fredag 9 augusti 2019

Laser Master SM 2019 Kullavik - en kort rapport

Årets SM blev en uppgörelse i lätta vindar från nordväst och väst. Vädret var på topp med solsken men så var det där med lättvind.
 Jag, Henrik och Ola på väg mot Kullavik. Höga förväntningar på en kul helg. Precis lika stökigt packat i bilen som för 30 år sedan. 

Inför första racet kände jag mig ganska osäker på hur det här skulle bli. Startade en bit från favoriserade änden av linjen för att vara konservativ. Det dröjde typ en halv minut så slog båtarna i lä över mig och första kryssen blev en konst i att hitta fri vind. Det var ingen lätt historia i det stora startfältet och korta kryssbenet. Gick fint på länsarna men tappade igen på kryssen. Hopplöst så att säga.
I andra racet flyttade jag mig neråt läflaggen vid starten. Försöker undvika oredan i lä. Vid startskottet har vinden vridit ännu mer mot och båtarna är typ 75m före direkt. Första racet upprepar sig. Kan jag inte det här? Det känns som när motvriden kommer och jag slår så blir jag bara täckt av andra. Inte helt hundraprocentig start, kort kryss och mycket båtar? Vad ska jag göra?
Tredje försöket. Bestämmer mig för att vara aggressivare i starten. Det får bära eller brista. Efter startskottet lyckas jag hänga kvar efter starten får ett litet lyft som hjälper mig och plötsligt går det bättre. Nu kom jag igång. På banan är det små stråk med vind och de ligger lokalt. Det gäller verkligen att hitta dem, gå på hög och ha fri vind. Tappar några båtar på andra kryssen men den här gången känns det lite bättre. På bättre humör på väg in men det går inte som jag hoppades. Tredje racet blev bättre, en 25a, men inte tillräckligt för att infria mina förhoppningar. Det här är sämre än i fjol.
På väg mot Kullavik. Tre jollar på släp. På väg hem ska vi ha en fjärde. Min nya båt nummer 216422. Som konsult hos kund så vill man ju ha något vettigt att göra på kvällarna. Nu ska det bli träning i Vättern.

Henrik Beén från min klubb MSS har gjort en fantastisk första dag och ligger riktigt bra till bland de 10 första. Gunni Pedersen, VM silver i Melbourne 1987, och Henrik står och snackar om dagen bredvid mig. Då berömmer Gunni Henrik för hur han hittar i det lätta. Gunni säger att han kände det fladdrade till då slog han.
Jag funderade över hur jag gjorde. Jag minns också att det fladdrade till, trycket försvann och jag fick motvrid. Sen slog jag.
Funderade mycket på vad Gunni sagt under kvällen.
Otroligt välorganiserat på hamnplan. När över 110 Laserjollar ska få plats att sjösätta och tas upp är det en stor utmaning för arrangören.  

Starterna måste bli vassare. Bästa stället gäller. Häng kvar på hög så länge det går. Först över i motvriden. Positionera sig för fri vind. Var på tå som vår coach Simon Lundmark säger.
Andra dagen är en ny dag. Vinden är ännu tunnare än första dagen. Vinden vrider också mycket och det är puffigt. På vägen ut till start försöker jag hitta rätt i stråken. Kanske det här kan funka. Nu gäller det att få till så det blir spelat på hela pianot. Ingen enkel lösning.
Fjärde racet. I tredje racet positionerade Asbjörn Arnkvearn, bronsmedalj på Laser VM 1983 i Halmstad, sig tidigt vid startfartyget. Tog starten och vann racet. Det är så det ska gå till. Nu var det nog mer än att ta starten men det är en bra början.
Helt klart är att här är många goa seglare att lära sig av. Man skulle haft Gunni Pedersens känsla och seglingsteknik i det lätta och att alltid ha tryck på hög, Asbjörns Arnkvaerns startteknik och Per Arne Nielsens förmåga att se var det var tomt på vind och hitta rätt på banan.
Laser Radial samlade 44 seglare. Radial är också damernas klass och de var 11 i år. Tuff fight med skånetösen från Råå Kristin Wilhelmsson nu Stockholmare, MKS, som bästa kvinna.

