söndag 17 november 2019

2020 ILCA Laser Masters World Championships, AUSTRALIA, Geelong - here I come

Då var charterbåt och anmälningsavgiften betald och nu närmar sig äventyret på allvar. Nästa race blir i Australien. 😀

2020 ILCA Laser Masters World Championships
Thursday 19 March 2020 - Saturday 28 March 2020
AUSTRALIA, Geelong

 I somras blev det Laser Master EM i Roses, Spanien

Det här var en av anledningarna till att jag sålde Grynet på våren 2018. En annan tung anledning var att när jag skulle ta tag i bottenmålning så låg de andra där ute på sundet och tränade. Det var annonserat att Laser Master VM skulle gå i Australien när jag fick frågan om hon var till salu. Två anledningar som gjorde att jag bestämde mig. Att få segla i Australien har varit en dröm länge för mig.
I okteber 2018 blev det Laser Master Oceania Championship på Fiji för mig och min sambo istället för en ny genua till Grynet. 

Det finns ingen annan jolleklass eller segelbåt för den delen som man kan göra det så enkelt i. Alla Laser är lika och man tar med sig sitt eget segel, rorkult och linor och sen kör man. Båten man får är inte ett annat djur som ska tämjas eller trimmas in utan typ som fåret Dolly, en klonad historia.


Alla träningstillfällena på Öresund glömmer man inte så lätt.

Nu har jag gjort över 200 dagar i Laser sen jag tog upp det igen. Jag känner att jag behärskar det så pass att det är lönt att åka men det är galet tufft motstånd. Laser Master eller Masterseglingen överhuvudtaget är mer än en tur på vattnet. Det är en överlevnadsstrategi helt enkelt för folk som vill se sporten som sin idrott. Ingen nertrappning utan man gör det så bra man kan efter sin ålderskategoris förmåga. Jag lär bli äldsta Laser Master i fleeten i Geelong då jag blir Laser Grand Master i april. 😊
Vi är så långt fyra svenskar anmälda och det finns plats till tre till.

Inga kommentarer: