söndag 21 februari 2021

Icebreaker Training Camp idag i Laser på Öresund

Idag var det riktig Icebreaker Training Camp. Sugna till tusen så stack Andreas Alvehus och jag ut och körde ett två timmars pass. Solen tittade fram så det var verkligen ingen frysövning i dag med åtta plusgrader i luften. 

 Årets åttonde Laserpass, efter att hållit upp sedan vecka 5.

Lite ringrostigt kändes det fast det bara var tre veckor sedan sist. Jag har nu gjort mer än 300 dagar i Laser sedan jag började mäta 2018. Man vill ju inte tappa det. Lika bra att köra på. Ungefär som Jesse James, att dö med stövlarna på.

Det har blivit mest cirkelträning och längdskidor under tiden. Saknar spinningpassen men vågar inte för Coronavirusets skull. Uppe nu i 32 träningspass på 52 dagar gör att jag taktar på 225träningspass i år just nu. Lite slitsamt känns det men än funkar det. Hoppas det ska gå att göra något landsvägscykelpass i veckan som kommer.

Slipens låsta kedja gjorde att vi fick rigga längst ner på slipen. Laser är perfekt att rulla under kedjan, inga andra jollar i hamnen har den featuren eftersom de då måste rigga av sina master. 

Vi var hyfsat ensamma på vattnet idag. Det låg ett gäng och pilkade torsk. Det var de enda vi såg ute på sundet idag. Testade hur nära jag kan ligga Andreas på länsen för babords halsar när han kör för styrbords halsar. Som båt för babordshalsar måste jag ju gippa för att hålla undan och sen skota in. Andreas fick till uppgift att när som helst styra upp mot mig genom att lova. Riktigt bra övning för att träna på att Hålla undan som babords båt.
Vi kör regelkvällar på onsdagskvällarna med laserseglarna. Jag har samlat ihop situationer under säsongen som vi går igenom med vår meriterade domare Anders Rydlöv. Otroligt lärorikt.
Nu ska reglerna läggas in i träningspassen också. Det blir en kul säsong det här.
Vi tog Nordvästpassagen ut som hamnkaptenen kört upp och gjort en snygg ränna till oss.
Limhamns Småbåtshamn - den jollevänliga hamnen 😍

Inga kommentarer: