tisdag 16 oktober 2018

Fiji Oceania Laser Master Championship 2018 - dag 1

Igår var de registrering och tune up race. Det höll nästan inte på att bli något race för vinden dog precis på utsatt starttid. Så flyttade seglingsledningen sig en distansminut också kom brisen.
Det blev en 7e plats på tune up. Kunde hänga med Bret Beyer i typ 5 minuter men sen drog han.
Nya Zeeländaren Dave Ridley var först i mål så Bret går att slå. En amerikan Peter Hurley var också imponerande så jag blir inte förvånad om någon av dessa tar det..
Utan keps och MSS tröja på. Inget köttbullehäng här, eller?

 Idag var det tävlingsdag. Första racet, lästart och ut på vänsterkanten blev strategin. Fick till en riktigt bra start nere i vid läflaggen slog först ut till babordshalsar på ett litet motvrid. Bret Beyer slog som nummer två.
Mötte en lirare för styrbord efter ett tag och tänkte ta slaget i lä på honom för att komma ut på vänsterkanten. Då fastnar kepsens i bommen och jag håller på att kapsejsa. Helt galet. Får slå tillbaka med förlorad keps. Tappar fem sex båtar på det.
Bret tyckte man skulle ha mer släppt bomuthal än vad jag någonsin kört med så varför inte prova.  Här för att lära.
Undanvinden lossnade rejält och jag gick riktigt snabbt. Tyvärr blev andra kryssen väldigt sned så jag kunde inte göra mycket åt det. Placeringen 12. Hade kepsen inte krånglat så hade det blivit bättre.
Andra racet samma strategi fast att de ändrade banan. Sjöbrisen vrider motsols här nere. Banändringen gjorde att tidvattnet lyfte oss upp mot kryssmärket. Blev nerkörd i starten av en snubbe som startade för tidigt och som sen föll ner. Starta i underläge, Första kryssen förseglade jag mig lite och tappade lite på det. En bra undanvind igen och jag tog tre. På kryssen tillbaka var jag noga med att inte komma för långt upp och fick ett bra spår mot märket. Med en tredjedel kvar av andra kryssen kom en Italienare och slog uppe i lovart. Bow down och max max häng så kunde jag skaffa mig en lucka och kom om honom. Jag lyckades sen ta mig upp framför honom och rundade före.
Trots starten blev det en 14e plats.
Inte helt nöjd men jag får vara aggressivare i starten och bara följa med över helt enkelt.
Imorgon är en ny dag, Jag ligger nu på en 13 plats.

Lite kul foto på oss med Sofitel Resort i bakgrunden. Race area är utanför hotellet och vi sjösätter på stranden. Detta är första gången det är en regatta på Fiji så vi som är här verkligen pionjärer. Laserjollarna kommer att lämnas kvar och det är tänkt som en årlig regatta.

Inga kommentarer: