måndag 20 maj 2019

Dags att sjunga Laserns lov

Laser är kvar 2024 som herrarnas och damernas Olympic Single Handed Class.
Onödigt drama, eller?
Redskapet är en del av seglingen. Laser är mer än en båt det är segling med Laser.
Klassen har mer än 90000 registrerade aktiva och finns i över 150 länder. Det finns säkert de som gör jämförelsen med flugorna men detta går inte att ogilla.
Det finns Laser att hyra nästan överallt i världen. Är man på semester tar man med sig våtdräkten och kör ett pass. Kan inte bli enklare.
Klassen attraherar både medelåldersgubbar som försöker hantera sina 50-kriser som mig själv och unga tjejer och killar. På Laser GP1 i Malmö var det 14 tjejer och 14 killar i Laser 4.7 och 19 tjejer och 29 killar i Laser Radial som varvades i resultatlistorna. Vilken sport kan visa på att tjejer och killar kan tävla på lika villkor?


När jag satte mig i en Laser igen 2017 hade jag inte en tanke på att jag skulle tävla på Fiji.

Det finns såklart många coolare båtar och jag vill inte säga att det är bara Laser som gäller. Däremot ska man inte ge upp Laserseglingen. Så här efteråt skulle jag såklart skaffat en Laser redan 2001 när jag blev sugen på segla igen.
Tycker ändå OS-guldmedaljören i Laser Tom Slingsby summerar det hela i en intervju jag läste:
If I sailed Lasers every day and that’s all I did, I would have gone quite stale, I think, and I would have lost a love of the sport, whereas I was moving around a lot, and I did sail yachts, and Moths, and all the other boats. Even the really exciting boats like the Moth or the A class, you still do miss the Laser sailing, how pure it is, how it won’t come down to boat work or boat design, or things like that. It comes down to the ability of the sailor.

Att det röstades för Laser betraktar jag bara som att det finns de i World Sailing som fortfarande förstår att segling är mer än nyanser i redskapet.
36-5 för Laser Standard (Men)
37-4 för Laser Radial (Women)

Såklart är det ett stort ansvar de styrande i ILCA tar på sig med en så dominerande klass. Att det är konflikt mellan Laser Performance och ILCA är inget bra. Det är att spilla energi.
Laserklassen behöver komma på tå igen. Det går inte att slumra till.
Vi behöver bygga klassen, varje seglare som är beredd att lägga tid och kraft på att segla Laser är viktig. Att få fram en OS-kandidat är inte det viktigaste för Laserorganisationen. Det är att fortsätta bygga attraktiva evenemang som Europa Cup, nationella GP-serier, nationella mästerskap och att skapa träningsmöjligheter för seglare som vill lära sig segla Laser på hög och låg nivå.

Inga kommentarer: