torsdag 29 december 2016

WB-sails senaste simulering - Drake med spinnaker täcker en annan på läns

WB-Sails har använt sin Drake modell för att studera interaktionen mellan båtar på tävlingsbanan. En båt omkörning en annan (blå spinnaker omkörning den röda), simuleras i datorn. De två båtarna seglar i en sann vind fält, flytta för att bilda sin egen skenbara vinden. Avståndet mellan båtarna är 2 båtlängder.



De röda diagrammen representerar den relativa drivkraften av den röda spinnaker båten jämfört med den blå. Den högsta av grafen är 100%, och botten är 30% av drivkraften för den blå båten. Den vertikala skalan är tiden för simulering, som också visas i det övre vänstra hörnet. Den röda båten är aldrig bättre än ca 90-95% av resultatet av den blå, eftersom blå seglar lite högre för att täcka den röda båten. Inverkan av den blå båten börjar verkligen visa på cirka 18 sekunder, och når sitt maximum vid 24-25 sekunder, där kraften i den röda båten är endast ca 45% av den blå. I den första ovanifrån, på 8 sekunder, är den röda båten nästan opåverkad.
I den andra, vid 24 sek, är den röda båten mest drabbade och dess enhet är endast 40% av drivningen av den blå båten.
I den tredje, vid 36 sek, är den röda båten fritt från dålig luft från blå.
I den fjärde bilden, framifrån, har den röda spinnaker båten just börjat lida av påverkan från blå. Flödet visualiseras med partiklar, som du kan tänka dig som små, tyngdlös färgade bubblor som svävar i luften och rör sig med den lokala vinden. Bubblorna är färgade med virvelbildning, hastigheten de snurrar med. Observera att effekten av dålig luft eller täcke är alltid i riktning mot skenbara vind, inte sann vind.
Titta på din masttoppen windex att se hur du påverkar båtarna framför eller bakom dig. I simuleringen, om du tittar noga, kan du se den skenbara vindriktningen från den kölvattnet av akters det blå (en ljusblå linje). 

Inga kommentarer: