tisdag 28 juli 2020

Laser Master racing i Kullavik - Måndagssegling sommarserien

Igår drog jag upp till Kullavik för att vara med på Göteborgsseglarnas Måndagssegling. Vad är bättre än lite racing en måndag. 3 race planerade.
Format är enkelt Isak lägger bana och seglarna som deltar betalar 80kr per gång. Klubben tillhanda håller RIB som ingår i seglarnas träningsavgift. Laser Mastergubbarna sköter detta själv och ser till att samlas i Kullavik.

 Bilden kan innehålla: hav, himmel, båt, utomhus, vatten och natur
En kort bana med mycket rundningar ger tight segling. Start/Mål linje låg mitt på kryssen och vi körde sen två varv med kort kryss, lång läns, lång kryss, lång läns och kort kryss i mål.

Gustav Svensson dök upp på hamnplanen och hjälpte mig att lasta min Laser. Han höll på att transportera en RIB till Svensk Seglings Foiling Camp i Falsterbokanalen. Skönt snack om hur gött och enkelt Laser är. 
Jag stack kl 13:00 och landade strax innan 16:00 i Kullavik. Jag skulle möta upp med Maagnus Grävare för att ta hem den nya IQ-brädan till Svensk Seglings Foiling Camp. Det verkar som alla semesterfirare får hjälpa till. Gustavs dotter Ida Svensson seglar förresten på en Nacra 17 i Falsterbo.
Första racet
Lite lovartsfördel på en perfekt linje som lätt kunde ändras till en läfördel. Sydlig vind ger förstärkning inåt land enligt teorierna. Jag satsade på att starta strax under i lovart och segla på så långt jag kunde på vänsterkanten. Ett litet motvrid så jackade jag upp ett snäpp i banan på ett nytt motvrid. Rundade tätt bakom de två första, kör om tvåan på länsen och håller andra platsen runt banan. Såg till att hålla mig åt vänster jämfört med de andra utan att förlora kontakten. Kul!

Andra racet 
Samma plats på startlinjen men får ett motvrid som gör att jag får slå. Samma taktik men de andra spelar spelet bättre den här gången så det är tightare. Rundar trea tror jag. En bra läns ner men kommer ut på kryssen på låg. Slår direkt. När fyran och femman rundar går de mer vänster än jag och får ett fint lyft. Borde säkrat genom att gå vänster på låg såklart. Johan och David kommer om och jag får kämpa för att komma om David. Onödig fjärde plats.

Tredje racet
Liknar andra racet väldigt mycket. Ligger femma strax bakom Johan och David inför korta sista kryssen. Johan fortsätter på låg och David slår direkt. Jag separerar lite mot David genom att slå mittemellan dem. Får en privatare och lyfter över David och seglar snabbare än Johan och kommer in som trea.

Kul tre race med gott om situationer och tight racing som kräver skärpa. Varje slagen Göteborgare räknas ju och det blev ju 30 Göteborgare på tre race (11+9+10). 
Ser prognosen bra ut kanske jag åker upp nästa måndag också.

Målfoto mitt i slaget.

 Till vänster ser ni hur man transporterar två surfbrädor nuförtiden och till höger tackräcke för en Laser. Något oproportionerligt kanske. 

Inga kommentarer: