tisdag 20 december 2016

Melges 24 fockmysteriet äntligen löst.

Martin Fridh har grubblat länge på varför hans två North Sails fockar inte går att skota lika. Efter att North kollat så ska de med samma beteckning vara samma. I det här fallet J7k. Lika bra att åka över till Allerød så proffsen får kolla på dem. Jag tyckte det var kul att hänga på alltid lär man sig något.

På VM i Miami var North Sails J7k fock den mest använda. Bora Gulari vann Amerikanska mästerskapen med en J-zero annars har alla J7k. Martin testade först J-zero som är rundare och ska vara lättare att styra på och i vissa sammanhang snabbare men tyckte det gick bättre med J7k. Vem vågar att mäta in en sån fock när man bara får ha en med? Bora Gulari tydligen.
Kolla den här listan http://www.onedesign.com/tabid/23747/default.aspx . Vilken dominans!
Theis Palm, Kristian Kvid Sørensen, Jesper Feldt och Martin Fridh rullar ihop grejerna igen efter att kollat på dem.

Martin och besättningen på Melges 24an har kliat sig i huvudet ett tag utan att bli kloka på varför två likadana Melges 24 North fockar (j7k) måste skotas väldigt olika. Allt annat lika så skiljer det så mycket som ett par decimeter på var markeringen på skotet hamnar för att akterliket ska skära spridarreferensen på samma ställe. Hela formen ser också annorlunda ut. Martin tog med dem till North sails loft i Allerød i Danmark, som servar södra Sverige efter att Lomma-loftet stängt, för att försöka förstå skillnaden. Jesper Feldt, Kristian Kvid Sørensen och Theis Palm ställde mangrant upp.
De sträckte upp seglen och fixerade dem i golvet ovanpå varandra, så att vi skulle kunna jämföra dem.
Det visade sig att den mest slitna focken hade krympt och förliket var ett par centimeter kortare. Den mer skrynklade duken minskar omkretsen på seglet eftersom det så att säga har dragit ihop sig för skrynklorna går inte att sträcka ut. Då topphornet är fixerat på samma punkt i och med att fallet inte kan justeras, så kommer alltså skothornet högre upp i den slitna focken, vilket stänger den. Skotpunkten måste alltså längre bak för att kompensera för detta.
Elementärt käre Watson, men inte förrän fakta konstaterats :-)
Kristian Kvid Sørensen tipsade om att ha en lashing i toppen för att få focken lika långt ner mot däck om de har varit använda olika mycket. Theis menade att just fockarna som rullas in och ut slits hårt. En förslag är att planera sin träning också med val av segel. Ingen idé att köra fartträning med gamla segel. Theis tyckte också att det var viktigt att föra en dagbok hur mycket seglen använts för att förstå vad de varit utsatta för.
Som Martin Fridh tänkt att ha nya grejer att också träna med är ju idealet men för de flesta en ekonomisk fråga. Till sommaren gäller det då är det Melges 24 World Championship i Helsingfors. Det är redan 43 anmälda.

Inga kommentarer: