onsdag 24 augusti 2011

Blåsigt Watski 2Star, - en rapport från Paul Gaskell-Brown

Helgens Watski 2 Star i Danmark blev en blåsig tillställning och det var ett klokt beslut av tävlingsledningen att inte skicka ut ett 100 tal båtar ut i Kattegat då prognosen för fredag natt var uppåt 20m/s i byarna. Istället seglades två lite kortare race (ca 2X45nm) i Öresund och en hel natts vila mellan fredagens och lördagens seglingar. Det hade varit mer eller mindre oansvarligt att skicka ut alla båtarna på Kattegat då också Watski2Star, DK har lite lägre säkerhetskrav än motsvarande Norska och Svenska seglingar. Sammanfattningsvis blev det lite av en light variant men ändå mycket fin kappsegling med varierande förhållande och många timmar ute på Sundet.


Ca 120 båtar var anmälda men tyvärr var det betydligt färre som dök upp till start. Glädjande var dock att nästan 20 svenska båtar kom till start, både från sundet men också från södra Skåne och västkusten, så de blå - gula färgerna var väl representerade.
Generellt sett var prognosen sydostligt, vridande mot väst och nordväst under fredagen och natten till lördag, ökande vind i sundet uppemot (12-14 m/s) för att därefter avta successivt under lördagen.

Fredag, första seglingen
Fredagens start skulle för vår del närmast beskrivas som regelvidrig, där vi var centimetrar från att få hela riggen riven av en dansk båt som tydligen tycker att det är ok göra en grosshandlar start vid lovartsmärket. Hans bom fastnade i vårt vant men kom tack och lov loss. Men inte nog med att han ska in en gång mellan oss och märket utan två gånger under loppet av 30 sekunder. Vi protesterade dessvärre inte, men med tanke på debatten som har varit kring fair segling på www.blur.se så tycker jag nog så här i efterhand att det är ett grundläggande krav att alla håller sig till reglerna dvs att man protesterar när det är brukligt och att båtarna tar sina straff.
Självklart ska alla oavsett nivå vara med och kappsegla men har man inte koll på reglerna, sin båt eller allmänt känner sig lite ”grön” ska man ju inte in och fightas vid där det är tänkbart att det blir trångt och där kan uppstå situationer. Här finns det onekligen mycket att göra för klubbarna, tävlingsledningar och inte minst seglarna själva.
Trots allt kom vi i väg bra, höll kvar vid vår taktik för att komma förbi Kronborg i strömlä och komma in i Öresund och där hålla västerut i sundet för få ett kommande vrid. Lite ”underpowered” men därefter kom vinden / vridet och det blev halvvind ner mot Pinhättan. Därefter relativt kort kryss (ca 6nm) med rejält krabb ”Öresundssjö” mot Köpenhamn. Stadiga 12 m/s med 13-14 m/s i byarna. Här seglade vi bra och kom i rytmen med vriden och hade också lite flyt med att parera för alla fartygen som körde genom fältet. Efter rundningen var det en lång och inte allt för händelserik bidevind tillbaka mot Helsingör.





Det blev dock lite väl spännande när vi var ca två hundra meter innan målgången kommer våra vänner från starten och glider upp i lä om oss då vi har ca 2 båtlängder till land i lovart. I denna veva får våra Danska vänner en lätt broach (som är lä båt) och skär okontrollerat upp mot oss och vi är återigen centimetrar från att krocka och denna gången håller vi på att bli upptryckta på land och mer eller mindre landa i festsalen på Kronborgs slott. Men ingen protest från vår sida denna gången heller….
Tillslut i hamn och riktigt skönt att lagom urblåst gå bort till tältet, äta en riktig middag, ta par öl, tjata lite och därefter en hel natts sömn istället för det vanliga pitstoppet på 4 timmar.
Lördag andra seglingen
Blåste fortfarande bra, men väl utsövd är det ju inga problem att starta 08:15. Nu var det sydgående ström och undanvindsstart. Full gas direkt och med en sträckbog ner mot Köpenhamn. Här slet vi hårt och jobbade oss fram meter för meter mot våra svenska kombattanter. Efter en ca 18nm dags för rundning och här fegade vi lite innan Gennakern var satt. Självklart passade den andra JOD 35:an på och glida iväg några hundra meter så nu börjar det bli hetsigt. Fin undanvind med stadiga 10 knop i båtfart, ner till Barsebäck för att runda upp och kryss tillbaka till Helsingör. Vinden mojnade här till ca 7-8 meter och revet åkte ut och det blev en rejäl kryss längst västsidan på Ven. (Denna gång inga intermezzon vid Kronborg.)
För egen del så var vi tämligen nöjda och vi känner att vi seglade bra med hyffsat få misstag. Vi seglade aktivt och fokuserat men självklart gjordes en del missbedömningar med segelval etc men det är ju en del i processen att lära känna båten bättre. Ett steg i rätt riktning är i alla fall att besluten börjar bygga på reella data istället för subjektiva bedömningar som innan. Total sett blev det en anständig 5:e plats i vår startgrupp. Vinsten togs hem av en råpimpad Molich X meters. Därefter kom bästa svenska båt First 35:an Maria på en tredjeplats i löp nr 7.
Väl i land så är det bara att utkvittera en flaska Mount Gay Rum, käka middag och ta par öl i festtältet!


Stort tack till Watski för ett kanon arrangemang!


Paul Gaskell-Brown & Peter Overup
JOD 35
SWE 15004
http://www.spindriftracing.se/


1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis, Paul och Peter! Vi lyfter på hatten för er fina segling och för att ni lärt oss att inte slappna av! :-) //Ola, olaseglarskola.se