Fjärde racet. Är tidigt ute och känner på det på banan. Vinden går och kommer. Det kanske ska gå att få till. Startfartyget skjuter upp apan i väntan på att det ska komma mer. Apan skjuts ner och jag länsar ner mot linjen, vinden dojar, förberedelsesignalen flagga U skjuts upp och regel 30.3 gäller. Det här börjar bli stressigt. Nu har jag bara 3 min på mig för att vara tillbaka på rätt sida linjen. Ska jag hinna ner innan det är en minut kvar och undvika att bli diskvalificerad blir den stora frågan. Känner mig som en riktig klantskalle. Jag kommer inte att hinna förbereda starten som sig bör utan får vara nöjd om jag inte blir diskad. En minut går och jag är inte nere på linjen. Om de identifierat mig så får jag hoppas på en omstart så jag får vara med igen. Starten blir riktigt bra, allmän återkallelse. Vilket flyt trots bra start! Det är min räddning i alla fall för att slippa risk för diskvalificering. Linjen är riktigt bra. Ingen påtaglig fördel. Det här kommer att bero på hur vinden är just i startögonblicket. Jag väljer plats på linjen efter var toppgubbarna positionerar sig. Mitt självförtroende är inte på topp.
Starten blir okej och jag kan hålla mig kvar för styrbordshalsar en bra stund. Tar mig uppåt i banan. Känns bättre. Mycket båtar runt mig. Plötsligt dyker kryssmärket upp. Det var en riktigt kort kryss. Slår och får gå sista biten på ett motvrid och rundar mitt i fleeten. Vi är riktigt tätt samlade. Går upp för fri vind på halvvinden. Tar en 4-5 båtar på det men har det jobbigt för att gå ner och gippa för högersidan av banan. Går bra på länsen och tar mig förbi 2-3 båtar. Lyckas hålla det ganska bra på kryssen men kommer in på 28.
Femte racet. Starten blir bra. Första kryssen så där. Går högt upp på halvvinden i omkörningsfilen. Väljer att följa med det trycket jag har ut på vänstersidan av banan. Löper på bra och Laser Radialfleeten som startat ger nu vindskugga nu på högersidan. Det här går ju bra. Seglar i kapp Olof från MSS som rundade typ 10 båtar före mig och drar förbi ett gäng till. Med mindre båtar framför funkar andra kryssen bra och jag tappar inga. Kommer i mål som 15. Nu är det kul igen.
Sjätte racet – sista chansen. Lovartsstart igen. Jobbar hårt för att komma upp på linjen och för en liten lucka i lä. Båten i lä klarar inte att komma upp på linjen i tid och båten i lä om honom blir "skitad" av sin båt under. Tappa nu inte höjd och fokusera är det enda som rör sig i mitt huvud. Det fladdrar till och jag slår direkt. Får ett fint spår, det fladdrar till och jag slår igen. De andra som startade i lovart om mig fortsätter mot höger. Min för pekar nästan på märket. Det motar och jag slår igen.
Känns riktigt bra nu. Inga båtar som stör och jag har fått in takten. Rundar kryssmärket runt 10ende plats. Kör ut mot vänstersidan. De före gick åt höger. Kör nu negativt över mot dem och har bra tryck. Tar in på dem på länsen. Får till en bra andra kryss och rundar sjua. På länsen går de strax bakom mig längre ut på höger sidan av banan och kommer precis om mig i slutet på länsen.
Per Sahlberg, som jag seglat Rolex Middle Sea Race med i Windriven Dehler 34SV, kommer i fatt men jag har plats vid märket och klarar en 9.
Per Sahlberg vinner ”Laser Master Dehler 34SV Cup 2019” och slutar på en 17e plats och jag på en 20e. Jag får vara riktigt nöjd med upphämtningen från första dagen. Från 32 till 20. Jag blev i alla fall bättre än i fjol men framför allt så tror jag att näste gång det blir så här så är jag ännu ett litet snäpp bättre. 69 Laser Standard seglare ställde upp i år och det var en handfull fler än i fjol. Jättefina dagar och grymt skoj. Jättetrevligt arrangemang av Billdal och Kullaviks klubbarna.

Resultaten hittar ni här: Laser Master SM 2019 Resultat

Inga kommentarer: