måndag 12 oktober 2009

KDY Autumn Regatta 2009 - en rapport från Grynet

Vi var ordentligt sugna på racing efter att årets Mumm-Stelton Cup blåste bort. För första gången skulle vi vara med på KDY´s "Big Boat" avslutningsregatta. Förmodligen den mest prestige laddade racet i sundet med massor av namkunniga seglare med kanske Bouwe Beking som det tyngsta. North Sails laddade många besättningar med sina toppseglare så att mycket prestige står på spel är klart. 68 stora båtar från 33 fot och uppåt var anmälda.
Första dagen skulle den ökända "chikan banan" köras. En kryss på ca 2 sjömil åtföljd av fyra korta kryss/länsar på en halv sjömil som sen åtföljdes av en kort läns med spetsig slör i mål. I år var strömmen ganska kraftigt norrgående med vind från 7-12 på lördagen. Sjön var stundtals riktigt choppig.
Vi bestämde oss för att ta tillfället i akt att träna in vår båthantering. Vi har tidigare alltid kört spinnaker från påse eller från nergånghålet till salongen. Vi bestämde oss för att testa att köra från förpiksluckan den här gången. Vi introducerade också att vara två på att få hem focken för att undvika att köra slut Magnus som kör både spinnaker och fock.
Mattias fick prioritera att dra hem fock och när Magnus trimmar så tar han tag i backstagen. Jakob hade precis blivit av med gipset så nu kan han köra mastman fullt ut. Hegardt stannade hemma och jobbade så Edward fick ta sig an storskotet.
Bertil kör trim som vanligt och sköter pianot. Vi stack ut i hyfsat god tid och provade de nya greppen. Det funkade okej så vi bestämde oss för att testa.
På havet inför starten var det riktigt tätt med båtar. Det kändes som att det var verkligen här och nu det gällde. Hamnen var full med båtar typ Farr 40, Farr 30, Swan 45 och one off typ J/V 41r, Essex Girl. Rikligt med kolfiber och Kevlar och allt annat som hör till.
Många X-yachts på banan. I vår klass hade Arcona med nya 340 och Beneteau hade med sig First 35. I klassen fanns också välseglande Pontus en First 36.7. Kul med nya båtar i samma storlek.

Start nummer 2 var den start som hade de hetsigaste starterna med ett par tjuvstarter under racen.
Inför första starten var vi laddade. Idag gällde för oss att göra vårt yttersta för att ha en chans. Det ryktades att North Sails hade placerat ut 23 "segelmakare" på båtarna. Ganska imponerande satsning om det var sant.

Det var ganska kallt med regn på lördagsmorgonen så det gällde att ta på sig. Framåt dagen sprack det upp och blev kanon.

generellt så fick vi till bra starter och tog de möjligheter som fanns. Här är en bild från starten när vi tar oss in i en lucka under Leif Anderssons Seaquest 36 och lyckaspressa undan honom på bättre höjd. Ganska nöjd var jag här. Vi kom in i en lucka mellan Seaquesten och en Farr 30 som låg och pressade för att skapa en lucka i lä. Vi hade bättre timing mot linjen och kunde köra för fullt tidigare vilket låste Leif. En bra start är en förutsättning i banrace men det räcker inte med det. Under lördagen hade jag det ganska kämpigt med att hitta gång på kryssen. Lite samma problem som på Fyn Cup i våras i de korta krabba vågorna. Kjell rann fint iväg i sin First 35. Arconan 340 gick också bättre. Attans skit.
Vad gör vi fel? Stundtals löper hon på sen kommer perioder vi inte hittar rätt. Första slaget vi gör på banan slutar med att backstagslinan kommer in i vinschen och ställer till det i ett kritiskt slag. Synd på en perfekt start. Nu kunde slagen bara bli bättre.
Spinnakerhissningen från förpiksluckan gick bra. skönt att ha den borta från brunnen. Där fyller den nu är det dags att gippa för att kunna runda. Hoppsan det hinner vi inte och väljer att plocka ner istället. Hur snabbt går 0.5 sjömil i 8.5 knop?
Rätt svar längst ner på sidan. Naturligtvis skulle vi räknat ut detta så vi hade bättre koll på hur fort det skulle gå. I all hetsen så gick det då inte lika bra som innan start. Vi lyckades få fockskotet under spinnakern så när vi gippar runt märket drar focken upp spinnakern ur luckan. På något oförklarligt vis så sitter den berghårt fast runt skotet. Vi får köra halva kryssen med storen innan vi kan skota focken. Okej vi sa att det var viktigare på lång sikt att köra in nertagning och hissning i förpiksluckan. Svårt fall doktorn grät.
Under lördagens seglingar så blev hanteringen bättre och bättre men varje race hade sin incident som gjorde att det började kännas lite tröstlöst.

"Line management" hade vi inte riktig koll på. Vi hade annat och göra.

Edward kramar sitt "älskade" storsegel.

Bertils minspel som fastnade på bild uttryckte nog allas våra känslor stundtals.
KDY´s seglarskolebåtar.
En till. :-)
På lördagskvällen bjöd Bertil in till säsongsavslutningsmiddag i sin Maxi. Fantastiskt gott att sätta sig ner och gå igenom dagens seglingar. Efter tre chikanbanor i 8-12m/s och gropig sjö så var alla slitna. KDY hade grill klart när vi kom in och gratis öl om man ville. Fantastiskt trevligt och kul att kunna träffa alla dessa meriterade besättningar.
På söndagen körde vi två banrace med kryss, kort halvvind, läns gaterundning. Vi har aldrig kört sån bana ihop så det skulle också ge en hel del nytt för oss. Inför racen sa vi att vi åker i från den här regattan nöjda om vi kan prestera bättre än under lördagen. Halvvinden gav oss tid att få upp bom lossa spifallet och hissa i rundningen. När vi rundade satt spinnakern alla gånger direkt utom i en av rundningarna då den var något senare. Det här blir kanon till nästa år. Nertagningarna funkade också perfekt. Upprundningarna vid gaten blev också kanon då vi körde flying sista biten. Gipparna satt också och det var verkligen kul. Kryssarna missade vi ofta och kom för långt ut på babordskanten för tidigt. Vi missade vår chans att köra på skiften.
Det får bli nästa års uppgift.
Hur som hellst ett kanon arrangemang med hög stämning i land. Kryddad av en landskamp som gick lika bra som våra race under lördagen.

På vägen hem körde vi med en något rundare fock som är sydd för rulle. Den funkade bättre i sjön och kanske är det här hemligheten sitter. Mer power till seglarfolket.
Edward fick chansen att styra båten och körde hårt med manskapet som seglade hem. Strax var vi fatt Magnus och Bertil som stack tidigare.
Magnus Grubb vår skeppsfotograf tog bilderna.


Vi provade mer löst mittskotat med mer tvist på vägen hem. Verkade som hon drev på enklare då. Vi får se. Lösningen på våra bekymmer med gropig sjö kanske ligger i en rundare fock med mittskotat, lätt kick och tvist i storseglet.
Jo förresten. En läns i chikan banan tar 3,5 minuter i 10 m/s. Det ni som inte var med. Kul var det. Nästa år kommer vi tillbaka. Då sitter det.

3 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Grattis kjell med besättning. Imponerande att se er. Vi ser också fram emot att möta er fler gånger.

Mårten Skällenäs sa...

Anders, alltid välskiret och intressant att läsa.
Dessutom extra kul med så många blider från racet.

Blir det mer racing/träning i år eller lyfter ni snart?

YXI ligger redan under tak...

Anders Nilsson sa...

I år ska jag faktiskt lyfta så fort det går nu och satsa på våren.
Jag är ganska mätt på det efter allt seglandet i år. Engagemanget i klubbens aktiviteter har också gjort att jag börjar känna mig lite mätt för tillfället.

Jag tror inte att MSS någonsin gjort så mycket på en säsong:
- SSF Påskläger för ungdomar,
- NM/SM i H-båt,
- SSF Senior SM,
- Masters SM i Laser,
- Saltholm Runt,
- Swedish Open i J-24,
- RM i A-cat och
- kölbåtsträning på söndagar,
- 11 Torsdagsseglingar
- Klubbmästerskap i kölbåt.

Massor av ungdomsaktiviteter i alla åldrar.
Vi har i Dehler 34 SV har gjort tre gånger så många distansminuter som vi gjorde med First 31.7 vilket är kanon.