lördag 29 januari 2022

Vintersegling i jolle - kläderna som skyddar

Jag har fått en hel del frågor kring vad för utrustning som krävs för vintersegling i ILCA (Laser). Hur löser ni händer och fötter är vanliga frågor jag får. Faktum är, skulle jag vilja påstå, att fokusera på händer och fötter räcker inte. Jag tycker att lösningen finns i en ordentligt varm bål. 






Jag har själv Sandiline Winter WKII men de finns inte längre utan det har kommit en förbättrad Hiker Arctic. Utan att ha testat den så är det den som gäller på vintern. I 505 kan man ha den en bit in på säsongen också för att hålla värmen.
Som top har jag kört Sandiline Promoteus som ersattes av Sandiline Promotej på bilden. Den var betydligt kallare tycker jag så jag investerade i en Zhik Superwarm X. Den var riktigt bra, varm och skön.

Utan på alltihop så har jag, efter tips från Jacob Jacobsson, Rooster Pro Aaquafleece Top. Den är är en top med fleece på insidan som förutom då att den är vattentät också skyddar mot översköljning och isolerar.
På huvudet kör jag med en vanlig skidmössa från Salomon vilket fungerar kanon.
Jag beställde nya Rooster grejer och såg att de hade Beenie i Proaquafleece också så jag tänker prova den.
När man har allt det på sig klarar man sig ner till 2 graders temperatur. På fötterna har jag våtdräktstrumpor från Rooster liksom ett par lite stora neoprenstövlar från Rooster All Purpose boot. På sommaren kör jag med dessa i 505 och då har jag Zhikgrip II 360 i ILCA. Zhikgrip är betydligt kallare och funkar dåligt på vintern jämfört med Roosterbootsen.


På händerna använder jag Zhik Superwarm men byter så fort det går ner till Rooster All Weather (A/W) NeoPro Glove som är betydligt smidigare. Zhik Superwarm är mycket små i storlekarna så ta en eller två storlekar till.
Zhik Superwarm



Rooster All Purpose neopren gloves

När du fått på dig allt är det bara att köra. Det finns de som föredrar torrdräkt men jag är inte inne på den linjen då de ofta lider av läckage och det blir inte lika fatalt i neoopren.

Inga kommentarer: