tisdag 19 januari 2010

Boot Dusseldorf 2010 - vi ska kolla förstagsprofiler

På Dehler 34 SV så har vi en Seldén TD rulle. Detta var den cruising kompromiss som vi fick göra. Jag har modifierat vår så det går att hissa dubbla försegel. Standard så går det bara att ha en hake för ett försegel. Ska man göra byte med dubbla försegel uppe så behövs det två fästpunkter.
För seriös racing och för att minska pitch så är det lite "B" med aluminium profil. Jag har funderingar på att byta förstag mot förstag med plastprofil. Lite bökigt att göra men kanske värt det. Är det någon skillnad på de olika plastprofilerna? På First 36.7 som vi körde 2007 innan jag fick min Dehler så var profilen skadad och focken gled ur från och till. Det var ganska störigt och man vill ju att profilen ska fungera.

Tuff Luff profilen finns med kevlarförstärkning för att klara att spinnakerbommen slår till den.


Harken verkar ha en i kolfiber.

Norfoil är en profil som verkar vara hyfsad i pris. Är den bra?

Vi ska gå igenom och se vad som finns. Finns det andra? Hur gör ni själva med era rullsystem? Byter ni förstag eller? Vad har ni för erfarenmheter?

10 kommentarer:

Patrick L sa...

Harken Carbo-foil är nog inte kolfiber utan plast den också. Den har fungerat mycket bra för mig. När Farr 30 nu har släppt upp däcks- och riggspecen för Harken byter jag Tuff-luffen till Carbo-foil på den också.

Anders Nilsson sa...

Ja, materialvalet kändes märkligt men jag lurades nog av att de döpt den till Carbo.

Anonym sa...

Det är lika med alla deras Carbo block, inte ett gram kolfiber där inte.............

Norfoil görs i Danmark och har agenter runt om, är väl billigare då de inte har en massa overhead kostnader.

Nisse

Anders Nilsson sa...

Jo, men det kan ju inte vara kol i en förstagsprofil om den inte är i segment. Harkens profil är det många som hävdar är outstanding.
Vi får väl kolla på Norfoil och jämföra.

Erik B sa...

Nu hänger jag inte med...
Varför kan det inte vara kol i en profil om den är fullång?
Sen är jag lite tveksam till 100% kol i en produkt som ska klara "slag" och punktbelastning av en spinnbom.

Hermod sa...

Jeg har Norfoil på min Dehler 34 RS. Hadde Norfoil på min Dehler 33 også. Er ganske fornøyd med den

Anders Nilsson sa...

Erik
Du måste ju kunna rulla ihop profilen eller?

Erik B sa...

Varför rulla profilen? Du har en genomgående mast som är längre än profilen. 4-5 remmar så ligger profilen bra längs masten över vintern.

Klicka på övre bilden i länken så ser du hur Stefan K gör:

http://segelochpaddel.blogspot.com/2009/09/16-meter-mast-i-15-meter-hall.html

Hermod sa...

Norfoil kommer sammerullet fra leverandøren og du klarer å rulle den sammen med forstaget i en sirkel med under 1m diameter

Patrick L sa...

Samma med Harken Carbo-foil. Väldigt smidigt jämfört med aluprofilen till rullgenuan faktiskt. Jag kör två förstag till GS:en och byter vid race.