lördag 29 september 2018

Skånes Seglarförbunds - Prova nya båttyper-helg blev istället pass #7 i 505.

Idag var det dags att prova nya båttyper igen för tredje gången. Själv ställde jag upp för att folks skulle få prova 505. 11 hade anmält intresse så Tomas Franzén och jag bestämde det fick bli en jolle och plötsligt var jag arbetslös. Samma gällde Alexander Krokstäde som skulle segla 29er med nya seglare så jag föreslog att vi tar min 505 och gör ett pass.
Det har blåst hårt hela veckan så Martin Strandberg hade verkligen flyt idag. God vind som gjorde de flesta av jollarna och klasskölbåtarna rättvisa. Många segalare dök upp på morgonen och det uppmärksammades också av hamnens kölbåtsägare. Många äldre seglare kom fram och var lyriska när de fick se de moderna 505 och Finnjollarna. För att inte snacka om Laser, RS Aero, 29er, RS Feva etc. Hetast bland de yngre var Nacra 15. 


Hamnplanen som Sailors Meeting Point ska inte underskattas. Fantastiskt kul tyckte jag själv att det var att träffa legendaren Christer Båth. Jag snackade med Per-Eric Thörnström om fockskotpunkterna på 505 i fredags. Då nämnde jag en bild med Christer Båth i en Express på Marstrandsfjorden från 80-talet. Dagen efter är han på hamnplanen och berättar att han just köpt en 505. Underbart!

 Stefan Sandahls så kallade våta dröm gick i uppfyllelse. Att segla Finnjolle gick i uppfyllelse efter att ha tränat under dagen på FarEast 28r inför VM i Kina. 
Alexander Krokstäde och jag körde ett rejält pass. Intressant att få köra med en lättare man i trapetsen. 70kg gjorde att jag fick trimma om ganska mycket vilket var bra. Hårdare kick mer strut så funkade det. När jag kände att Alexander var mogen att köra spinnaker tog vi en repa från bron till Västra Hamnen. Det gick hur fint som helst trots vinden touchade 8-9m/s som mest. Efter en kryss hemåt så blev det att sticka in och käka. Lovar att den gulaschsoppan var oslagbar.
Alexander stack ut igen och körde 29er. Jag hade hoppats få test RS Aero 9 men när jag kom ut var den upptagen och jag bytte om.
Grymt kul var det. Hoppas vi kan göra om det 2019.

Inga kommentarer: