onsdag 26 september 2018

International 505 - 9013 pass #6, första passet mot andra 505

Igår kväll fick vi kört ett första pass mot andra 505. Tomas Franzén/Gustav Franzén, Martin Strandberg/Olof Lundqvist och jag med Stefan Sandahl samlades i Limhamn för ett kör mot varandra.
Stefan och jag stack ut först och kände på det.
Vi satsade en del tid på att göra slag för att få timing och försöka hålla reda på Stefans långa skånkar. Det är inte mycket plats där fram och centerbordstrumman ska passeras, kroken i och sen fullt drag. Plus att det ska vara synkat med min styrning genom slaget.
De tre Fajjvarna, Limhamns Fajjven, Råå Fajjven och Låne Fajjven

Alla båtarna är olika rustade för att lösa samma uppgift. Trimfunktionerna är där men det fungerar olika. Ett gemensamt är ändå hur de ska drivas. Viktigast för kryssfarten är att ha en mast rake som ger den power man klarar av. Det justeras med förstags längden sen spänner man hem vanten. Båten svarar tydligt med hur mycket power trimmet ger. SEn är det det vanliga styra och trimma rätt.
Stefan och jag flyttade focken successivt inåt och gav den mer form. När vi sen kör "lutar jag mig på focken" och justerar kraft och lutning med skot och kick. Struten får sen spännas upp så inte kicken får bort all form i seglets nedre del genom att böja masten. Länsarna gick i vild planing. Efter ett tag så provade vi att gå så lågt vi kunde men ändå plana. Att hitta rätt i vinklarna nerför är inte lätt.
Grymt kul att få kört mot de andra.
När det blir rätt då ger verkligen 505 tillbaka. Det blir stor skillnad i fart och höjd. Inte tiondelar här inte. 
Det blir inte roligare än så här.
När vi får till det här då blir vi giftiga:

Inga kommentarer: