söndag 12 maj 2019

Att segla i strömt vatten, kolla sjökortet och gör din lokala strömkarta

Att kolla sjökortet var ett av tipsen inför regattan. Jag fick några frågor på detta så jag tänkte visa hur jag förbereder mig när det är strömmande vatten på gång.
Sjökortet utanför Limhamns Småbåtshamn som exempel.
Eniro.se har sjökort över hela Sveriges farvatten så de går bra att använda.
Jag brukar göra så att jag kollar på strömprognosen först sen kollar jag på sjökortet.


Om det står att kappseglingsbanan är belägen utanför Limhamn i Inbjudan så är det ungefär det här området som brukar gälla.
När jag kollar på kortet så följer jag ungefär följande procedur:
  • Identifiera bra referenspunkter som du kan komma ihåg under racet
    Här till exempel Högbron, Trindelrännans genomlopp i bron, Piren vid Pisseviken(vi kallar den så för ungarna som badar där gör vattnet otjänligt), Trindelpricken, Ön etc.
  • Leta efter uppgrundningar
    På flaket mellan Trindeln och bron hittar ni två kraftiga uppgrundningar. Väster om ön en annan.
  • Leta efter trånga passager
    Utanför Ön hittar ni en mellan uppgrundningen och Ön.
  • Leta upp djupa kanaler i botten
    De muddrade kanalerna för Trindelrännan och den muddrade Flint rännan är två särskilt djupa.
  • Identifiera var vattnet är djupast
    Ute i Öresund är det djupast.
När detta är gjort så skriver jag in på bilden referenspunkterna. (När jag sen går ut för att kappsegla så kollar jag var de är.)
Därefter skapar jag olika breda pilar. Ju smalare pil desto mindre hastighet har strömmen och de tjocka betyder att den har högre hastighet.
Krokig pil använder jag för att symbolisera virvlar. Strömmen virvlar bakom uppgrundningar, bakom uddar eller föremål som sticker ut till exempel långa pirar.
Jag börjar med att rita in krokiga pilar. I exemplet utgår jag ifrån att strömmen rinner söderut så bakom blir då söder om kraftiga uppgrundningar, uddar och pirarmar som sticker ut.
Eftersom strömmen är svagast inne vid land ritar jag in en smal pil på grunt vatten som är så djupt att jag fortfarande kan segla.
Därefter ritar jag in breda pilar i djuprännorna. 
I fallet Limhamn så har vi ett grundflak som tvingar den sydgående strömmen att ta av utåt från hamninloppet mot Trindeln.
Då jag är klar med detta så har jag gjort min egen lokala strömkarta. Den kan då komma att se ut någonting som nedan. 
I Öresund har vi i om man studerar strömprognoserna i huvudsak när det är stark ström antingen sydgående eller nordgående ström. Därför bör jag studera prognoserna under en vecka för att få en känsla för hur många kartor behöver jag. För Limhamn behöver jag göra en till för nordgående ström.





Om man då applicerar resten av tipsen i förra inlägget om ström så vet man att vid de krokiga pilarna ska jag vara uppmärksam på om vågorna blir extra höga eller särskilt låga beroende på hur vinden då blåser så klart.
Inne vid land ska jag vara noga att kolla efter strömgränser. Där ändrar strömmen hastighet ganska påtagligt.
Hoppas det blev förtydligat så här. Förberedelser är allt för att hitta rätt och efter kappseglingen så kan man justera kartan om den inte stämde helt.
Inlägget som jag refererar till hittar ni här.

Inga kommentarer: