söndag 6 februari 2022

Inte lätt att vara vinterseglare i det här jävla landet

Det gäller att bita ihop nu några veckor så gör det stor skillnad när säsongen börjar.
Förstår alla som tänker att det gäller att fly landet. 
Det är så här man vill ha det. EM på Roses vid Medelhavet 2019. Jag i 213455 nu är det 216422 som gäller.

En helg blåser lätt bort så här års. Förra helgen så räckte det med att kolla ut från köksfönstret för att ge upp. 

Hamninloppet till gamla Dragörhamnen helgen v4

Den här söndagen såg länge också ut att blåsa bort med stor risk för regn. Så blev det inte utan solen tittade precis fram innan vi kom ut. Det blev idag bara Lars Bergenzaun och jag så vad passade bättre än ett fysiskt pass. Mitt sjätte pass. Snart går det att köra senare eftermiddagar så det lär väl kunna bli ett och annat fredagspass också.
Långa bogar båt mot båt. Gropig sjö med strömmen mot söder och vinden blåsande mot norr. Få förhållanden ger jobbigare kryssar och aktivare länsar. Ett rejält tröttande pass. Två timmar på vattnet höll vi på.
Lars testade sin nya rorkultsförlängare och var grymt nöjd. Verkar vara tunn pinne med bra grepp som är grejen. På tisdag väntar jag på en ny från Rooster, en 19mm och värdens styvaste kolfiber rorkult. Vi får se.


2 kommentarer:

Björn Sandberg sa...

Japp, tunn förlängare känns bättre för mig som har små händer, stl 7 i handskar. Juniorer och tjejer skall i mitt tycke verkligen ha tunna förläggare.

Se Steve Cockrill, Rooster, prata om tjocklek på rorkultsförlängare till Laser https://youtu.be/d84MQUenBa8

Ett alternativ är Optiparts Förlängare 20mm Carbon Deluxe 120cm. 1 mm tjockare än Roosters tunnaste.

https://www.onedesigncenter.se/products/optiparts-forlangare-20mm-carbon-deluxe-120cm?_pos=40&_sid=87347d056&_ss=r

Anders Nilsson sa...

Grejen var att Lars hade fått en 25mm med båten och bytte till en One Design Center. Jag snackade med Emil Bengtsson om jag skulle gå upp i storlek för jag får kramp i armen. Då menade Emil att greppet var viktigare och att Rooster var bäst. Lasses verkade grymt bra också så jag får se på tisdag när jag får grejerna.