söndag 4 oktober 2009

Vattnet stiger ytterliggare i natt i Öresund - sluta surfa på nätet och kolla till båtens förtöjningar istället

Flera båtar är redan loss i Rungsted och slår mot bryggorna. Det höga vattenståndet ökar ytterliggare och kring midnatt är det ca 100cm över normal vattenståndet i Köpenhamnsområdet.
Fler båtar i till exempel Limhamn har redan nu bara decimeter kvar på pålarna innan förtöjningarna kommer loss.
Min egen babordsförtöjning i aktern hade poppat upp och som tur var hade jag lagt en extra tidigare idag. Nu har jag fyra extra. :-)

4 kommentarer:

www.swe39.com sa...

Var det så jäkla illa i hammnen?
Du skulle ringt om min låg illa till väl ?

Anders Nilsson sa...

Jag ska ner igen nu och kolla läget. Snackade med Claes H. som sa det skulle komma byar uppåt 25m/s i natt.
Ha på telefonen så skickar jag ett SMS om det är OK eller kass.

www.swe39.com sa...

Luren är på.
Behövs det så kör jag in direkt.
Minns stormen efter SM -08 när det höll på att kosta oss båten då ett pucko i borstahusen ändrat på förtöjningarna utan att tänka och vattnet steg 1.2 meter och 39:an låg och dunka mot betongkajen när fendrarna kasat upp :(
Då var jag inte nöjd kan jag berätta.
Grymma skav i sidan på gelcoat och plastskador.

Hansen sa...

Vattnet i Rungsted ligger 2 dm över kajen framför klubbhuset.
Jag och Micke har precis kommit tilbaka från inspektion i Rungsted.
Krackemut ligger snyggt och prydligt vid flytbrygga. Vattnet har stigit ca 70 cm sedan vi åkte vid 13 tiden. På några av båtarna som låg framför klubbhuset hade kajen gnagt på bordläggningen.