torsdag 29 december 2016

Året 2016 - Milstolparna

I år har jag plockat ut några axplock från seglaråret 2016 som jag tycker har varit milstolpar för mig och sporten.

Årets Race 2016 - ORC World Championship 2016
Egentligen hör även PreWorlds hit. Vi lyckades för första gången på riktigt vara med och segla mot de bästa i flera race. På PreWorlds kom Patrik Forsgren fram och tyckte vi hade gjort ett bra ryck mot tidigare gånger vi mötts. Sånt stärker en. Tack Patrik.

Patrik tog med mig ut och visade vad man kan göra med starterna i Expedition under PreWorlds.

Äntligen har vi genomfört det jag köpte Dehler 34SV SWE43 Grynet till. Det tredje ORC mästerskapet är nu avklarat.

Årets Segel - 3Di focken

Är vi snabba eller?Jag trodde aldrig att det skulle vara så stor skillnad mot membranfocken vi hade tidigare. Extra glad är jag för att jag tog beslutet att byta ut Dyeform-riggen mot Rod. Stor skillnad. Membransegel åldras nog utan att man inser hur snabbt det går utför med dem. 

Årets Bild - Kurt Arrigo

Bilden på Beau Geste från Rolex Sydney Hobart 2016 är helt galet läcker.


Årets Arrangör - Lommabuktens seglarklubb, LBS

Deras North Sails Trim Cup är outstanding som arrangemang. North Sails Trim Cup 2015 var det bästa jag varit på dittills nu är det North Sails Trim Cup 2016.

Två söndagar träning innan det är North Sails Trim Cup. Träning sen på fredagen och lördag förmiddag med coacher från North Sails med två influgna amerikaner. Tävling lördag och söndag. Grymt bra start på säsongen.


Årets Båt - Italia 9.98, Happy Hour


Steen Christensen dök upp med henne på North Sails Trim Cup för första gången. Grym fart direkt. Det är så man blir avundsjuk. Det var kul att vi kunde köra helt jämnt med dem på Amager Cup.





Årets Seglare - Julia Henriksson

Julia är Skånes bästa optimistjolleseglare med sin bronsplats på JSM 2016. Seglar för RöSS men är från Lomma.

Julia till höger

Årets Grand Master - Stuart Jardine

På J-24 EM 2016 i Plymouth dyker de plötsligt upp, Stuart Jardine och hans fru Mary Ann. Ett otroligt kärt återbesök efter att jag lärt känna dem i Malmö när vi arrangerade J-24 VM 2010 i MSS.
Stuart Jardine hälsar oss välkomna, still going strong. 

Årets Inhoppare - Claes 

Vi blev kort med folk på ett träningspass. Ställa in eller lösa det?
Plötsligt stod Claes på bryggan och hängde på. Fortfarande kort bemannat men det hjälpte.
Claes gillade verkligen spinnakerpasset. Vi gjorde nog hans dag och han vår. Precis som det ska vara.

Årets Meckare - Anders Hansen

Kölen på Krackemut fick i år en nedre del i bly. Gänget smälte själv blyet och Anders hade gjort formen i betong.
Bygg ditt eget blygjuteri, forma själv, såga av järnkölen, borra nya hål, smält bly, gör en avgjutning, spackla och skruva dit en ny neder del. Oslagbart?

2 kommentarer:

Per-Håkan sa...

Glöm inte årets seglarbloggare i sundet! Anders Nilsson!
Alltid med glimten i ögat informerar han oss slöseglare med nyheter och roliga klipp från när o fjärran!
Tack för alla inlägg! Alltid kul läsning!

Anonym sa...

Håller med, Anders rapporterar inte bara när o fjärran utan också himmavid. Det gör att bloggaren på västkusten även får lite mothugg i debatten. Detta gillar skåningarna. Fortsätt så Anders!
Anton