fredag 9 oktober 2009

KDY Autumn Regatta 2009 - vår löbsindelning

Vår löbsindelning i morgon

DEN 3ArtfolUlrik Skovgaard Mortensen SKB Arcona 340 587,1
SWE 43 Grynet Anders Nisson Malmø Dehler 34sv 601,2
DEN 5207 Pontus Flemming Christiansen SKS First 36,7 592,9
DEN 121 Siam Jan Toft Rasmussen KDY Dufour 40 584,6
DEN 13236 Why Not II Niels-Henrik Munch Kastrup Irwin 37 644,7
SWE 7 Kjell Widmark RHSS First 35 602,3
DEN 42 Slipstik Michael Frank Hansen HAS BB10 625,3

Som vanligt vågar danskarna inte plocka in en X-båt ihop med oss andra. :-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nya First 35 imponerar. Vad var det för vindar?
//Peter

mattias sa...

Lördag var det väl 9-11 m/s från syd öst och en hel del sjö. Söndag var lite lugnare med 5-9 m/s och mer ostlig. First 35 gick mycket fint.

Anders Nilsson sa...

Nu tycker jag att det var Kjell och hans besättnings segling som imponerade snarare än båtens som sådan.
Återkommer så fort jag har får tid med ett reportage.

Anonym sa...

Imponerade inte mätetalet också?
Hur kan hans båt mäta högre (segla långsammare än Dehler 34 Sv)
Dehler TA:593
First 35 Ta:602
seaquest36 TA:569

First 35 är ju nyare o lite längre än din racer Anders? Bygger inte båda båtarna på Cruiser-racer konceptet. Mätte du in med bara fock?

Lennart Garney sa...

Därför är det entyp som gäller...
Det tog bara tre kommentarer innan ett mätetal ifrågasattes!
Kjells First 35:a är en fockbåt som väger nästan 6 ton på 9,33 m vattenlinje. Den seglades mycket väl (4 spik av 5). I första racet fastnade man i kryssbojen men var ändå 4:a. Race 2-5 var Kjell 1:a på SEGLAD tid! För att tappa segern på beräknad tid får man skruva mycket på mätetalet!
Dessutom har North Sails på mycket kort tid lyckats få fram suveräna 3 DL segel till båten. Segelutvecklingen startades på prototypen i Frankrike av North France.
All heder åt Kjell som hittat skruven så snabbt i nya båten. Enligt en del "kännare" ska det ju ta flera år innan man är snabb!
Ser fram emot kommande säsonger!

Anders Nilsson sa...

Nu är det så att i DH2009 kommer vi att köra fock och TA=593,1 är med genua.
På kryss/länsbana så är det TAUD och inte TA som man använder och då mäter vi exakt lika.
Som bäst var vi 3min och 10 sek efter. 1 minut snabbare och vi hade fått en andra plats. Det hittar vi tills nästa år. :-)

Mattias D sa...

Seglade med Kjell pa First 35:an och maste saga att jag ar imponerad av baten och framfor allt av den potential som finns. Det blev vinst i 4 av 5 seglingar och anda sa finns det mycket att forbattra.

Vi var en besattning som aldrig hade seglat tillsammans i denna kombinationen och halften av oss hade aldrig seglat denna baten tidigare. Visst gick det battre och battre for varje manover men fortfarande en bit fran perfekt. Nar besattningsarbetet sitter 100% sa kan all energi och tankeverksamhet anvandas till att vara pa ratt plats och gora ratt saker istallet.

Seglena var bra men pa en ny bat som har seglat en halv sasong sa finns dar sjalvklart mer att hamta efter tester och utveckling.

Saker och ting sitter pa ratt stalle och verkar halla ihop fint. En samkord besattning kan sakert hitta pa lite modifieringar for att fa allting att flyta pa annu battre.

Det ser bra ut for nasta sasong! Lycka till Kjell.

Unknown sa...

First 35 har längre vattenlinje, mycket större spi, mycket mera vikt i bulben, mycket nyare osv. än First 36.7. Borde den inte vara snabbare?

Nästan samma TAUD för First 35 och X-332?? First 35 är troligen mycket väl IRC optimerad och ännu över 3% snabbare enligt den.

Med ~20 sec/m lägre TAUD skulle det har varit lite jämre.

Anders Nilsson sa...

Ska man diskutera mättal och optimering mot regel så är frågan om det är rätt att en balkram som förstyvning räknas till skrovvikten och inte kölvikten. Det är ju rule cheating som borde täppas till. Stålramensvikt borde ju räknas på samma sätt som invändig ballast.
Detta är väl regelns värsta svaghet.

Unknown sa...

Troligen balkrahm av stål och glasfiber har nästan samma vikt. Kan inte vara den värsta svaghet i DH!

Anders Nilsson sa...

Kan vara så men det beror ju på hur man dimensionerar.
Det finns ingenting i regeln som säger att X-båtar eller Luffe inte ska blandas med andra båttyper. Detta måste vara de danska seglingsledningarnas eget påfund. Det hade ju varit kul om man blandade mer. Kanske att man satsade på att få kortare spann på TAUD men blandade med tex X-yachts.