tisdag 29 maj 2012

Långfärdsseglaren Anders Hegardt har nått Galapagosöarna

Efter att ha varit ute sen i september har Ante nu nått Galapagosöarna i sin Arcona 370. Efter en vinter i Västindien så har han då nått söder om ekvatorn.
För några dagar sedan undrade min båtgranne vid min nya båtplats om jag är nöjd med mina kolsegel. 
Riktigt nöjd sa jag. Själv hade han investerat i nytt storsegel i kol med dubbeltaffetta från Gransegel. Jag berättade då att just Ante hade samma typ av panelsegel i kol och dubbeltaffetta och var på väg runt jorden.
Båtgranne var skeptisk att det skulle funka. 
Så här skrev Anders när en nyfiken Claes Hiersemann undrade på Anders facebookgrupp:
- Kan meddela dig Cles att seglena fungerar så in i helvete bra att jag emellanåt bara skrattade hur fint hon kryssade. Givetvis har de fått sina törnar men det är skav vid revningar under nätterna och med lite hårdare vindar då är det lätt att man missar var revlinorna kommer åt segelduken. Men formen på seglena är fortfarande efter nu c:a 15 000 NM helt perfekta. Tappar lite i de hårdare vindarna i akterliken där jag har fått t hem lite mer i aktersnörpen än tidigare. Kort sagt jag är riktigt nöjd med Gransegel som verkligen har stått för kvalité och prestanda.

Om resan skriver Anders:
- Kom fram till Galapagos efter 8 dygn och 10 timmars segling. Hade rätt stökigt de 3 första dagarna sen har det varit finfn kryss. Ett av dygnen gjorde jag bara 5 NM mot Galapagos och det är tålamodsprövande. Håller justnu på med att klarera in och kostnaderna hamnar på 450 US$ för att få lov att ankra vid en av öarna så det får bli tillräckligt. Kommer att titta över båten i två dagar och bara ta det lugnt och sen blir det turistande på ön. Internetuppkopplingarna är riktig dåliga så det blir inga bilder nu heller. Känns riktigt kul att vara söder om ekvatorn.

/Anders

1 kommentar:

Anders Nilsson sa...

Jag la till en bild på seglen. Ser otroligt fräscha ut frö att ha gjort 15000Nm.