onsdag 17 oktober 2018

Fiji Oceania Laser Master Championship 2018 - dag 2

I morse vaknade vi av ett tropiskt hällregn. Bukten låg vindstilla men vid lunch började det dra en frånlandsvind. Det är vad de kallar trade wind. Den bromsas upp av ön och blir svag på baksidan.

Ny hatt istället för keps. Solkräm i skägget också öste regnet ner. Man vill ju vara optimist.

Vinden vred kraftigt idag och det gällde att vara med.
Vid race 3 tyckte jag det såg ut som det var höger i början för att sen segla i ett stråk över till vänster. Lovartsfördel på startlinjen så det här blir ju enkelt val.
Allmän återkallelse och när jag reste mig upp för att kolla banan var all vindstråk som låg där borta. Jag bestämde mig för mitten och ta skiften för att välja kant i slutet. Det blev vänster och jag gjorde en fin kryss. Undanvinden blev grym och jag lyckades hålla Dave Ridley, som rundade strax efter mig, bakom mig på länsen. Jag tappade nog någon på andra kryssen men körde om ett par på länsen och kom femma i mål.
Fjärde racet var som om jag inte lärt mig av första. Tappade i slutet på varje kryss. Gjorde felet att reagera för snabbt och missade att välja kant. Återigen grym fart på länsen. Tackar mina solglasögon för det. Jag ser verkligen trycket med dem. Slutade på en 13 plats.
Ligger nu 8 om alla racen räknas.

Inga kommentarer: