söndag 14 december 2014

Dehler 34SV Windriven körde Medcomms Round Malta Race igår

Jag sålde min lättvindsfock till Per Sahlberg eftersom vi kör ORCi här i Östersjön och de kör IRC på Malta så är det fockar som gäller. Pers förra lättvindsfock var ca 100mm för kort i breddmåtten. De som gjort den har inte haft ordentlig koll på rigg. Jag tjatade på Per att han var tvungen att fixa en mer utbyggd.
Per har hela tiden haft problem med de andra fockbåtarna i lätt.
Vi själva har lagt ner att köra med fock så jag sålde till slut min lätt/mellan fock till honom så det blev fixat.
Igår så körde Per Medcomms Round Malta Race. Jag var otroligt nyfiken på hur det gick med vår fock.

Jag frågade Per Sahlberg, Windriven, om de körde Round Malta i år.
- Idag men nu har vi brutit vinden dog..tillbaka om 3 timmar Men vi gick som ett spjut på kryssen.
Körde ni med Grynetfocken? frågade jag.
- Yes, vi fick en kass start men hade grym speed. Två First 35, två nya Elan 36, T-34 och ett gäng 40 fotare.  Gick bättre än alla.
Poängen med en lättvindsfock är att den är väl utbyggd i akterliket och har max överlapp. Formen är rundare och designad för acceleration snarare än speed. Hade jag kört vidare med fock så hade jag skaffat boomerangspridare och byggt ut den ytterligare. Formen på den här focken som Per köpte är kanon men ska kompletteras med barberhaul för att komma till full rätt. Den gick tydligen snabbt ändå men där är mer att hämta.
Förresten så har jag en lättvindsfock till om det är någon Dehler 34SV/Dehler 35 seglare som behöver en. Det är ett North Sails också nästan oanvänt då det var genua som gällde. Kontakta mig för dimensionerna.

7 kommentarer:

Peter Kross sa...

hur står skillnad blir det i mätetal mellan IRC och ORCi så att det uppfattas att det lönar sig att segla utan genua?

Anders Nilsson sa...

Det är den principiella skillnaden mellan en regel som försöker prediktera prestandan i hela registret eller en envärdesregel som gör det.
I IRC får man ju betala för genua i hela registert det är ju inte så i ORCi. Jag gör bedömningen att en Dehler 34SV och andra liknande genuakonfigurerade båt kan ju bara vara med upp till ca 6m/s om det är en envärdesregel. Fockonfigurerad är det ju ok som på Malta då Per bara seglar mot andra fockbåtar.
Allt är ju också beroende på motståndet då också så klart.

Anders Nilsson sa...

Min poäng med inlägget är egentligen att det beror mycket på hur fockarna är designade om de fungerar i lätt eller ej.
Mot genuabåtar i lätt skvalpigt blir det alltid problem men det är stor skillnad mellan fock och fock.

Anonym sa...

Att segla fockbåt kräver mer av trimmern. Det krävs ständigt trimmande av focken skotning anpassad för sjön. Det går att segla snabbt med fock och speciellt på bana med snabba och frekventa slag. Du tjänar rätt mycket i boathandling mot en genuabåt.

Min erfarenhet är även att formen på fock ofta är djupare än en genua. Dock kan en fock skotas närmare centrumlinjen, vilket segel som kan segla närmast vinden hänger på sjön.
En fock kan sannolikt segla närmare vinden på platt vatten men rorsman behöver peka lägre och skota lösare i skvalpsjö för att buka focken och öppna toppen.

Sedan kan jag tänka mig att en genuabåt kan nå högre maxfart i lättvind och skalpsjö.

Sedan har vi de där reglerna IRC och ORCI som styr mätetal.

Anonym sa...

Den anonyme är Johan Olsson

Anders Nilsson sa...

Jag tror det är en myt att fock funkar bättre på bana.
Det hade varit intressant studie och ta en fock Dehler 34SV och genua Dehler 34SV och sen sett vilken båt som har accelererat snabbast(håller högst hastighet) efter tre slag i tät följd. Jag tror genuabåten har ett övertag och fockbåten kommer att ha stannat av. jag tänker mig 4-6m/s då.
Är det lite sjö så klarar sig fockbåten bättre.
Starten är också ett sånt tillfälle där accelerationen är viktig. Här är min erfarenhet att vi kommer igång snabbare än med fock. Vi måste komma igång tidigare för att nå maxfart vilket gör att vi är mer låsta.

Johan sa...

Men i förhållanden som möjliggör maxhöjd från mellanvind måste väl fockbåten kunna seglas högre med bättre VMG än genuabåten. Man måste dock jobba mycket med focktrimmet, fler frihetsgrader än med genua, vassare spets, tightare skotvinkel men också risk att stänga och focken, döda spalten med för mycket inhaul/skotning. Kul och utmanande att segla fock. Och snabbt när allt stämmer. Kräver förstås att båten är lättdriven.