PreWorlds och Amager Cup gav oss kvittens på att vi har nu har farten i vind under 10knop. Det har varit tunt på bloggen sista tiden men vi har skruvat rigg och testat segel inställningar för att nå våra målvärden även i 16-17 knop. Det gör vi nu men har naturligtvis en del till att få klart innan VM.
Vår 3Di-fock behöver vi inte fokusera längre på just nu. Den kan vi få att se ut så här nu varje gång i 16-18 knops vind och nå målvärdena. Najjs eller hur?
Det kommer också att betyda att vi inte är så rädda för att ta till focken tidigare i registret som vi varit tidigare.
Våra tillfälliga tejpmarkeringar är nu permanentade med taglingar. En viss trygghetskänsla infinner sig när skot, skotpunkt, sugga och fall fått sitt normalläge för både Jib3 och L/M genuan.
Fokus på trimfronten blir nu storseglet, mellan/hård genuan och reachern.
7 kommentarer:
Det er slik et forseil skal se ut. Har du gjort noe med fall linene eller avlasterne for å tåle den økte belastningen fra 3Di
Vi har fockfallet på vinschen hela tiden. Avlastaren har jag sedan tidigare ändrat så den har nya cams för 6-10mm istället för som standard var 8-14mm.
Vi har den mest på vinschen för att kunna justera fallspänningen.
Jag hade ett Liros Dyneema SK75 fall från början men vi böjde haken. Det visade sig att fallet gick i topp och att haken böjdes över blocket när vi försökte spänna den sista biten. Vi knöt då fast en ny hake men såg att det slet på knuten. North Sails ändrade då toppen på seglet till en ring istället för band och problemet försvann när det blev mer plats. Seglet blev för långt med band. Jag köpte ett nytt 10mm Dynema fall med en Tylaska T8 hake istället.
Har du eller någon annan testat de nya keramiska cams?
http://us9.campaign-archive2.com/?u=b147b7779deb718b288aabd27&id=248983e5c0
Vi har byttet til 6-10 også for genua/storseilfall. Men vi har 8mm line på begge, med 1:2 utveksling på storseilet med en Tylaska H8. Vi har hatt både Dyneema 78 og vectran for begge. På den nye masten trekker vi 8mm Liros Racer XTR for begge fall. En ting som vi har opplevd med 3Di som vi ikke har sett før med noen andre forseil er at kroken nede har rettet seg ut, så vi har byttet til en større type som tåler belastningen i forliket.
Att kroken i däck rätat ut sig låter skumt. Medfriktionen i skenan så blir det ju som minst belastat där nere. Jag har som svagaste punkt ett schackel som tål WL 300kg i och för sig bra belastat utan böjmoment på pinnen. Det är inget problem med Wichard Snapschackles minsta snapschackles heller som tål WL=960kg. Jag har alltihop fäst i TDS200-rullen. Jag skickar en bild till dig.
Har den verkligen inte kommit i kläm på något vis?
Den startet med å rette seg ut litt slik at låsepinnen ikke lenger traff sporet den sulle gå inn i så ble det gradvis mer og inntil den rettet seg nesten helt ut under en kryss i 16-18 knop. Vi prøvde å bruke en seilstropp for å holde den nede, men den røk tverrs av. Vi klarte tilslutt å få festet på en sjekkal og den holdt. Vi regner med at medførte at vi mistet førsteplassen i regattaen på grunn av det.
Har man ett 8mm fall som klarar lasten kan man bygga upp så de är tjockare där de sitter i avlastaren cirka 10,5-11mm beroende på kärna, vi på DinLina.se har byggt sådana fall till flera kunder.
Det är ju som Hermod skriver ett problem att hålla fast de tunnare fallen.
Vi har diskuterat att köra 2:1 i storfallet men jag funderar på att behålla 10mm och ha det skalat som idag. Ett skalat 8mm fall väger marginellt mindre.
Haländen skulle däremot kunna vara polyester för att hålla nere priset. Är det en möjlig lösning?
Skicka en kommentar