måndag 20 juli 2020

3-dagar med tvåbåts träning i 505, polletterna trillar ner

Under tre dagar, förra veckan och idag, har vi kört tvåbåtsträning för att försöka förstå oss på var farten sitter. Otroligt lärorikt och International 505 är responsiv. När det stämmer går man rejält bättre än den som kämpar. Ingen tvekan liksom när det är rätt. Båthantering kan vi köra själva men fart och rätt växel måste vi vara två. Vi börjar närma oss att köra i Hellerup.
Vi är fortfarande i början på inlärningskurvan men det bara att jobba vidare. Det här lär man sig inte över en natt. Fortsätter vi så här så ska vi väl börja kunna hitta rätt sätt att få in rätt växel.
Idag upptäckte vi tre grå linjer på fockens ena sida. Jag hämtade en linjal och drog i dem med svart så de syns på båda sidor. Det är Nathan Bachelors märke och ett smart sätt att få koll på skotets vinkel oberoende av rake. 

Häromdagen insåg vi hur vi får fart och höjd i lättvind. Minimum rake gör såklart att skotpunkten på focken flyttas fram. På träningslägret i Råå testade vi allt möjligt. Då trodde vi att det hjälpte med att kunna skota bommen i mitten eller till och med över mitten. Det gjorde det inte. Det satt alltså i focken som egentligen är en genua.
När jag var nere i hamnen och målade i linjerna i focken så upptäckte jag grånade märkningar både på skot och på linan för skotpunkten fram och bak. Ska bli intressant att förstå vad de betyder. Känns som det var rätt drag att ha köpt Nathan Bachelors båt. Allt funkar.
Idag var vindarna väldigt skiftande och det gäller verkligen att ställa om båten.

Inga kommentarer: