För att vara med på Offshore race krävs ofta att någon/några har gått säkerhetsutbildningar. Viss oro har det varit efter att tidigare verksamhet gick i konkurs. Hur som hellst så är det på väg att vara möjligt.
Kurser i Stockholm under 2013
ISAF Offshore Personal Survival Course genomförs i Älvsjö 16 - 17 mars.
Kurstart 2013-03-16 kl 08.00
First Hotell Royal Star, Mässvägen, Älvsjö
Hela lördagen är vi på Royal Star för den teoretiska utbildningen. Dagen avslutas ca 1700.
Söndag förmiddag 0900 - 1130 är vi på Eriksdalsbadet för poolövningar, därefter egen återtransport till Royal Star för fortsatt utbildning. Dagen avslutas ca 1630
Mer information och anmälan till kursen gör du här: klicka på denna länk
ISAF Offshore Personal Survival Refresher Course genomförs i Älvsjö 16 - 17 mars.
Kurstart 2013-03-16 kl 13.00
First Hotell Royal Star, Mässvägen, Älvsjö
Under lördagen är vi på Royal Star för den teoretiska utbildningen. Dagen avslutas ca 1700.
Söndag förmiddag, 17 mars kl 0900 - 1130 är vi på Eriksdalsbadet för poolövningar, därefter egen återtransport till Royal Star för skrivning. Dagen avslutas ca 1300
Mer information och anmälan till kursen gör du här: klicka på denna länk
Vi har 2012-11-22 ansökt om att få auktorisation hos Svenska Seglarförbundet för de säkerhetskurser som ISAF Offshore Safety Regulation anger.
En auktorisation innebär att vi kan vara "ISAF Approved" och använda ISAF´s och SSF logga på vårt utbildningsbevis. Tills dess vi får svar från SSF på ansökan använder vi inte dessa loggor.
För kurser i Norge har vi denna auktorisation.
Kurser i Oslo under 2013
Vi har 2012-12-03 fått auktorisation hos Norska Seglarförbundet för:
ISAF Offshore Personal Survival Course genomförs i Oslo 9 - 10 februari.
Kurstart 2013-02-09 kl 09.15
Norges idrettshøgskole, Sognsveien 220, Oslo.
Hela lördagen är vi på NIH för den teoretiska utbildningen. Vi har hela 25 metersbassängen för övning mellan kl 1600 – 18.30. Dagen avslutas ca 1900.
Kursen fortsätter på söndagen på NIH. Dagen avslutas ca 1630
Personer boende i Sverige samt Företag med – F skatt kan anmäla sig/elever till kursen här: klicka på denna länk
Privatpersoner boende i Norge kan anmäla intresse till dess anmälningsfunktionen är aktiverad i Norge. Maila oss!
ISAF Offshore Personal Survival Refresher Course genomförs i Oslo 9 februari.
Kurstart 2013-02-09 kl 09.15 Norges idrettshøgskole, Sognsveien 220, Oslo.
Hela lördagen är vi på NIH för den teoretiska utbildningen. Vi har hela 25 metersbassängen för övning mellan kl 1600 – 18.30. Dagen avslutas ca 1900.
Personer boende i Sverige samt Företag med – F skatt kan anmäla sig/elever till kursen här: klicka på denna länk
Privatpersoner boende i Norge kan anmäla intresse, till dess anmälningsfunktionen är aktiverad i Norge. Maila oss!
Vi väntar på svar från Norska skatteverket hur göra med norsk moms för privatpersoner. Så snart vi har besked kommer en anmälningsfunktion att aktiveras.
SEASAFETY
Stefan Nilsson Sjösäkerhet AB
Johan Skyttesväg 261
125 34 ÄLVSJÖ
0705- 41 22 05
Skype: ”Safetystefan”
www.seasafety.se
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
tisdag 11 december 2012
Årets Julklapp för tekniksugna - Sailbrain
Lite kul features men funkar den i strömt vatten?
Den lär sig kurserna som gäller men ändå?
Kolla också på länken www.sailbrain.it
lördag 8 december 2012
Årets Grynet 2013 - Dags att skicka in era kandidater
Tidigare har följande tjejer blivit utnämnda för prestationer de åstadkommit under året.
- 2011 Lovisa Ransnäs
- 2010 Michelle Kimbler
- 2009 Matilda Salminen
Utmärkelsen går till tjejer som under året haft extra fin utveckling i sin segling och kommer från några av de skånska klubbarna. Skicka in era förslag till sundetregatta@hotmail.com med en motivering.
- 2011 Lovisa Ransnäs
- 2010 Michelle Kimbler
- 2009 Matilda Salminen
Utmärkelsen går till tjejer som under året haft extra fin utveckling i sin segling och kommer från några av de skånska klubbarna. Skicka in era förslag till sundetregatta@hotmail.com med en motivering.
Etiketter:
Lovisa Ransnäs,
Matilda Salminen,
Michelle Kimbler,
Årets Grynet
Lynetten bjuder in till Sne Cup 2012 på annandagen
Kære Sejler.
Sejlklubben Lynetten har tradition for at afholde kapsejlads 2. juledag – vi plejer at være en del både, som hygger os på vandet – i stedet for at bruge endnu en dag på julefrokoster.
Så vi byder velkommen til en dag med masser af action og fart på vandet. 2. juledag byder på meget forskelligt vejr, vi har ofte afviklet dette stævne i sol og 5-8 grader, men har da også prøvet at rydde dækket for is og sne inden vi kunne sætte sejl. Men sjovt plejer det at være.
Vi mødes kl. 9 til skippermøde og morgenkaffe/med lidt brød. For at give dig så megen information som muligt, vil vi løbende opdatere vores hjemmeside, www.lynetten.dkmed sidste nyt, sejladsbestemmelser og anden information. Efter stævnet vil resultatlisten være tilgængelig der. PS. man kan tilmelde sig, ved at skrive en mail til: aftenmatch nabel a lynetten.dk
Med venlig hilsen
Bent Andersen
KapsejladsudvalgetS/K Lynetten.
Sejlklubben Lynetten har tradition for at afholde kapsejlads 2. juledag – vi plejer at være en del både, som hygger os på vandet – i stedet for at bruge endnu en dag på julefrokoster.
Så vi byder velkommen til en dag med masser af action og fart på vandet. 2. juledag byder på meget forskelligt vejr, vi har ofte afviklet dette stævne i sol og 5-8 grader, men har da også prøvet at rydde dækket for is og sne inden vi kunne sætte sejl. Men sjovt plejer det at være.
Vi mødes kl. 9 til skippermøde og morgenkaffe/med lidt brød. For at give dig så megen information som muligt, vil vi løbende opdatere vores hjemmeside, www.lynetten.dk
Med venlig hilsen
Bent Andersen
KapsejladsudvalgetS/K Lynetten.
fredag 7 december 2012
ORCi inmätning 7 000-10 000kr är det verkligen sant?
På onsdagens seglaröl i Malmö så diskuterades mätregler och vad ORCi är för något. Tyvärr kunde jag inte vara där och svara på frågor om hur man gör. Intresset var tydligen stort kring ORCi och jag har fått en del frågor från undrande seglare under torsdagen och fredagen.
Några undrade om det verkligen var sant att ett brev kommer att kosta 7000-10000kr som de läste på www.blur.se. Andra undrade vad som kunde göras medan båten redan var uppe för vintern.
Jag kollade upp vad det kostar och vad som måste göras. Nedan har jag försökt beskriva det så kort som möjligt med länkar till några äldre inlägg som beskriver hur jag gjorde.
Steg 1. Kolla upp så att det finns en skrovfil till din båttyp och att det är rätt fil. Det gör du enklast genom att kontakta Göran Olsson på SSF telefon nummer 08-459 09 95
Steg 2. Nu i vinter gör man klokt i att anlita en mätman för att mäta köl och propeller medan båten står på land. Passa på att mät vikten och tyngdpunkten på masten. Detta tar en förmiddag ca 3timmar. Masten ska vara förberedd så att tunna pilotlinor ersatt fallen, vant och förstag ska vara monterade. Mätmännen i Skåne tar ca 800-1000kr för detta.
Steg 3. Passa på att släpa seglen till din segelmakare(om de är behöriga att mäta seglen) och mät in seglen för ORCi. Det ska vara ett ORCi mätlapp i seglet. Glöm inte att mäta storseglets vikt också.
Steg 4. Kontakta en behörig mätman för att göra en stabilitetsmätning och flytlägesmätning. Samtidigt så mäts riggen och de tyngre föremålens placering i båten. Självklart så görs detta i sjön. Tiden som går åt är ca 6timmar och det kostar ca 1000-1200kr. Närmsta behöriga mätman för att göra detta är Marek Janiec i Lund och han nås på telefon 046-144957. Kolla också på inlägget som visar hur det gick till på Grynet: http://sundetregatta.blogspot.se/2010/10/grynets-orci-stabilitetsmatning-blev.html
Steg 5. Om du funderar över vilka segel du ska ha med eller på något annat så går det att göra hur många testmätbrev som hellst. När du gjort stegen ovan är du uppe i en kostnad på ca 1600-2000kr. Redan här har du nytta av inmätningen eftersom du nu får ut ett VPP-diagram till din båt. Du får teoretiskt optimala skärningsvinklar till länsarna och vilka farter du bör nu i olika vindahstigheter på kryssen. Detta kostar 400kr för 4a konfigurationer. Ytterliggare 100kr styck.
Steg 6. Ta ut ett mätbrev. Detta gör du genom att kontakta Göran Olsson på SSF telefon nummer 08-459 09 95. Kostade 2012 1700kr. Totalt så går ett skånskt ORCi-mätbrev loss på 3500kr-4300kr där jag då räknade med en omgång testmätbrev i den högre summan och förutsatte att skrovfil fanns.
Några undrade om det verkligen var sant att ett brev kommer att kosta 7000-10000kr som de läste på www.blur.se. Andra undrade vad som kunde göras medan båten redan var uppe för vintern.
Jag kollade upp vad det kostar och vad som måste göras. Nedan har jag försökt beskriva det så kort som möjligt med länkar till några äldre inlägg som beskriver hur jag gjorde.
Steg 1. Kolla upp så att det finns en skrovfil till din båttyp och att det är rätt fil. Det gör du enklast genom att kontakta Göran Olsson på SSF telefon nummer 08-459 09 95
Steg 2. Nu i vinter gör man klokt i att anlita en mätman för att mäta köl och propeller medan båten står på land. Passa på att mät vikten och tyngdpunkten på masten. Detta tar en förmiddag ca 3timmar. Masten ska vara förberedd så att tunna pilotlinor ersatt fallen, vant och förstag ska vara monterade. Mätmännen i Skåne tar ca 800-1000kr för detta.
Steg 3. Passa på att släpa seglen till din segelmakare(om de är behöriga att mäta seglen) och mät in seglen för ORCi. Det ska vara ett ORCi mätlapp i seglet. Glöm inte att mäta storseglets vikt också.
Steg 4. Kontakta en behörig mätman för att göra en stabilitetsmätning och flytlägesmätning. Samtidigt så mäts riggen och de tyngre föremålens placering i båten. Självklart så görs detta i sjön. Tiden som går åt är ca 6timmar och det kostar ca 1000-1200kr. Närmsta behöriga mätman för att göra detta är Marek Janiec i Lund och han nås på telefon 046-144957. Kolla också på inlägget som visar hur det gick till på Grynet: http://sundetregatta.blogspot.se/2010/10/grynets-orci-stabilitetsmatning-blev.html
Steg 5. Om du funderar över vilka segel du ska ha med eller på något annat så går det att göra hur många testmätbrev som hellst. När du gjort stegen ovan är du uppe i en kostnad på ca 1600-2000kr. Redan här har du nytta av inmätningen eftersom du nu får ut ett VPP-diagram till din båt. Du får teoretiskt optimala skärningsvinklar till länsarna och vilka farter du bör nu i olika vindahstigheter på kryssen. Detta kostar 400kr för 4a konfigurationer. Ytterliggare 100kr styck.
Steg 6. Ta ut ett mätbrev. Detta gör du genom att kontakta Göran Olsson på SSF telefon nummer 08-459 09 95. Kostade 2012 1700kr. Totalt så går ett skånskt ORCi-mätbrev loss på 3500kr-4300kr där jag då räknade med en omgång testmätbrev i den högre summan och förutsatte att skrovfil fanns.
torsdag 6 december 2012
ORCi European Championship 2013 - 5 länder redan anmälda
5 länder är redan föranmälda till EM.
Två Dehler 34 SV är anmälda Leif Englund och vi. Kommer det fler? Casper från Finland?
Ska bli kul att köra mot Leif och mäta oss mot de bästa.
Två Dehler 34 SV är anmälda Leif Englund och vi. Kommer det fler? Casper från Finland?
Ska bli kul att köra mot Leif och mäta oss mot de bästa.
Grynet fullt dressad. Vi behöver vara 2 man till 2013.
