måndag 1 december 2014

ORC World Championship 2016 - Optimera förlikslängden

På Grynet har jag en Seldén TD200s. Vi använder TD rullens fäste till genuan men det innebär att hornet kommer ca 1dm högre än det skulle gjort annars.
Vad gör 1dm mer förlikslängd i fart?

Är det någon som har en bra idé om ett fäste i däcket? Själv tänkte jag först på en vinklad rostfri bygel fäst där jag markerat två hål. Finns det något snyggt system här? 

Tänkte inte på att blixten lyste rakt i ögonen men det ser ut så här på insidan.

3 kommentarer:

Blur sa...

På med en Tuffluff i stället för rullen. Det sitter ju massa kilo på helt fel ställe + du kommer i däck.

Det viktiga är kanske inte längden, utan att det sluter tätt mot däck.

Anders Nilsson sa...

Jag har en Tuff-luff men har fäst förstaget i rullen.
Jag byter till Aluprofilen när vi cruisar så jag får tyvärr leva med rullen. Special conditions där i kontraktet med min fru...
Nu tänkte jag fixa ett fäste nere till nya genuan och framtida försegel.

http://sundetregatta.blogspot.se/2014/04/grynet-nytt-forstag-med-tuff-luff.html

Anders Nilsson sa...

Det får bli att vi optimerar seglet istället.
Återkommer med hur det blir.