fredag 15 januari 2010

ORCi World Championship 2010 - att göra listan

Listan är inte så farlig för att få henne i ISAF Category 3 status.
Det tar mest tid med undersökningarna men ska bli otroligt lärorikt. Ska bli kul att få de teoretiska VPP diagrammen och jämföra mot verkligheten. Intressantast är om regeln kan prediktera när vi ska byta från genua till fock.
ORCi regeln tar hänsyn till om det är krysslänsbana eller om det är havskappsegling med flera olika vindvinklar. På krysslänsbna så kostar till exempel det inte något att ha en assymmetrisk spinnaker eftersom den inte används på länsarna. Regeln har närmat sig IRC så assymmetriska halvvindssegel är inte så "dyra" längre.


Ordna på båten
1. Mantåg i aktern har för stort avstånd. En 350 mm boll ska inte komma igenom. 2 vajrar behövs. Öglor till att fästa den undre måste fixas
2. Bottenslipning
3. Sikaflex i kölskarven mot skrovet ska på plats
4. Bottenmålning och finslipning
5. Inmätning
- Mastmärken ska vara målade?
- Förpiksdynor ska ersättas med dylika i minsta möjligt tillåtna vikt.
6. Förstagsprofilen i aluminium ska ersättas med en plastprofil.
7. VHF ska anskaffas och installeras


Undersökningar
1. Segelgarderoben ska optimeras genom ORCi körningar hos Kjell Martinsen på SSF.
- Assymetrisk slörspinnare på bom
- Lättvinds VMG spinnaker
- Genua eller fock konfiguration måste beslutas. Eventuellt om fock konfigurering är rätt så ska en lätt/mellan fock också tas fram
2. Hur stor besättning som är optimal, 7 eller 8 man, ska bestämmas?
3. Väderstatistik i Flensburg under perioden ska studeras.

Låna ihop
1. Livflotte – klart Leif Englund lånar ut sin
2. Nödraketer
3. 7 Flytvästar – ISAF Category 3 godkända
4. 6 Livselar – ISAF Category 3 godkända

1 kommentar:

Anders Nilsson sa...

Hade missat att få med VHF i listan. Tillagd nu.