Förra helgen gick Lidingö Runt och Trim Cup i Lomma av stapeln.
134 båtar gick i mål på Lidingö Runt och 14 båtar deltog på Lomma Sails Trim Cup.
Trots en kall vår ökar Lidingö Runt men Lomma Sail Trim Cup drog bra med klassbåtar men det var tunt med performance cruisers. Från över 50 till 14 båtar på ett par år. I år var det utan North Sails sponsring och lokal segelmakare som jagade på folk i sitt nätverk. Jag gissar att Lommabuktens Seglarklubb får tufft att locka deltagare utan den fantastiska sponsring som North Sails gjorde och det engagemang som Martin Strandberg lokalt visade.
Anders Åhmans Grynet blev trea i klassen och 5a totalt. Klassen vanns av Rikard Isbys Mithril och silver vann Mats Victorin i sin X-332 Boxer.
En reflektion jag gör är hur Rikard Isby numera ofta är i topp i SRS med sin Mithril jämfört med då han seglade sin First 30. Samma gäng i två olika båtar i SRS ger topp eller botten resultat. Det är väl som Peter Gustafsson brukar säga. Det jämnar ut sig i SRS alla har rätt SRS tal. 😎
Kul också att se att många av de främsta körde genua i klassen. Efter racen la Patrik Forsgren ut sina 150% försegel till salu. 😊
134 båtar gick i mål på Lidingö Runt och 14 båtar deltog på Lomma Sails Trim Cup.
Trots en kall vår ökar Lidingö Runt men Lomma Sail Trim Cup drog bra med klassbåtar men det var tunt med performance cruisers. Från över 50 till 14 båtar på ett par år. I år var det utan North Sails sponsring och lokal segelmakare som jagade på folk i sitt nätverk. Jag gissar att Lommabuktens Seglarklubb får tufft att locka deltagare utan den fantastiska sponsring som North Sails gjorde och det engagemang som Martin Strandberg lokalt visade.
Skoj att se att nya gänget fortsätter tävla med Grynet. Tror dock de måste flytta fram i båten.
Nära målgången var de inte heller långt ifrån Team Pro4u i Patrik Forsgrens First 36.7, nu med ny T-köl. De satsade också på genua på runt ö-racet.
En reflektion jag gör är hur Rikard Isby numera ofta är i topp i SRS med sin Mithril jämfört med då han seglade sin First 30. Samma gäng i två olika båtar i SRS ger topp eller botten resultat. Det är väl som Peter Gustafsson brukar säga. Det jämnar ut sig i SRS alla har rätt SRS tal. 😎
Kul också att se att många av de främsta körde genua i klassen. Efter racen la Patrik Forsgren ut sina 150% försegel till salu. 😊
8 kommentarer:
Jag tror definitivt LSTC har en chans att överleva med en trogen båtskara på ca 20-25. Den ligger rätt tidsmässigt på säsongen som en avrostning. Vi får fortsätta slipa på formatet och hoppas på ett generellt uppsving för kölbåtssegling.
Ja, det borde verkligen vara den obligatoriska säsongsstarten.
Både Lidingö Runt och Lomma Sail Trim Cup är nödvindiga avstamp på kölbåtssäsongen.
Hur har det gått för First30 i ORCi?
Det finns en i databasen med ORCi mätbrev och det är väl för lite underlag för att säga hur den går generellt.
AURICA ITA-16602 brukar hamna mitt i fältet. Om de seglar henne bra vet jag inte.
First30 verkar vara en hopplöst fel konstruktion, vare sig SRS eller ORCi (eller ORC club i Norge) har lyckats nåt vidare med att bedöma den båten.
Som den danske Scandicap chefen sa en gång om Albin Vega när svenskarna menade att den inte kunde segla upp till sitt mätetal i Danmark. :-)
För att nyansera bilden något, så är det inget direkt fel på First 30s konstruktion egentligen, lite väl tung kanske men det är vanligt för nya C/R. Båttypen fick 2013 en 3.5% ökning av mätetalet i ORCi som en del av att TP52 gick "för bra" och i direkt samband med att ORC gick ifrån Delfts Universitets empiriska korrektioner för båtform. Planformen bedömdes på ett nytt sätt.
Samtidigt har SRS en skevhet för First 30 i jämförelse med en tvillingbåt , Elan 310, som har liknande skrovform. Elan 310 har fått 4-5% lägre handikapp än den båt som vi seglade tidigare. I SRS ska en First 30 istället vara snabb som den större Elan 350, vilket den inte är. Det är segelarean som lurar regeln att tro att båten är snabbare än den är. Rätande momentets och våta ytans effekt tycks inte vara lika framträdande i SRS, så att dessa skulle kunna kompensera den effekten.
Så jag blev inte direkt förvånad över att vår nya båt med ett likvärdigt SRS som sina konkurrenter gör att det går att placera sig nu. Seglar vi bra så kommer vi bra. Gör vi misstag, så uteblir resultatet. Den möjligheten hade vi inte tidigare med First 30.
Din analys är säkert rätt.
Båtar med stora segelytor och stor våt yta får problem i SRS. Det var därför vi körde Mini650 race runt Bornholm för de tyckte inte det var lönt att segla i SRS. Det är ju en båttyp som inte "passar in".
Sänkning av Elan 310 men inte av First 30 är ju ett utslag för en del av godtycket i SRS.
Snyggt seglat i Mithril.
Skicka en kommentar