onsdag 27 januari 2010

Boot Dusseldorf 2010 - H-båten var också utställd

Som säg bör på tysk mässa så var det "Fritz segel" hissade
Snygg däckslayout
Utvecklad storskotssystem i kolfiber
Det fanns massor med tyska klassbåtar utställda. I tyska seglarförbundets monter var det extra kul att verkligen träffa seglarna. Massor med hälsningar hem till Öresunds H-båtsseglare.
En önskan från tyska Melges förbundet att svenskarna börjar organisera sig och köra på race neråt i Tyskland. En till Norrmännen är de är för mycket hemmaseglare. :-)

7 kommentarer:

Erik B sa...

Tyskarna vill att svenskarna ska komma dit, danskarna vill att svenskarna ska komma dit, svenskarna vill att danskarna ska komma hit, svenskarna vill att norrmännen ska komma hit, norrmännen vill att svenskarna ska komma dit, stockholmarna vill att skåningarna ska komma dit...

Några saker som skulle kunna minska kostnaderna vid kappsegling långt borta är billigt boende kanske i form av vandrarhem (om man inte kan bo i båten), gratis gästhamnsavgift veckan före och efter.

Jag tror att många har för stora båtar för att ha råd med långa kappseglingsturnéer. CB66-tänket med bra finansiering och flera delägare är ett sätt att ändra på det. Trimaranen Corsair 750 Sprint eller nya kattan Marström 32 är andra båtar som är enkla att traila.

Inom bilsporten finns t ex Renault Clio Cup inom banracingen. Kan man hitta på något liknande inom segling med enkelt trailerbara båtar (efter "vanliga" bilar). H-båten är en bra klass men för tung.

T7 skulle kunna vara något för den som inte nöjer sig med Sverige och CB66.

http://www.tboat.com/T7/T7.html

Anders Nilsson sa...

H-båtsseglarna kör runt på många race och har kul ihop. Alla känner alla. De som har trailer trailar. Inga problem med det.
Melges 24 seglarna från tyskland rör också mycket på sig och den är lätt att traila.
Vår diskussion gick ut på att försöka få igång Melgesklassen i Öresund. Det finns inget förbund i Sverige och Norska är inte intresserade. De vill ha över de svenska västkustseglarna till Norge. Det förstår jag också. Det är ju fullt förståeligt om västkustseglarna också är nöjda med det.
Jag har släppt det. Ingen idé att lägga krut på något ingen vill - att ha igång en Melges fleet i Öresund.

Martin sa...

För tung säger han med en båt som förmodligen väger 5 ton, du kör runt mycket med den va?

Erik B sa...

H-Båten väger 1.450 kg enligt förbundet.
http://www.h-boat.nu/?id=13

Sen kommer det till en trailer som väger ca 500 kg. Det blir ca 2 ton tillsammans. Jag får dra 1.800 kg efter Volvo 945 med lätturbon eftersom jag har BE-körkort. Annars stannar släpvikten vid 1.500 kg. Det krävs alltså lite mer bil för att få dra en H-båt...

Anonym sa...

H-båt 1450 kg ,aluminiumtrailer 300kg och div. utrustning 50 kg blir tillsammans 1800 kg vilket en V70 får dra. Jan G

Erik B sa...

Hej(a) Jan!

Hansen sa...

Med Kracer 30 på trailer har vi en totalvikt på max 2600kg och drar med bil som får dra 3000kg. Det går finfint.