torsdag 11 oktober 2018

Laserpass #71 - I Söderhavet

Resan ner tog 38 timmar och allt gick enligt plan. Jag var lite orolig för bytet i Sydney då biljetterna beställts separat men Quatar Airways visade än en gång att de håller tiderna. Enda macklet var att Fiji Airways hade vänt på mitt namn och mellannamn och att biljetten måste matcha passet. Tog en timme. Ganska segt när man är inne i på trettionde timmen.

Rorkulten med dubbla "fragile"-lappar samtidigt som det betraktas som vapen.

Rorkulten betraktades plötsligt av säkerhetskontrollen i Sydney som vapen och måste checkas in. Mannen som fixade det bedyrade att den skulle komma fram hel. Den fick i alla fall dubbla "fragile"-lappar på sig.
 Charterbåten och mina egna linor, rorkult och segel.

 Charterbåten var en sprillans ny Laser. Lite märkligt att rorkulten satt högre och mer upprätt. Australiensarna menade att deras Laser var bättre och att det var akterspegeln som lutade på maxtolerans. Man lär sig alltid något. Näste gång få man väl privatimportera en sån.
Första träningspasset avklarat i Söderhavet. Brett Beyer körde samtidigt träning med ett gäng Laserseglare men jag deltog inte inte i det. Kunde inte sätta in mer stålar i det här äventyret. 6000kr för tre dagar.

Lättare klädd har jag aldrig seglat en Laser än idag

Passet blev i alla fall riktigt bra och jag fick känna att allt funkade. Testade att segla utan neoprenvåtdräkt och bara Powerpads under ett par Roosterbyxor. Ingen risk att man blir för kall här nere. Vattnet håller säkert 25 grader och luften 30 grader.
Hittade snabbt speeden och det löpte på fint mot de andra. Hade lite problem med att dyneemalinan till travarlinan gled i clamcleaten. Det löste jag när jag kom in genom att flytta knuten på linan också plötsligt var det grepp. Hoppas jag nu kan få in rorkulten under.

Performance Sailcraft Australia har byggt 100 nya Laser till eventet

Nu blir det vila med två dagars cruising på öarna utanför Denarau sen är det registrering på söndag och tune up race. Då hoppas jag få kläm på i vilken riktning tidvattnet rinner. Idag åkte vi ut med lågvatten och när vi kom hem var det högvatten. Vinden vred permanent över banan men skiftade inget. Kan ha varit tidvattnet som påverkade kanske. Meterologen Neville sa det skulle blåsa tradewind hela tiden och att inget kom att hända under dagen. Vi får se.

Inga kommentarer: