tisdag 4 september 2018

Tredje 505-passet i 9013 - det börjar likna något nu

Igår stack Gustav Franzén och jag ut och körde ett pass. Gustav hade bra tips från sin egen 505 och vi har nu ännu mer att träna på.
Vi hissade P&B spinnakern och det äldsta storseglet.
Den här gången funkade allt så nu kan man säga att jag är på spåret. Phillip Wallin Remmer tog bilden från ribben.

I morse drog jag över till Bojsen-Møller Sails och träffade Jacob. Vi diskuterade de olika spinnakrarna. Fast de har så olika design var både BM Sails och P&B max spinnakrar. Den vite är en P&B och är betydligt rundare i toppen och har mer skuldra. 
Enligt Jacob är det en tidigare design och degraderades till träningsspinnaker. BM spinnakern bedömde Jacob var i rimligt gott skick och den skulle vi inte träna med nu i början eftersom den var senaste design.
Jag tog chansen och diskuterade mastrake och fockskotpunkter med Jacob. Jag ska testa några grejer som jag fick med mig. Det får betraktas som finlir just nu för allt funkar i alla fall nu för att komma ut och träna på slag, gippar och testa trimfunktionerna. Kylan lär komma sent i år.

Inga kommentarer: