lördag 23 januari 2010

Boot Dusseldorf - Dehler 32 the pictures and a review

Dehler 32 premiärvisades på mässan. Dehler 32 har klara drag av Dehler 34SV som Simonis and Voogd gav linjerna till. Judel and Vrolijk design team har gjort ett snyggt jobb för att få henne att i utseendet likna Simonis and Voogd designen. Om man jämför båtarna med varandra så är det mer styling över Dehler 34SV. Bra eller dåligt det är ju de preferenser man har.
Dehler 32 går att få med tysk skotning som option men levereras med vanlig talja som standard. Detta är en smaksak.
Storskotsvagnen är nere i brunnen och bakom rorsman som förövrigt styr med rorkult. Storskotarn hamnar bakom rorsman.
Så körde vi på First 36.7 och det funkar alldeles utmärkt. Storskotarn har dessutom gått om plats att röra sig bakom rorsman. Det blir kraftförlust i storskotet i och med att det inte går rakt ner.
Sittbrunnen är fantastiskt lyckad. På mindre båtar så brukar det vara brunnen som får stryka på foten till förmån för salongen.
Det är riktigt gott om plats. Jag tycker det är rätt prioriterat.
Dehler 32 har lite mer V-format skrov än
Dehler 35. kölinfästningen på Dehler 34SV/Dehler 35 är mer hydrodynamiskt riktig men kanske en detalj i sammanhanget. Dehler 32 går att fåa med 1.95m djup racingköl och det hade varit mitt självklara val om man inte har ont om vatten.
Inredningen på mässbåten var i mahogny. Pentryt tycker jag också att man prioriterat rätt i. Om båten ska användas för racing och man har dubbla diskhoar, stor stuv under dem så växer pentryt ut för långt. Resultatet blir då att det blir trångt. Nu öppnar båtens yta upp sig och hon känns större. Är lättare att släpa segel upp och ner också.
Kylen är bra. Lättare att komma ner i än på Dehler 35.
Ordentligt med skåp och förvaring. Hon har det som Dehler 33 saknar iform av förvaring. Jag var nere i en Dehler 33 efter Bornholm runt ett år och fick en rejäl genomgång. Ska man göra den jämförelsen så är det betydligt mer plats i Dehler 32. Salongen är rymligare och det saknas inte låder för bestick och tallrikar som man vill ha.


Navigationshurtsen var rejält tilltagen. Skåpen under navigationsbordet var något som jag verkligen saknade på min First 31.7. I "matbordet finns också lådor och de kan man ju använda till grejer som ska dukas fram. En i pentryt en som dukar utan att man springer på varann.

Akterkabinen var trängre än Dehler 35 men fullt godtagbar. Bättre än i min förra båt First 31.7. Här inne undrar jag om inte hyllan hamnat lite lågt. Kan ju bli lite knepigt om man ska vända sig.

Pentryt hade en diskho men en kylbox i bra storlek.
Toaletten var kanske inte det vi studerade mest men verkade ha vad man kan förvänta sig.
Detta gillade jag riktigt mycket. Om man kör race och ska bo i båten så kan man skicka in alla segel genom toaletten ut i förvaringeutrymmet. På Dehler 33an så bodde hela familjen obehindrat i båten fast alla racingseglen fanns i båten. Instoppade akterut.

Jag återkommer med mer text. Nu ska jag ha käk och en bajer. Nu har jag gjort vad jag lovade. Stick på mässan och kolla själv. Jag återkommer med en jämförelse med Elan 310 som också fanns i Dusseldorf.

9 kommentarer:

Erik B sa...

Ser bra ut - förutom den där snubbeltråden som är spänd tvärs över skarndäck (vid masten) och sen lagd så att den ska rulla under foten och skicka personen, som försöker smyga akterut, överbord. Förmodligen ett påhitt av någon skeppare som tycker att gastarna ska hålla sig på fördäck ;-)

Dehler-Doris sa...

Skrovet är väldigt likt Dehler 34 i förkepp i J/V style. Inte extrembrett i akterskepp vilket säkertr inte är någon slump. Relativt smal vattenlinje. Ska bli intressant att se hur hon fixar lättvindsracen med relativt lite segel(20kvm mindre upvinds än syrran D34). Mycket hänger nog på hur väl man håller vikterna under produktionen. Annars en rätt spartans inredning som en racer ska ha. Ska bli kul att se vilket SRS/LYS hon kommer att få. Jag gissar på strax under Dehler 34, ungefär som Dehler 33 kanske 1,23-1,24 med standardköl. Nya Dehler 35Racing borde kunna få ett SRS på drygt 1,30.... kanske t.o.m kunna ta grepp på X-35, med en racingköl och -800kg deplacement?
Skitkul att det rör på sig på Dehlervarvet!!
//StefanK

Frid sa...

http://www.youtube.com/watch?v=TsDrydeLWs0

Anonym sa...

Dehler 32 godis:
http://www.youtube.com/watch?v=TsDrydeLWs0

Anders Nilsson sa...

Jag återkommer med fler bilder när jag kommer hem.
Massor med annat skvaller också.

Dan sa...

Fin båt. Delar inte alls Din uppfattning om pentryt. Det är ju ett typiskt område där det lätt uppstår kaos, kladd och allmänt slabb framför allt vid kappsegling. Två hoar och yta är jättebra när det är extra viktigt att det fungerar rationellt. En ho för för säker förvaring och en för att kunna hälla ut i fungerar optimalt.
Dan Turesson

Anders Nilsson sa...

Jo det du säger är ju rätt. I en båt av den här storleken så måste man göra kompromisser.
Min First 31.7, som är ungefär samma storlek hade ett liknande pentry men saknade låder i bordet och i navigationsbordet. I den saknade jag alla de smålådorna till bestick. Vi tyckte det fungerade trots att det fanns bara en låda.
Jag tycker det är åtminstonde lika viktigt med durkyta när du kommer ner.
Vill man ha både och så måste ju båten bli större.

Anonym sa...

Dehler 32 blir säkert en ok båt men här kommer några negativa synpunkter. Jag ser att de snålat in på det rostfria grabbräcket inne på wc, det är rätt bra när det gungar. samt vad är det för ful låda de byggt till höger om toan, i annan kulör dessutom, det ser för bedrövligt ut. Snikpullpit är inget för svenska förhållanden. Blankpolerad plast på överbyggnaden runt mast, odugligt halt. Blaffigt luckgarage som skymmer sikten men det kanske går att välja bort.

Erik B sa...

Ser att det finns en klädstång ovanför den fula lådan i toan. Lådan borde gå att ersätta med en L-formad stång som håller kläderna på plats och ger bättre möjlighet till luft/torkning.
Snikpulpiten ger bättre form på genuan på halvvindar och underlättar ombordstigning. Men en hel pulpit känns rejälare och det finns ett maxmått på öppningen i Cat3.
Blank yta vid masten är enkelt att sätta halktejp på och det ger bättre grepp än den vanliga mönstret.
Instrumentkonsolen tycker jag är OK och en förutsättning för de som inte satsar på maxidisplayer på masten.