Just nu är följande med:- X-332 Epsilon - Xplorer SWE16532 Per Lundqvist
- Dufour 34 Emira SWE 584 Ove Hägg
- Dehler 34SV Grynet SWE 43 Anders Nilsson
- X-37 Morning Breeze SUI 5370 Bruno Frank
- TP52 Blixt Pro Sailing SWE 1152 Thomas Blixt
- FinnFlyer 36 Blue Café FIN-10927 Kimmo Lautanen
- XP-38 Veolia GER 6688 Torsten Bastiansen/Sven Christensen
- RDL 39 MIMI 11540 Slava Ridal
- Dehler 34 S/V Dehlta SWE 38 Leif Englund
- ARCONA 340 KATARIINA II EST 646 AIVAR TUULBERG
- Elan 410 Take Off SWE 48 Jörgen Wenberg
- Salona 37 Satisfaction Swe 77091 Mikael Karlsson
- X-332 Sport Boxer SWE-334 Mats Victorin
- Beneteau First 34,7 ADELE EST467 Aleksander Zolotov
Etiketter:
2013,
ksss,
ORCi European Championship
onsdag 5 december 2012
Pia L'Obry Trophy - minitransat 650 - Nu har miniseglarna hittat 8 minitransat 650 i närområdet
Miniseglarna är på bettet och har spårat upp 8 minitransat 650 i närområdet.
I Hamburg lär det finnas Minitransat seglare. Någon som vet något om de här snubbarna?
Mini 613 TipTop of Henrik Masekowitz and brand new POGO-2 with owner Gregor Mosinski meet close to Glueckstadt at the river elbe, Monday 9th. of April 2007,
I Hamburg lär det finnas Minitransat seglare. Någon som vet något om de här snubbarna?
Mini 613 TipTop of Henrik Masekowitz and brand new POGO-2 with owner Gregor Mosinski meet close to Glueckstadt at the river elbe, Monday 9th. of April 2007,
Etiketter:
2013,
Malmö Segel Sällskap,
Pia L'Obry Trophy,
south baltic race
tisdag 4 december 2012
Bragdguldet? Hur gick det till?
Det är synd om seglarna! Eller?
Det är ju faktiskt så att Fredrik Lööf och Max Salminen är de som går till historieböckerna med ett OS-guld. Det är det viktigaste!!
Bragdguldet är en jury i en Stockholmstidning som utser - ett proffstyckargäng ungefär som man fick sitt LYS-tal förr i tiden. Kan bli hur som hellst.
Många följde seglarnas insatser i somras inte bara de mest nördiga seglarna utan många svenskar som annars inte bekymrar sig. Det är kanske inte fel på formatet som man kör just nu. Många dagar till trots. Spännande in i det sista.
Utnämningen idag, när man missar ett OS-guld som lyfter Sveriges totala OS-insats till mer än godkänt och som tillsammans med Rasmus Myrgren gör att Segelsporten faktiskt levererar mest av alla sporterna, känns ju patetisk. Jag tycker faktiskt att det känns okej att vara dålig förlorare idag.
Stort tack till de svenska OS-seglarna och Volvo Ocean Race seglarna som gjorde 2012 till ett fantastiskt spännande år.
Det är ju faktiskt så att Fredrik Lööf och Max Salminen är de som går till historieböckerna med ett OS-guld. Det är det viktigaste!!
Bragdguldet är en jury i en Stockholmstidning som utser - ett proffstyckargäng ungefär som man fick sitt LYS-tal förr i tiden. Kan bli hur som hellst.
Många följde seglarnas insatser i somras inte bara de mest nördiga seglarna utan många svenskar som annars inte bekymrar sig. Det är kanske inte fel på formatet som man kör just nu. Många dagar till trots. Spännande in i det sista.
Utnämningen idag, när man missar ett OS-guld som lyfter Sveriges totala OS-insats till mer än godkänt och som tillsammans med Rasmus Myrgren gör att Segelsporten faktiskt levererar mest av alla sporterna, känns ju patetisk. Jag tycker faktiskt att det känns okej att vara dålig förlorare idag.
Stort tack till de svenska OS-seglarna och Volvo Ocean Race seglarna som gjorde 2012 till ett fantastiskt spännande år.
söndag 2 december 2012
Skipper mest utsatta positionen?
På Pacer 27an så letar de efter skipper i 10minuter. Tufft att vara skipper!!
Här är en snutt som visar Kjell på Maria från HYC. Mest utsatt här också.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)