det start för Leg 3.
Själv gäller det att vara med ordentligt i starten på Virtual Regattas VOR.
Etiketter:
2014,
2015,
Team Vestas,
Volvo Ocean Race
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)