torsdag 12 januari 2023

ILCA pass #2 - focus på hängteknik

Söndagens pass var ett med fullhäng och frånlandsvind och inte så mycket sjö. Vi bedömde att med tanke på att vi var tre och att strömmen var kraftig. Jag fick två video, en för kryssen och en för läns, från Tomas Franzén som jag kollade på. Att hitta rätt rörelse och burkteknik tog upp 75% av 1,5h video. Här kan man inte träna och nöta nog.

Vi körde en lång läns ut mot pricken vid Flintgrundet NO. Lasse Bergenzaun kom först med några båtlängder och det var fight hela vägen. Ivar Bodin kom lite efter med Radialrigg. Den som hittade mest tryck avgjorde det. Lite mycket vrid och puffigt i början. Vi väntade på Ivar som börjat köra ILCA Radial i år. Jag kollade på hur han burkade och hur han satt fast i båten. Gav några tips och så kom vi igång.

Björn Allansson hade ett bra tips på ett påskläger och det var att burka max med rätt hängteknik i en minut, viloläge, på det igen i en minut och så vidare. Finess med övningen tycker jag är att få in känslan när det är rätt. Blir man trött och slarvar med att burka rätt så lär man sig att segla så. Fokus helt enkelt. 

Lars och jag kryssade hemåt. Jag hade lite edge på kryssen. Lite högre och lite snabbare. Rundan tog typ 50min med länsen inräknad.

Nick Thompson i videon nedan visar hur det ska gå till och Steve Cockrill visar på hur det inte ska gå till. Båda är viktiga att förstå.


En halvvind ut mot trindeln och på med burktekniken igen. Halvvinden är utan tvekan kallaste bogen och efter kryssen var vi färdiga. Gott att kunna göra pass i första veckan i januari på hemma plan. 

Inga kommentarer: